نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

عدم اجرای وعده‌های داده شده مسئولان، مردم را به حکومت بی‌اعتماد می‌کند

نماینده ولی فقیه در امورحج و زیارت گفت: متاسفانه مشکل عدم اجرای وعده‌های داده شده در بین مسئولان ما وجود دارد.

عدم اجرای وعده‌های داده شده مسئولان، مردم را به حکومت بی‌اعتماد می‌کندبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بنابر خبر دریافتی، حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر در جلسه «تواصی به حق» در جمع کارکنان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت یکی از ویژگی‌های انسان را کمال خواهی دانست و گفت: انسان به‌ دنبال رشد و پیشرفت است ولی ممکن است گاهی در مسیری که او را به کمال می‌رساند دچار اشتباه شود و مسیر را اشتباه برود.

وی به احادیثی که مسیر کمال را برای انسان ترسیم می‌کند، اشاره کرد و با بیان اینکه رسول خدا می فرمایند «اِضمَنوا لى سِتّا من اَنفُسِکُم اَضمَن لَکُمُ الجَنَّةَ» شما 6 چیز را براى من تضمین کنید من هم بهشت را براى شما ضمانت می‌کنم، اظهار داشت: به فرمایش پیامبر انسان 6 عمل را در دنیا انجام دهد نتیجه‌اش بهشت قطعی و تضمین شده است.

نماینده ولی فقیه راستگویی و صداقت در سخن گفتن با دیگران را اولین مورد ذکر کرد و افزود: به صورت ظاهر این کار ساده است ولی در عمل بسیار دشوار است که انسان صادقانه حرف خود را بزند و دروغ نگوید. 

وی اظهار داشت: در برخی روایات آمده است که کلید همه بدبختی‌ها در دروغ نهفته است و متاسفانه در جوامع اسلامی این امر به شدت رایج است و در طول روز نیز افرادی به راحتی دروغ می‌گویند و هیچ نگران عواقب آن نیستند.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر اظهار داشت: برخی اوقات حرف، حرف درستی است ولی به بیان امیرالمومنین «کَلِمَهُ حَقٍّ یُرادُ بِهَا الْباطِل» از آن استفاده غلط می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اسلام بر راستگویی تاکید دارد، افزود: در راستگویی نجات و در دروغگویی هلاکت انسان نهفته است.

نماینده ولی فقیه وفای به عهد و وعده را دومین مورد برشمرد و با اشاره به اینکه این امر هم جنبه فردی و هم جنبه اجتماعی دارد، اظهار داشت: پیامبر در زمان صدراسلام به تعبیر امروزی‌ها تفاهم نامه‌ای اگر با مشرکان امضا می‌کرد به آن عمل می‌کرد، ما هم در معاهدات بین‌المللی و مسایل شخصی و اجتماعی مان اگر چیزی را قبول کردیم باید به آن عمل کنیم و به تعاهد طرفینی پایبند باشیم.

نماینده ولی فقیه در امورحج و زیارت تاکید کرد: انسان‌ها باید در وعده دادن توجه داشته باشند قولی که می‌دهند در محدوده اختیاراتش باشد و اگر نمی‌توانند کاری را انجام دهند به مردم قول ندهند.

وی افزود: متاسفانه این مشکل در میان مسئولان ما وجود دارد چیزی را که در محدوده اختیاراتشان نیست قول می‌دهند و نمی‌توانند عمل کنند و لذا مردم به حکومت بی اعتماد می‌شوند.

وی سومین مورد را امانتداری دانست و گفت: وقتی که مورد اعتماد مردم قرار گرفتید و شما را امین خود قرار دادند باید امانتداری کنید.

وی با اشاره به اینکه در قرآن آمده که خدا از شما می‌خواهد امانت‌ها را به اهلش بسپارید، مسئولیت‌ها را از جمله این امانات ذکر کرد و افزود: امیرالمومنین در تعبیر زیبایی می‌فرمایند: «إِنَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَةٍ وَ لَکِنَّهُ فِی عُنُقِکَ أَمَانَة» این که شما را در جایی مسئول گذاشتند این یک طعمه نیست که هر جور خواستید از آن استفاده کنید بلکه این امانت الهی در دست شماست و باید امانتدار خوبی برای مردم باشد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر خیانت در مسئولیت، دست بردن در اموال مردم، سوءاستفاده مالی و عمل نکردن به وظیفه را از جمله مصادیق آن ذکر کرد و گفت: امام راحل فرمودند اگر کسی می‌فهمد نمی‌تواند مسئولیت خود را به درستی انجام دهد قبول نکند و بگوید نمی‌توانم این مسئولیت را انجام دهم.

وی کنترل غریزه جنسی را شرط چهارم عنوان کرد و با اشاره به اینکه اسلام برای این امر ازدواج را تعریف کرده است، افزود: اگر بستر ازدواج فراهم نشد همه چیز با دعوت به عفت و اخلاق قابل تحقق نمی‌باشد، هم اکنون 11 میلیون جوان در سن ازدواج هستند و بستر ازدواج برای آنان فراهم نشده در حالیکه کنترل غریزه برای جامعه دینی بسیار مهم است و باید به آن توجه کرد.

وی تاکید کرد: اسلام برای همه این موارد برنامه دارد ولی باید به قانون تبدیل شود و اجرا و مراقبت شود.

نماینده ولی فقیه با بیان اینکه در ادامه حدیث آمده است: «وغُضّوا اَبصارَکُم» چشمان خود را در مواجهه با گناه پایین بیاندازید، افزود: انسان باید از خود اراده نشان دهد و تلاش کند تا زمین نخورد، اگر با گناه مواجه و بستر گناه فراهم شد، صحنه را ترک کند و اگر ناخود آگاه با گناه روبرو شد چشمانش را پایین بیاندازد تا صحنه را نبیند.

وی وقوع برخی حوادث مانند جنایات ناموسی قتل‌ها را نتیجه همین بی توجهی‌ها دانست و افزود: باید از ارتباطات نادرست و غیر شرعی پرهیز کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر ششمین مورد از شروط پیامبر اکرم برای رسیدن انسان به کمال را «وَکُفّوا اَیدیَکُم» دانست و گفت: انسان باید دستانش پاک باشد و از سوء استفاده دوری کند.

وی افزود: این ملت تمام تحریم‌ها و سختی‌ها را قبول کرده و به عده‌ای مسئولیت داده است تا خدمت کنند و به همین دلیل نباید از قدرت خود سوء استفاده کنند.

وی تاکید کرد: باید مراقبت کرد تا حق به حق دار برسد و به فکر محرومین و مستضعفین جامعه باشیم تا خود را به نظام اسلامی مورد نظر پیامبر و ائمه معصومین نزدیک کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار