یاسوج؛

بیم و امیدهای ورزش قهرمانی دربام نفتی ایران

ورزش قهرمانی در شهرستان گچساران که به بام نفتی ایران شهرت دارد، به رغم وجود زیرساخت های مناسب و فعالیت چندین تیم در لیگ های برتر و زیرگروه کشوری نیازمند رفع مشکلات و چاره اندیشی است.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ شهرستان گچساران که دارای سابقه حضور در لیگ های ملی در سال 1328 تاکنون است، می تواند در درخشش ورزش ایران در عرصه های فرا ملی اثربخش باشد.

فعالیت 47 ورزشکار در تیم های ملی، زیرساخت های مطلوب ورزشی مانند استادیوم ها و مجموعه های ورزشی، تنها زمین چمن مصنوعی رشته هاکی کهگیلویه و بویراحمد، استخر استاندارد، وجود چهار تیم لیگ برتری، 2 تیم در زیر گروه و یک تیم در لیگ دسته دوم از جمله ظرفیت های ورزش قهرمانی در گچساران است.

اتکای به ورزش نفت، نداشتن اسپانسر و حمایت کننده مالی از چالش های پیش روی ورزش قهرمانی گچساران است.

موانعی که تعداد تیم های لیگ برتری گچساران را از 6 تیم در سال گذشته به چهار تیم کاهش داده است.

**چالش های ورزش قهرمانی

مسئول امور ورزش بانوان شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: کمبود اعتبار مهمترین مشکل ورزش قهرمانی این شهرستان است.

اعظم صمیمی با اشاره به وجود ورزشکارانی چون داور بین المللی مهری بخردی در بازی های کبدی جهانی و چندین ملی پوش دیگر در بین بانوان این شهرستان افزود: تلاش برای فراهم کردن بستر ارتقای ورزش قهرمانی در گچساران ضروری است.

وی بیان کرد: برگزاری رقابت های داخلی برای حفظ آمادگی ورزشکاران در رقابت های ملی و فراملی نیازمند اختصاص اعتبار است.

صمیمی در ادامه آموزش و پرورش را زیربنای توسعه ورزش دانست و گفت: وجود معلمان ورزش و دانش آموزان می تواند گره گشای رقابت های ورزشی داخلی باشند.

وی ادامه داد: برگزاری آموزش های کوتاه مدت داوری و مربیگری در قالب دوره های ضمن خدمت در آموزش و پرورش برای حرفه ای کردن ورزش نیاز دیگری است که باید برای تحقق آن چاره اندیشی شود.

سرپرست تیم هندبال نفت و گاز گچساران در لیگ برتر گفت: ورزش این شهرستان به نفت متکی است و وجود قوانین دست و پاگیر مانع کمک جدی به ورزشکاران شده است.

مجید راستی پور با اشاره به اینکه 95 درصد از جمعیت گچساران جزو خانواده نفت نیستند، افزود: قانون حضور 50 درصد از بازیکنان تیم های نفت و گاز به کارکنان نفت مانع راهیابی ورزشکاران مستعد به لیگ های کشوری شده است.

وی تصریح کرد: باید برای قوانین ناعادلانه تیم های نفت چاره اندیشی کرد.

**فعالیت افزون بر 15 هزار ورزشکار در گچساران

رئیس اداره ورزش و جوانان گچساران نیز گفت: افزون بر 15 هزار ورزشکار در این شهرستان فعالیت می کنند که از این تعداد 2 هزار و 710 نفر سازماندهی شده است.

فریدون عبدالخانی اظهار داشت: از این تعداد ورزشکار ساماندهی شده بیش از یکهزار و 395 نفر مرد، 250 نفر روستایی و عشایری و یکهزار و 65 نفر زن هستند.

وی افزود: 36هیات ورزشی فعال در شهرستان گچساران وجود دارد.

عبدالخانی هیات های ورزشی فعال شهرستان گچساران را شامل فوتبال، ژیمناستیک، تکواندو، بدنسازی، کاراته، کوهنوردی، بسکتبال، تنیس روزی میز، هندبال، والیبال و کشتی اعلام کرد.

رئیس اداره ورزش و جوانان گچساران گفت: هم اینک 10 سالن ورزشی با زیر بنای بیش از 12 متر مربع و 2 استخر شنا به مساحت سه هزار متر مربع در این شهرستان وجود دارد.

وی نبود سالن ورزشی برای ورزش های رزمی و کمبود اعتبار برای فعالیت وزشکاران را از مهمترین مشکلات بخش ورزش این شهرستان اعلام کرد.

**برنامه های در دست اجرا برای استعدادیابی

مدیر آموزش و پرورش گچساران نیز گفت: توجه به ورزش ساختاری از برنامه های این نهاد آموزشی است.

سید ظهیرالدین پورالحسینی اظهار داشت: برای تحقق این امر مدرسه تربیت بدنی پسران در محل هنرستان طالقانی گچساران با ایجاد زیرساخت هایی همچون سالن های چند منظوره و استخر مجوز راه اندازی گرفته است.

وی با اشاره به وجود 25 هزار دانش آموز در این شهرستان این امر را فرصتی برای داشتن تیم های قوی در آینده دانست.

مسئول ورزش قهرمانی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران نیز گفت: تیم های هاکی مردان و هندبال بانوان که سابقه سال ها حضور در بازی های لیگ برتر را دارند، سال جاری در لیگ های زیرگروه بازی خواهند کرد.

ابوالحسن غلامی ادامه داد: برای توجه به ورزش پایه، بومی و معرفی چهره های جدید به ورزش کشور تصمیم به این اقدام گرفته شد.

وی اظهار داشت: برای حضور در لیگ برتر مجبور به افزودن بازیکنان بزرگ هستیم که این امر نمی تواند زمینه استعدادیابی را فراهم کند.

غلامی به سابقه بیش از نیم قرن ورزش گچساران و موفقیت های ورزشکاران این شهرستان در سطح بالای کشور از پیش از انقلاب تاکنون اشاره و ابراز کرد: برای بازگشت به روزهای طلایی ورزش، نیازمند توجه به مقوله استعدادیابی هستیم.

مسئول ورزش قهرمانی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با یادآوری حضور تیم های هندبال نفت و گاز گچساران در رقابت های آسیایی و لیگ برتر، تیم والیبال نشسته، واترپلو و فوتبال نوجوانان گچساران در لیگ برتر و تیم های هاکی و هندبال بانوان در لیگ دسته یک و تیم فوتبال بزرگسالان در لیگ دسته دوم بیان کرد: ورزش این شهرستان قابلیت تبدیل به بام ورزش کشور را دارد.

وی گفت: مرحله دوم جشنواره استعدادیابی نونهالان تنیس روی میز کشور در هفته های آینده در گچساران برگزار می شود.

غلامی افزود: مرحله نخست در اصفهان با درخشش نونهالان گچساران و راه یابی چهار نفر به مرحله بعدی برگزار شد.

**توانمندی های ورزش گچساران

سرمربی تیم نفت و گاز گچساران گفت: شرایط برای درخشش تیم نفت و گاز این شهرستان در لیگ های حذفی و دسته دوم کشور فراهم شده است.

داریوش یزدی اظهار داشت: همدلی مسئولان، برنامه ریزی صحیح، انسجام تیمی و آغاز خوب تیم نفت و گاز گچساران در هر 2 جام زمینه ساز وضعیت جسمی و روحی مطلوبی برای این تیم شده است.

وی به پیروزی تیم نفت و گاز گچساران برابر استقلال خوزستان قهرمان فصل گذشته لیگ برتر در خانه حریف اشاره کرد و افزود: این برد نشانگر قابلیت های فراوان فوتبال گچساران است.

سرمربی تیم فوتبال نفت و گاز گچساران گفت: پیروزی پنج بر صفر و سه بر صفر برابر تیم های کیمیا فرآیند و فولاد نوین در لیگ دسته دوم از موفقیت های تیم نفت و گاز گچساران در فصل جدید کشور است.

یزدی ابراز کرد: تیم نفت و گاز گچساران می تواند شگفتی ساز و پدیده سال جاری فوتبال کشور باشد.

رئیس ورزش قهرمانی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: این شهرستان با 20 تیم در رده های مختلف لیگ های کشوری از قطب های اصلی ورزش کهگیلویه و بویراحمد است.

علی حسن غلامی با اشاره به محدود بودن اعتبار ورزش نفت اظهار داشت: پنج تیم لیگ برتری در شهرستان کوچک گچساران فعالیت دارند که نیازمند حمایت مسئولان برای درخشش هستند.

وی اظهار کرد: زیرساخت های ورزش این شهرستان در صورت برنامه ریزی و مدیریت بهتر قابلیت پذیرایی از اردوهای تیم ملی را دارد.

غلامی با بیان اینکه سالن پدخندق شهر دوگنبدان مرکز گچساران که میزبان بیشترین تعداد ورزشکاران در طول سال است که با مدیریت خوب همیشه در بهترین شرایط قرار دارد.

وی ابراز کرد: مدیریت این فضای ورزشی الگویی خوب برای مدیریت فضاهای ورزشی کشور است.
هم اینک 50 فضای ورزشی در شهرستان گچساران فعال است.

شهرستان 120 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.