بازگشت شاغلام به فجر/شیرازی ها به دنبال تاریخ سازی

غلامحسین پیروانی که این روزها دوباره به فجر سپاسی بازگشته است به دنبال آن است تا موفقیت های گذشته را تکرار کند.

بازگشت شاغلام به فجر/شیرازی ها به دنبال تاریخ سازیبه گزارش خبرنگار ورزشی گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان ، تیم فوتبال فجر سپاسی شیراز که روزگاری از بهترین تیم های ایران بود حالا در لیگ دسته اول حضور دارد و خطر سقوط به دسته پایین تر را احساس می کند به همین دلیل مسئولان این تیم بار دیگر بزرگترین و با سابقه ترین مربی این تیم یعنی غلام حسین پیروانی را به گود بازگرداندند تا روزهای خوبی را برای این تیم و فوتبال شیراز رقم بزنند.

تاریخچه فوتبال در شیراز

فوتبال شیراز در سال هایی نه چندان دور روزهای خوبی را سپری می کرد و نقش به سزایی در فوتبال ایران داشت اما متاسفانه مدتی است که فوتبال شیراز عقب کشیده و روزهای خوبی را سپری نمی کند.



تاریخچه/برق شیراز 

سال های 1325 تا 1350

سال ۱۳۲۵ عده‌ای از جوانان ورزش‌دوست شیرازی که در کارخانه چراغ‌برق شیراز کار می‌کردند به رهبری ابراهیم نعمت‌اللهی تصمیم به تشکیل یک تیم فوتبال گرفتند. ۲۵ اردیبهشت ۱۳۲۵ خمسی، مدیر کارخانه در جلسه‌ای با تأسیس باشگاه برق موافقت کرد. 

تیم فوتبال برق شیراز قدیمی‌ترین تیم فوتبال ایران می‌باشد. اگر چه در سال ۱۳۲۴ یک باشگاه دوچرخه سواری به نام دوچرخه سواران در تهران تأسیس شد که بعدها به باشگاه تاج تبدیل شد اما چون در ابتدا این باشگاه در زمینه فوتبال فعالیت نداشته‌است قدیمی‌ترین باشگاه فوتبال ایران برق شیراز محسوب می‌شود.

باشگاه برق کار خود را با سرپرستی نعمت‌اللهی و مربیگری بهادر قهرمان آغاز کرد. حمایتهای کارخانه و مدیریت آن از ابتدا غیرمالی بود، اما همان کمک‌ها نیز چندان دوام نداشت و پس از مدت کوتاهی قطع شد. پس از آن نعمت‌اللهی با سرمایه شخصی عهده‌دار نیازهای مالی باشگاه شد و با افزایش مشکلات مالی بهادر قهرمان پس از ۶ تا ۷ ماه از تیم کناره‌گیری کرد و مسئولیت مربیگری هم بر دوش نعمت‌اللهی افتاد.

لیگ تخت جمشید (1350-1357)

در سال ۱۳۵۶ برق شیراز با مربیگری عباس رضوی به عنوان بهترین تیم شهرستانی جام تخت جمشید دست یافت و به عنوان پاداش به جام استقلال چین اعزام شد. در این جام تیم های مقتدری از جمله تیم های ملی چین ،مراکش،غنا، مکزیک ،فلیپین وبرق شیراز برگزار شد و  در نهایت تیم برق شیراز به عنوان سومی دست یافت. بردهای پر گل این تیم مقابل دو تیم پر طرفدار آن روزها یعنی تاج و پرسپولیس موجب شگفتی کارشناسان بود حال آن که ناتمام ماندن لیگ در این سال موجب قطع شدن نوار پیروزی‌های لاله‌های نارنجی مقابل سرخابی پایتخت شده و در ادامه این تیم به دومین بحران از سه بحران بزرگ تاریخ خود پا گذاشت، بحران سال ۵۷ و سالهای نخست پس از انقلاب که با تلاش‌های حسن منجمی این تیم به حیات خود در فوتبال کاملا دولتی شده پس از انقلاب در ایران ادامه داد.

دهه 60 و 70 (1358 – 1379 )

دهه هفتاد را دههٔ طلایی برق شیراز می‌دانند. سال‌هایی که بازیکنان بزرگی همچون داریوش یزدانی، رضا استواری، افشین پیروانی، مهدی شیری و... چهره قدرتمندی از فوتبال شیراز را به نمایش می‌گذاشتند کما این که در روزهای بازی برق در ورزشگاه ارتش شیراز هیچ جای خالی روی سکوها پیدا نمی‌شد.

این تیم در دههٔ هفتاد ۲ بار به فینال جام حذفی راه یافت و یک بار به قهرمانی رسید. درسال۱۳۷۴ برق با سردمداری جوانان برومند و باتجربه‌هایش در کنار ستاره بی چون و چرای آن روزهای فوتبال ایران مانند داریوش یزدانی به فینال جام حذفی رسید ولی در فینال در برابر تیم پرمهره استقلال تهران مغلوب شد و کاری از پیش نبرد. برق در سال بعد با پشت سرگذاشتن تیم‌های چون تراکتورسازی و پرسپولیس تهران در فینال جام حذفی به بهمن کرج  پرستاره رسید. در تابستان داغ ۷۶ ورزشگاه ارتش شیراز پذیرای بیش از بیست و پنج هزار تماشاچی برق بود تاجایی که بر روی نورافکن‌های ورزشگاه ها تماشاچیان نشسته بودند. بازی در وقت معمول و اضافه با تساوی به پایان رسید. در ضربات پنالتی دروازه‌بان وقت ، محمدرضا مهربان موفق شد سه پنالتی اول بهمن توسط را مهار کند و در نهایت با گل شدن هرسه پنالتی برق، این تیم به مقام قهرمانی جام حذفی ایران رسید. در آن سال برق در دور اول جام باشگاه های آسیا با تیم پلیس عراق مواجه شد. بازی رفت در شیراز با تساوی به پایان رسید این تیم در جام باشگاه‌های آسیا به دلیل عدم همکاری دولت صدام فقط با ۱۳ بازیکن به عراق عازم شد و به توفیق نرسید و با شکست در برابر پلیس از این رقابت‌ها حذف گردید. در آن زمان مصطفوی رئیس فدراسیون فوتبال ایران بود که رابطه خوبی با تیم برق شیراز و مدیرانش نداشت. مصطفوی تیم برق را فردای بازگشت از عراق وادار به بازی با استقلال کرد، آن روز در حالی که یاران برق به سختی به عدد ۱۱ می‌رسیدند شکست سختی از استقلال خوردند و در سراشیب سقوط به دسته ۲ قرار گرفتند و در همان سال در حالی که نماینده ایران در آسیا بودند به دسته دو سقوط کردند. در سال ۱۳۷۸برقی ها با تکیه بر جوانان خود همچون برادران عباسفرد، مهدی شیری، ناصرشیردل، محمد منصوری، محمد خلف مطوری، ایمان امین ستارزارع... دوباره به سطح اول فوتبال ایران بازگشتند.

سقوط از لیگ برتر ۸۸–۸۷ به لیگ دسته یک

فصل با حضور ستاره‌هایی چون مهدی شیری ، ستارزارع ، برادران کریمیان و داریوش یزدانی آغاز گردید. درحالیکه برق در پایان هفته هفتم با شانزده امتیاز در رده اول جای داشت با جدایی برخی بازیکنان و اختلافات داخلی شدید و عدم همکاری برق منطقه‌ای و مدیر عامل وقت در سراشیبی سقوط قرارگرفت و در پایان فصل این تیم پس از کسب رتبه ۱۸ لیگ برتر، به لیگ دسته اول سقوط کرد.


رتبه سوم لیگ دسته یک ۸۸–۸۹

تیم برق شیراز پس از کسب نتایج خوب پس از اولین سال سقوط به لیگ یک به علت کمبود یک امتیاز نسبت به تیم اول گروه و کمبود ۲ گل تفاضل نسبت به تیم دوم در جایگاه سوم قرار گرفت و از صعود دوباره به لیگ برتر بازماند در نهایت تیم فوتبال برق شیراز نتوانست در لیگ دسته اول کشور هم ادامه دهد و راهی دسته دو و در نهایت دسته سوم شد. تا این تیم پر افتخار شیرازی پس از 50 سال حضور در بالاترین سطح فوتبال کشور در نهایت در خطر انحلال قرار بگیرد.

نجات از انحلال

تیم فوتبال برق در نهایت با خرید 50 درصد سهامش توسط یکی از حامیانش موفق شد دوباره در لیگ دسته دوم کشور سر پا شود و خود را آماده حضور در لیگ دسته اول کند.


امکانات باشگاه

در ابتدا این تیم در زمین معروف محلهٔ سعدی شیراز بازی می‌کرد که سالمندان شیرازی خاطرات بسیار زیادی از این زمین دارند. پیش از انقلاب اسلامی در دهه پنجاه، باشگاه کنونی با امکانات استخر سرپوشیده، زمین چمن استاندارد، سالن‌های فوتسال و بدنسازی و زمین بسکتبال و والیبال در بلوار رازی ساخته شد که در زمان خود منحصر به‌ فردترین امکانات در کشور برای یک تیم فوتبال محسوب می‌شد. بخشی از این امکانات در دهه هفتاد به باشگاه اضافه شد.

مجموعه افتخارات
بهترین تیم شهرستانی بعنوان نماینده ایران در تورنمنت بین‌المللی دیوار بزرگ چین ۱۳۵۶
بهترین تیم شهرستانی و بهترین خط دفاع ۱۳۷۳
قهرمانی جام حذفی ۱۳۷۶
نایب قهرمانی جام حذفی ۱۳۷۵
قهرمان اولین دوره جام اتحادیه کشور ۱۳۷۹
بهترین نتیجه تاریخ تیم برق شیراز برد ۶ بر صفر برابر استقلال رشت در سال1380  در استادیوم حافظیه شیراز
ضعیف‌ترین نتیجه این تیم شکست ۷ بر ۲ مقابل پیکان تهران ۱۳۸۴-پیکانشهر


فجر سپاسی شیراز

باشگاه فوتبال فجر شهید سپاسی شیراز یکی از باشگاه‌های فوتبال ایران می‌باشد. این تیم هم‌اکنون در لیگ دسته اول فوتبال ایران به رقابت با دیگر تیم‌ها می‌پردازد و هم اکنون از مدعیان اصلی صعود به لیگ برتر می باشد. این باشگاه از زیر مجموعه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

تاریخچه

تیم فوتبال فجر سپاسی  شیراز دومین تیم پر افتخار استان فارس و شهر شیراز است که این تیم نخستین بار در سال 1367 توسط جمعی از جوانان شیرازی با همیاری جعفر جعفری با نام تیم فوتبال بهزاد تاسیس شد.

اولین مربی این تیم، خلیل صالحی بازیکن اسبق تیم برق بود. این باشگاه در اوایل فعالیت خود زیر سایه تیم‌های قدرتمند چون برق، کما و مرصاد بود بنابراین از مدعیان جدی به شمار نمی رفت.

آنها در لیگ دسته دو محلی فعالیتشان را آغاز کردند و پس از پایان جنگ 8 ساله ایران و عراق و شهادت عبدالمجید سپاسی به احترام  وی، نام باشگاه را به فجر شهید سپاسی تغیر نام دادند. پس از این در سال 1370 باشگاه فجر توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خریداری شد.

فجر در سال ۱۳۷۴ قهرمان فارس شد و به مسابقات مناطق راه یافت و از مسابقات منطقه‌ای به لیگ دو رسید و از آنجا هم جواز حضور در لیگ آزادگان که بالاترین سطح لیگ فوتبال ایران در آن زمان بود را نیز کسب کرد.

فجر سپاسی در سه دورهٔ متوالی مسابقات جام حذفی فوتبال ایران با مربیگری غلامحسین پیروانی موفق به حضور در فینال شد. این تیم در فصل 79-80 قهرمان جام حذفی شد و در فصل‌های ۸۲-۱۳۸۱ و ۸۱-۱۳۸۰ به عنوان  نایب قهرمانی دست یافت.

افتخارات

بهترین مقام فجر شهید سپاسی در لیگ ایران در فصل ۷۹-۱۳۷۸ به دست آمد این تیم در رده سوم آن دوره از لیگ قرار گرفت. همچنین این  تیم سه دورهٔ متوالی به فینال جام حذفی فوتبال ایران رسید و یک بار در سال ۱۳۸۰ با قهرمانی در جام حذفی در مسابقات جام برندگان جام آسیا حضور پیدا کرد که البته در آن مسابقات با قبول شکست از تیم السد قطر از دور رقابت‌ها حذف شد.



غلامحسین پیروانی و فجر سپاسی

غلامحسین پیروانی بدون شک یکی از بهترین های فوتبال ایران در عرصه مربیگری و بازی بوده است که توسط این استان به فوتبال کشور معرفی شده است.

پیروانی که متولد 1334 در شیراز است سابقه حضور در تیم ملی بزرگسالان و امید را در کارنامه دارد و تمام سال های بازی گری اش را در تیم برق توپ زده است.
وی نخستین بار مربیگری را با تیم برق شیراز در سال 1374 آغاز کرد و به مدت 3 سال با این تیم همکاری داشت اما پس از آن و از سال 1378 تا 1388 به مدت 10 سال هدایت فجر شهید سپاسی را بر عهده داشت و توانست با این تیم افتخارات زیادی را کسب کند.

پیروانی به دلیل حضور 10 ساله اش در فجر نامش با این باشگاه یکی شده و عملا بخش عمده ای از تاریخ فجر را تشکیل می دهد.

وی در سال های حضورش خاطرات خوبی را برای هواداران این تیم به وجود آورده است.ناگفته نماند که فعالیت های مربیگری پیروانی تنها به باشگاه های شیرازی منحصر نمی شود وی پس از جدا شدن از فجر در تیم های صنعت نفت آبادان و ابومسلم خراسان حضور داشته است.
همچنین پیروانی سابقه هدایت تیم ملی امید را در کارنامه دارد.

فجر و پیروانی

از آنجایکه فجر سپاسی شیراز پس از سقوط از لیگ برتر ایران دیگر نتوانست به لیگ بازگردد. مسئولان این تیم به دنبال آن هستند تا دوباره شرایط را به گونه ای مهیا کنند که دوباره راهی لیگ برتر شوند و خلاء چند ساله نبود تیم های شیرازی در لیگ برتر فوتبال را جبران کنند. 

فجری ها که تاکنون دو بار شانس حضور در لیگ برتر را داشته اند هیچ گاه خوش شانس نبودند و هر دو بار تنها با اختلاف 1 امتیاز از رسیدن به لیگ برتر بازمانده اند .اما حالا وضعیت متفاوت شده و آن ها در این دوره از رقابت های لیگ دسته اول با مشکلات مالی روبه رو هستند و خطر سقوط به دسته پایین  تر را حس می کنند. شاید همین موضوع باعث شده تا بار دیگر زمینه حضور غلامحسین پیروانی در فجر فراهم شود. حالا بار دیگر پیروانی هدایت فجری ها را عهده دار شده است تا شانس خود را برای تکرار موفقیت ها و نتایج خوب بیازماید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار