سالاری در جلسه علنی شورای شهر مطرح کرد؛

از سال 91 روند صدور پروانه سیر نزولی داشته است/ اکثر تکالیف طرح تحصیلی محقق نشده

رئیس کمیسیون شهرداری و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: از سال 91 که طرح تفصیلی ابلاغ شده آمار صدور پروانه نیز سیر نزولی پیدا کرده و در سال 94 ، به 10هزار و 69عدد رسیده است.

از سال 91 روند صدور پروانه سیر نزولی داشته است/ اکثر تکالیف طرح تحصیلی محقق نشدهبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرداری و معماری شورای اسلامی شهر تهران در سیصدمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران که امروز (سه‌شنبه) در ساختمان شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد؛ در پاسخ به گزارش عملکرد کمیسیون ماده 5، اظهار داشت: به عنوان فردی که سال‌ها در این کمیسیون حضور دارد شاهد روند مثبت کار در این کمیسیون هستم، به این دلیل که تصمیم‌گیری ها ، تصمیم‌سازی‌ در فضای کارشناسی است اما دغدغه‌ اعضا کمیسیون شهرسازی و معماری نیز مربوط به گذشته‌ها است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین انحراف در تحقق طرح تفصیلی شهر تهران به 3 سال گذشته و قبل از طرح تفصیلی است که ابلاغ آن با تأخیر طولانی صورت گرفت، افزود:‌ در سال 88 تعداد صدور پروانه 12هزار و 275 عدد، در سال 87 10هزار و 762 عدد، سال 90 33هزار و 200، سال 91 30هزار و 730 عدد پروانه بوده به همین دلیل در سال 91 که طرح تفصیلی ابلاغ شد، آمار صدور پرونده مجددا سیر نزولی پیدا کرد و در سال 94 به 10069 عدد رسید و بر همین اساس تمامی مطالعات و تصمیم‌سازی‌ها به وسیله مشاوره معین مناطق 22 گانه طرح تفصیلی به طور کلی از بین رفت چرا که مشاوران و تدوین‌ کنندگان طرح تفصیلی مبتنی بر میزان واحد‌های مسکونی تجاری، اداری مناطق و سرانه‌های 7 گانه آن زمان زیر پهنه‌های طرح تفصیلی مبنی بر اینکه به چه میزان طبقه و سطح اشغال ساخته شود را طراحی کرده‌ بودند.

رئیس کمیسیون شهرداری و معماری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اعلام غیر رسمی به شهروندان مبنی بر اینکه با ابلاغ طرح تفصیلی از تعداد طبقات کم خواهد شد، تصریح کرد:‌ این میزان تعداد مراجعه‌کنندگان به شهرداری جهت دریافت پروانه سیر صعودی پیدا کرد و حدود 300درصد افزایش یافت، بر همین اساس تمامی مفاد تفصیلی و پهنابندی آن با ابهام جدی مواجه شد.

سالاری به موضوع تکالیف برنامه 5ساله و پیوست‌های طرح جامع و تفصیلی اشاره کرد و گفت: اکنون 90درصد طرح‌های موضعی و موضوعی، طرح جامع و طرح تفصیلی و همچنین بسیاری از تکالیف طرح تفصیلی باقی‌مانده است.

وی اضافه کرد: تدوین روابط بلند مرتبه سازی که اواخر سال 93 و ابتدا 94 تمام شد قرار بود طی مدت 6ماه از زمان ابلاغ طرح تفصیلی انجام شود، اما این موضوع صورت نگرفت و بسیاری از ناهنجاری‌ها نتیجه این تأخیر است.

رئیس کمیسیون شهرداری و معماری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اگر بررسی کنیم تصمیم‌‌گیری‌های کمیسیون ماده 5 درسال‌های گذشته بیشتر موردی بوده در حالی که اگر روابط بلند مرتبه‌سازی را در چند جلسه بررسی و تصریح می‌کردیم دیگر نیاز نبود پرونده‌ها به صورت موردی در کمیسیون ماده 5 بررسی شوند.

سالاری با بیان اینکه سایر پهنای طرح تفصیلی در مناطق تصمیم‌گیری می‌شد، گفت: اگر این موضوع انجام می‌شد، کار کمیسیون ماده 5 کاهش می‌یافت و با کاهش این موضوع می‌توان به تکالیفی که بسیاری از آن مانند TBR که در ساماندهی مشاغل نامتجانس و غیره رسیدگی می‌شد این تعداد باقی می‌ماند.

وی در خواست کرد تا کارگروه و سازوکاری را در معاونت شهرسازی ایجاد کنند تا تکالیف به جا مانده از طرح تفصیلی و جامع انجام شود و معاونت شهرسازی بیشتر استراتژی و الزامات خود را مبنی بر انجام تکالیف به جا مانده از طرح تفصیلی و جامع را تدوین کند، چرا که اگر این اتفاق رخ ندهند در چند سال آینده باید این دو طرح را دوباره بازنگری کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار