سردار رضوانی مطرح کرد؛

نام خاوری از پرتال رسمی اینترپل حذف نشد/ برجام تأثیری در ارتباط با پلیس جهانی نداشته است

رئیس پلیس بین الملل ناجا گفت :سرعت تحولات در فضای محیط بین المللي و تأثیر آن بر امور داخلی، همکاری هوشمندانه را بین ناجا و قوه قضائیه می طلبد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ سردار، سرتیپ دوم، پاسدار مسعود رضوانی رییس پلیس بین الملل ناجا در پنجمین نشست تخصصى پلیس بین الملل ناجا با قضات و کارشناسان قضایی که امروز(چهارشنبه) در ستاد فرماندهی برگزار شد،  اظهار داشت : در فضای سیال محیط بین الملل دنيای امروز، با توجه به سرعت تحولات و تأثیر بر امنیت، نظم و موضوعات مرتبط با جرم در امور داخلی، لازم است همکاری هوشمندانه‌ای بین قوه قضائیه و نیروی انتظامی برقرار باشد.

 
*نام خاوری از پرتال رسمی سازمان اینترپل حذف نشده است

رئیس پلیس اینترپل درجمع خبرنگاران، اظهار داشت: متهمانی که تحت تعقیب بوده و محل اقامتشان معلوم نیست از سوی سازمان اینترپل برای آن‌ها اعلان قرمز صادر می‌شود و همچنین مشخصات آن‌ها بر روی پورتال عمومی سازمان اینترپل ثبت می‌‌شود، اما به محض اینکه محل اقامت آن‌ها مشخص و بین پلیس اینترپل دو کشور ارتباط برقرار شد، به طور خودکار نام این افراد از روی پورتال عمومی برداشته می‌شود.

سردار رضوانی ادامه داد: این به معنی حذف نام متهم تحت تعقیب از لیست تعقیب سازمان اینترپل نیست.

وی تأکید کرد: بنابراین، اعلان قرمز خاوری به قوت خود باقی است و از لیست اینترپل حذف نشده است و از نظر قانونی و حقوقی در سیستم‌های داخلی پلیس اینترپل که با یکدیگر ارتباط دارند، تحت تعقیب بودن ایشان پابرجاست‌.

رئیس پلیس اینترپل افزود: علی‌رغم وعده وعیدهای مسئولان اروپایی در کانادا مبنی بر استرداد خاوری، اما تا کنون این اتفاق حاصل نشده و طی مذاکراتی که با همتاهای خود داشته‌ام، آن‌ها قول همکاری داده‌اند، ولی می‌گویند که استرداد خاوری در گرو نظر قوه قضاییه کانادا است.

رضوانی گفت: خاوری در کانادا تا کنون نه بازداشت شده و نه کارهای استرداد آن انجام گرفته است ولی ما همچنان پیگیر این قضیه هستیم.

*برجام هنوز تغییری در فضای پلیس اینترپل ایجاد نکرده است

رئیس پلیس اینترپل بیان داشت: بعد از فضای برجام، هیچ تغییری در انجام مأموریت‌های پلیس اینترپل رخ نداده است.

رضوانی با بیان اینکه از طریق سازمان اینترپل با 190کشور به طور 24 ساعته در 7 روز هفته ارتباط مستقیم و آنلاین دارند، گفت: تنها با رژیم صهیونیستی و ایالات متحده هیچ ارتباطی نداریم .

وی ادامه داد:  با پلیس بسیاری از کشورها ارتباط خوبی داریم و در استرداد مجرمان بعد از ارتباط پلیسی ،ارتباط سیاسی مطرح است.

*70 درصد از پرونده های مجرمان شناسائی و دستگیر شده است

رئیس پلیس اینترپل کشور با بیان اینکه نسبت به سال قبل، درصد قابل توجهی از مجرمان خارج از کشور را دستگیر و شناسایی کرده‌ایم‌، افزود:‌ 70درصد از پرونده‌ها به ردیابی ، شناسایی و دستگیری ختم شده است.

رضوانی گفت: پلیس اینترپل به عنوان ضابط قضایی بین‌الملل به کمک روابط دو جانبه و اراده سیاسی و قضایی کشورها در ردیابی، شناسایی، دستگیری قدم برمی‌‌دارد.

وی تصریح کرد: در برخی از کشورها با توجه به قوانین قضایی آن‌ها، مجرمان مجبور به مصالحه شده‌اند که این امر بیشتر در حوزه جرائم اقتصادی و در رابطه با افراد متواری به خارج از کشور اتفاق افتاده است.

رئیس پلیس اینترپل کشور درباره ایرانی‌های دستگیر شده در خارج از کشور،گفت: در موضوع ایرانی‌های دستگیر شده در خارج از کشور، وزارت خارجه و بخش کنسولی بیشتر نقش دارند و آمار دقیقی در این رابطه وجود ندارد، چرا که بر اساس قوانین برخی از کشورها همانند ژاپن، اگر خود فرد رضایت نداشته باشد پرونده و جرمش اعلام نمی‌شود.

رئیس بین‌الملل ناجا بیان داشت:‌هماهنگی برای استفاده مناسب و حرفه‌ای از ابزار در محیط بین‌الملل از ضرورت کارهای ماست،محیط بین‌الملل ویژگی خاص خود را دارد و مسئله مهمی که وجود دارد اقداماتی است که باید در این عرصه انجام شود.

سردار رضوانی ادامه داد: شناسایی مؤلفه‌ها و عوامل مناسب در محیط و بهر‌ه‌گیری از آنها در برنامه‌های کاری و تخصصی خود از جمله نتایج نشست‌هایی همانند نشست امروزه است، البته قبلا با سفرا و وابستگان نظامی نیز این چنین نشستی را داشته‌ایم.

وی در پایان گفت:‌ امیدواریم نشست امروزه قضات و پلیس عرصه بین‌الملل را در واقعیت‌های محیط مسلط کند تا این عزیزان مأموریت‌های خود را به نحو احسنت انجام داده و در احقاق حقوق کشورمان موفق باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار