بروجردی در گفتگو با فرانس 24: باید با تروریسم به شدت و پیوسته مبارزه کرد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بر لزوم مبارزه شدید و پیوسته با تروریسم تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ علاءالدین بروجردی،رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران، در گفتگو با فرانس 24 گفت با توجه به اینکه رقه مرکز گروه تروریستی داعش است و این گروه تروریستی از طریق رقه اقدامات تروریستی خود را به سراسر جهان گسترش داده است،باید بعد از موصل همه تلاش برای بازپس گیری رقه متمرکز شود.

علاءالدین بروجردی،رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران، در گفتگو با این شبکه خبری نظر و دیدگاههای خود را درباره نبرد موصل، مبارزه با گروه تروریستی داعش، بحران سوریه و چشم انداز سیاسی لبنان ارائه کرد.

وی درباره اوضاع عراق و عملیات بازپس گیری موصل از گروه تروریستی داعش و اینکه ایران چه برداشتی از این عملیات دارد گفت: من فکر می کنم با توجه به اینکه داعش پدیده شوم تروریسم است ضروری است همه تلاش و ظرفیت ها برای نابودی این تهدید به کار گرفته شود و به گونه ای اقدام شود که این پدیده از منطقه ما از بین برود. موصل نقطه مهمی در چارچوب تلاش ما برای نابودی داعش به عنوان یک گروه تروریستی در خاک عراق است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از آزادی موصل باید بلافاصله به فکر آزادی رقه در سوریه بود یا نه باید فعلا مدتی صبر کرد گفت:در هر صورت، همان وضعیتی که موصل درعراق دارد همان وضعیت نیز رقه در سوریه دارد. رقه نیز با توجه به اینکه مرکز اصلی گروه تروریستی داعش است بازپس گیری آن باید اهمیت داشته باشد.

چون این گروه تروریستی از طریق رقه ،اقدامات تروریستی خود را به سراسر جهان گسترش داده است. بازپس گیری رقه نیز از آنجا مهم است که عناصری از داعش که از موصل فرار کنند احتمالا به رقه خواهند رفت.در نتیجه ضروری است که به آنها اجازه نداده نشود که در رقه به کار بازسازی و تقویت خود بپردازند. بنابراین همه کسانی که قصد مبارزه با تروریسم دارند به نفع شان است که هر چه سریع تر بعد از موصل به فکر بازپس گیری رقه از این گروه تروریستی نیز باشند.

مجری فرانس 24 در ادامه موضوع نقش جنجال برانگیز نیروهای بسیج مردمی عراق معروف به حشد الشعبی در نبردهای عراق را پیش کشید که این بار نیز خواستار مشارکت در نبرد موصل و شاید بعد در نبرد بازپس گیری شهر تل العفر شده اند،امری که باعث نگرانی های زیادی در بین سازمان های مدافع حقوق بشر و سنی های عراق شده است و نظر این مسئول ایرانی را در این باره جویا شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در همین باره گفت:مشارکت دادن نیروهای بسیج مردمی عراق در هر نبردی، بستگی به تصمیم و اراده فرماندهی نیروهای مسلح عراق دارد. اگر لازم باشد از این نیروها برای آزاد سازی موصل استفاده شود تصمیم گیری درباره آن در حوزه اختیارات فرماندهی نیروهای عراقی است.

نیروهای حشد الشعبی نیروی بزرگ و توانمندی هستند و نقش مهمی در مبارزه با داعش در عراق داشته اند. بنابراین طبیعی است اگر ضرورت ایجاب کند ممکن از ظرفیت آنها نیز استفاده شود. وی افزود نگرانی هایی که در این باره وجود دارد بیشتر فضا سازی سیاسی -روانی است.

وی درباره اینکه آیا ایران در نبرد موصل شرکت خواهد کرد یا خیر نیز گفت: ما بر اساس خواست دولت عراق و سوریه در این دو کشور عمل می کنیم و این کار را نیز از طریق دادن مشورت های نظامی و انتقال دانش نظامی ایران به آنها انجام می گیرد. نباید فراموش کنیم که ایران تجربه هشت سال جنگ تحمیلی صدام حسین و مبارزه طولانی مدت با تروریسم را دارد.

از سوی دیگر ما خود نیز باور راسخ داریم که باید با تروریسم به شدت و پیوسته مبارزه شود. در نتیجه بر اساس همین اصل و اصل مبارزه با تروریسم، دولت های عراق و سوریه از ما برای کمک به آنها در مبارزه با تروریسم دعوت کردند و ما نیز به درخواست های آنها پاسخ مثبت دادیم. اکنون نیز در همین چارچوب ما در عراق و سوریه اقدام می کنیم.

مجری این شبکه  از علاء الدین بروجردی پرسید با استناد به همین سخنان خودتان می بایست همین حالا افرادی که شما آنها را مشاوران نظامی و دیگران آنها را نظامیان ایرانی می خوانند با هماهنگی ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش و دولت عراق در نبرد موصل باشند؟

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ گفت: شما مطلع هستید که از خیلی وقت شما ، یک مرکز فرماندهی متشکل ایرانی ها ،عراقی ها، روس ها و سوری ها وجود دارد . در زمینه عملیات مشترک تبادل نظر صورت می گیرد. در نتیجه عملیات نظامی مهمی مانند نبرد موصل نیز با همکاری و تبال نظر انجام می گیرد.

خواست ترکیه برای مشارکت در نبرد موصل به هر قیمتی حتی با وجود مخالفت دولت عراق با توجه به اینکه ترکیه همین حالا نیز شماری از نیروهای خود را در عراق مستقر کرده است و همچنین تهدید رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر اینکه اگر نیروهای حشد الشعبی وارد عمل شوند با «استقبال ویژه» ترکیه مواجه خواهند شد دیگر موضوع مطرح شده در گفتگو با علاءالدین بروجردی بود و وی در این باره چنین پاسخ گفت: در عرصه بین المللی قوانین و مقرراتی وجود دارد.

اگر کشوری نیاز به کمک داشته باشد کشورهای دوست می توانند به آن کمک کنند. اما اگر بدون موافقت چنین دولتی، کشوری خارجی اقدام نظامی انجام دهد ، در واقع به خاک کشور مورد نظر تجاوز کرده است و این برخلاف همه موازین بین المللی است و هیچ کمکی نیز به حل مشکلات نخواهد کرد.

وی افزود اگر نیروهای ترکیه وارد خاک عراق شوند و نیروهای عراقی نیز با آنها درگیر شوند بدترین شرایط ممکن را به وجود خواهند آورد. تاکید می کنم ترکیه هر اقدامی بدون هماهنگی با دولت های عراق و سوریه در خاک این دو کشور انجام دهد اشتباه خواهد بود و هیچ کمکی نیز به حل مشکل نخواهد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار