کلپر: حتی اگر رقه و موصل آزاد شوند، داعش از بین نمی‌رود/ در خصوص کره شمالی، گزینه نظامی هنوز روی میز است

رئیس دستگاه امنیت ملی آمریکا در اظهاراتی مدعی شد حتی در صورت آزادسازی رقه و موصل، گروه تروریستی داعش از میان نمی‌رود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، جیمز کلاپر در گفتگویی در اندیشکده شورای روابط خارجی گفت حتی در صورت سقوط رقه، داعش از میان نمی‌رود و شاید با نامی دیگر بازتولید شود. 

وی درباره اوضاع غرب آسیا گفت اوضاع در این منطقه بسیار پیچیده است و بخش عمده‌ای از این پیچیدگی به سوریه باز می‌گردد؛ زیرا منافع زیادی در این کشور وجود دارد. تام فریدمن چند سال پیش جمله‌ای بسیار خوب گفته بود مبنی بر اینکه خاورمیانه جایی است که تلاش برای اصلاح اوضاع آن بسیار گران تمام می‌شود ولی بسیار مهم‌تر از آن هست که بتوان این منطقه را نادیده گرفت. 
 
رئیس دستگاه امنیت ملی آمریکا اذعان کرد: ما نمی‌توانیم اوضاع خاورمیانه را بهبود بخشیم ولی می‌توانیم به دیگران کمک کنیم و در ‌‌نهایت اصلاح خاورمیانه چیزی نیست که آمریکا بتواند به تنهایی از پس آن برآید. 

کلاپر گفت: نگرانی من در اینجاست که آنچه بعد از موصل روی می‌دهد نگهداشتن این شهر و اداره آن است که البته بسته به میزان تخریبی هم دارد که به وجود می‌آید و باید تلاش کرد وضعی ایجاد نشود که بار دیگر داعش یا هر گروه تندروی دیگر بتوانند بازگردند. 

وی درباره تلاش ترکیه برای مداخله در شمال عراق گفت: البته ترک‌ها درباره داعش نگرانی‌هایی دارند ولی نگرانی عمده آن‌ها ایجاد کشور متحد کرد هست که در مرزهای جنوبی این کشور ایجاد می‌شود. مهم‌ترین نگرانی آنان کرد‌ها هستند. 

رئیس دستگاه امنیت ملی آمریکا درباره اوضاع سوریه گفت البته گروه‌های رقیب زیادی در سوریه وجود دارد و حضور روس‌ها نیز بر پیچیدگی اوضاع می‌افزاید. روس‌ها تلاش می‌کنند با تقویت متحد خود، جای پایی در خاورمیانه نگهدارند؛ البته اینکه ما چه کاری قرار است و راهبرد ما چیست، ارتباطی به حوزه کاری من ندارد. 

کلپر در ادامه گفت: نگاهی به سابقه داعش نشان می‌دهد این گروه از دل گروهی به نام القاعده عراق ایجاد شده است، نگرانی عمده من این است که ما به صورتی قابل درک، تمرکز خود را روی بازپس گیری سرزمین‌هایی که در دست داعش قرار دارند، مانند موصل و رقه، قرار داده‌ایم. در صورتی که چنین اتفاقی روی دهد، داعش چه شکل دیگری می‌تواند بگیرد؟ احتمالا این گروه از میان نمی‌رود و احتمالا ما سالهای طولانی درگیر سرکوب گروه‌های افراط گرا باشیم. به دیگر سخن، حتی در صورت سقوط رقه، داعش همچنان با ما خواهد بود حتی اگر نام آن هم عوض شود. 

وی در بخشی دیگر از اظهاراتش درباره احتمال رسیدن کره شمالی به توانمندی موشکی که قادر به رساندن کلاهک هسته‌ای به سواحل آمریکا باشد گفت: در واقع ما این توانمندی را ارزیابی کرده‌ایم و چنین وضعی همواره بد‌ترین شرایط ممکن می‌تواند باشد. ولی نه ما و نه آنان هرگز چنین توانمندی را محرز و علنی ندانسته‌ایم که موشکی در اختیار داشته باشند که احتمالا بتواند به خاک آمریکا برسد. البته براساس ارزیابی ما، سال‌ها طول می‌کشد که آنان بتوانند چنین کاری انجام بدهند ولی همانطور که گفتم این بد‌ترین وضع ممکن باشد. 

رئیس دستگاه امنیت ملی آمریکا درباره گزینه‌های پیش روی آمریکا در صورت رسیدن کره شمالی به چنین توانمندی گفت: این موضوع سیاسی است و من در مسائل سیاسی وارد نمی‌شوم. گزینه‌های زیادی پیش رو وجود دارد که گزینه نظامی یکی از آنهاست. البته شکی نیست که بازیگر اصلی در موضوع تحریم‌ها چین است. در صورتی که گزینه نظامی به کار گرفته شود، شکی نیست که فرایندی سنگین را می‌طلب و تصمیمی نیست که فقط دستگاه‌های اطلاعاتی بخواهند بگیرند. 

وی درباره اوضاع جاری در جنوب دریای چین گفت چینی‌ها درباره ادعاهای خود در خصوص جنوب دریای چین بسیار قوی هستند و خود را به ادعا‌هایشان در این خصوص متعهد می‌دانند. البته چینی‌ها و رئیس جمهور این کشور درباره حس مهار شدن از سوی آمریکا نیز بسیار حساس هستند و نمود آن را می‌توان در رفتارشان در جنوب دریای چین مشاهده کرد. رئیس جمهور چین برنامه‌های اصلاحی در داخل را نیز پیش می‌برد و تلاش می‌کند فساد را در این کشور ریشه کن کند و بسیار مایل است اوضاع همچنان در اختیار عوامل حزبی باشد. در کنار آن، برنامه نوسازی ارتش چین را نیز در جبهه‌های مختلف دنبال می‌کند که حوزه فضایی از این جمله است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۵ آبان ۱۳۹۵
داعش همان سفیانی هایی هستند که دشمن امام زمان خواهند بود و این کاملا درسته که انها نابود نمیشوند فقط نامشان تغییر میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۰۵ آبان ۱۳۹۵
ب نظر من حرف ایشون درسته داعش از بین نمیره میشه مث گروه طالبان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۰۵ آبان ۱۳۹۵
داعش همچنان با ما خواهد بود حتی اگر نام آن هم عوض شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۵ آبان ۱۳۹۵
کی می خواهی بفهمی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۵ آبان ۱۳۹۵
تف تو ذات کثیفشان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۰۵ آبان ۱۳۹۵
اهاااااا بله,ماکه شما رو میشناسیم,تنها زمانی اقدام به نابودی یه تروریست یا گروه تروریستی میکنیدکه نیت کردین بعدش گروهی بدتر بسازین..حرومزاده شاخ و دم نداره که
Germany
ناشناس
۱۰:۱۹ ۰۵ آبان ۱۳۹۵
مسلم است داعش مخفف (دیعنی دست نشانده والف یعنی آمریکا واسرائیل وع یعنی عربستان ش یعنی مخفف هرچه شر وبدبختی وجنایت و.....)آمسلم است که با آزادسازی رقه وموصل و....با وجود ریشه های کثیفشان اینها نابود نمی شوند
آخرین اخبار