گزارش/

آنکارا همچنان مبتلا به سرگیجه سیاسی

رئیس ائتلاف دولت قانون در عراق تأکید کرد، ترکیه با اقدامات مداخله جویانه، کشور خود را به ویرانی خواهد کشاند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از شبکه السومریه عراق، "نوری مالکی" در دیدار سفیر روسیه به مناسبت پایان دوران مأموریتش در عراق، به برخی طرفها و در رأس آنها ترکیه که در سقوط موصل سهیم بودند، درخصوص دخالت در امور این شهر هشدار داد.

وی با هشدار به ترکیه در خصوص پیامدهای دخالت در عراق گفت: دخالتهای ترکیه در عراق، این کشور را به ویرانی خواهد کشاند و تأکید کرد که عراق با هرگونه دخالت خارجی به بهانه نبرد با داعش مخالف است.

مالکی با قدردانی از همکاری و حمایتهای روسیه در فرایند بازسازی و رشد اقتصاد عراق، خاطرنشان کرد که پس از بازگشت موصل به آغوش میهن، دوران داعش به زودی تمام می شود. 

عملیات آزادسازی موصل در هفته‎های گذشته با فرمان حیدرالعبادی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق آغاز شد. نیروهای عراقی تا کنون توانسته‎اند مناطق بسیاری را در اطراف موصل از دست داعش آزاد کنند.

آیا ترکیه از کودتا نافرجام اخیر درس گرفته است؟!

پیشتر رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در ادامه سیاستهای  نامتوازن آنکارا در منطقه، در سخنانی با انتقاد از مخالفت‎ها با حضور کشورش در کارزار نظامی حمله به موصل تاکید کرد که مرزهای کنونی با عراق و سوریه با رضایت خاطر ترکیه نبوده و شهر موصل به لحاظ تاریخی متعلق به ترکیه بوده است!!

"سیدرضا میر طاهر" کارشناس مسایل منطقه‎ای، با تحلیل تحولات روزهای گذشته عراق و نبرد علیه تروریستها در موصل، دلایل حساسیت دولت ترکیه نسبت به این منطقه را در گفت‎وگو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، این‎طور تشریح کرد: مهمترین علت بروز حساسیت ترکها به منطقه موصل، ادعای واهی تاریخی است که مقامات آنکارا نسبت به حاکمیت آن دارند!

وی افزود: شاخص‎ترین اعتراض ترکیه در رابطه با عملیات آزادسازی موصل، ادعای مضحک تلاش ایران بر سیطره روی شمال عراق است. آنها به نوعی حق حاکمیت رسمی در موصل و کرکوک را برای خود قایل هستند. از این جهت هر گونه عاملی که باعث پریشانی نقشه‎های ماجراجویانه دولت ترکیه شود، با واکنش شدید دولتمردان این کشور مواجه می‎شود.

آیا ترکیه از کودتا نافرجام اخیر درس گرفته است؟!

این کارشناس مسایل منطقه با اشاره بر عملکرد نیروهای مردمی و ارتش عراق در آزاد سازی موصل، ابراز امیدورای کرد: ان‎شاالله عملیات مذکور به آزاد سازی این منطقه از چنگال داعش منجر خواهد شد.

 نقش مخرب ترکیه در تحولات منطقه‎ای، چتر امنیتی از این کشور را برچید

وی در ادامه تصریح کرد: آزاد سازی موصل یکی از پیامدهای مثبت اتحاد دولت و مردم عراق بوده است که هضم این مهم برای مقامات ترکیه چندان ساده تلقی نمی‎شود و طبیعی است، انتقادهایی علیه آزاد سازی عملیات موصل داشته باشد.

میر طاهر عملکرد ترکیه را در سالهای اخیر در موضوعات منطقه بسیار نامطلوب ارزیابی کرده و خاطر نشان کرد: با آغاز جنبشهای مردمی منطقه در ابتدای سال 2011 بویژه در سوریه، ترکها تصور می‎کردند، با استفاده از این فرصت یک دولت دست نشانده اخوانی در سوریه به روی کار آورده و در مورد عراق هم با حمایت از اقلیم کردستان منافع اقتصادی و افزایش ضریب نفوذشان تامین می‎شود .

آیا ترکیه از کودتا نافرجام اخیر درس گرفته است؟!

این کارشناس سیاسی با اشاره بر حمایت دولت اردوغان از گروه های مسلح افراطی و تروریستی در عراق و سوریه خاطر نشان کرد: آنچه امروز در رخدادهای داخلی ترکیه به وضوح آشکار است تسری موج تروریسم به خاک ترکیه است که این موضوع بشدت امنیت شهروندان ترکیه را به مخاطره انداخته، لذا بحران امنیتی اخیر در ترکیه متوجه بی تدبیری و نقش مخرب مقامات ترک در منطقه خواهد بود.

معادلات منطقه عکس جهت قطب نمای سیاسی ترکیه

وی فرایند کنونی در منطقه را دقیقا عکس جهت عقربه‎های سیاسی ترکیه دانست و گفت: در صورت پیروزی نیروهای مردمی و ارتش عراق و بیرون راندن داعش از موصل و استان نینوا، این مسئله موجبات حضور و اقتدار دولت مرکزی عراق در نواحی شمال این کشور خواهد شد و این موضوع با خواسته ترکها در زمینه سیطره آنها در عراق منافات دارد.

آیا ترکیه از کودتا نافرجام اخیر درس گرفته است؟!

میر طاهر حمله دیپلماتیک آنکارا به تهران را در مجموعه عوامل فوق و ناکامی در سیاستهای منطقه‎ای اردوغان ارزیابی کرده و افزود: واقعیت این است که امروز ابتکار عمل در میدان تحولات در دست دولت و مردم عراق بوده و بایستی دولتهایی از جمله ترکیه که بطور غیر قانونی و خلاف موازین بین‎المللی در عراق حضور نظامی دارند؛ متوجه این موضوع باشند که با تطمیع و ارعاب هم نخواهد توانست به حضور خود در منطقه مشروعیت بخشی کنند.

اما از سویی دیگر، "مهدی امیری" مدیر گروه سیاست خارجی مرکز پژوهش‎های مجلس، پیرامون مواضع اخیر آنکارا نسبت به تحولات منطقه می‎گوید: سیاست خارجی ترکیه بویژه در 5 سال گذشته از سوی حزب عدالت و توسعه، بعنوان دولت حاکم بر ترکیه در مسیر جاه طلبی‎های منطقه‎ای حرکت کرده است.

محاسبات غلط، آفت بزرگ سیاست خارجی آنکارا

وی با اشاره بر تلاش ترکیه برای افزایش نفوذ خود در معادلات منطقه تصریح کرد: دولت آنکارا با پی ریزی محاسبات غلط در قبال مسایل مهم و پیچیده منطقه، به نتیجه‎ای جز شکست در سیاست خارجی ترکیه خود نایل نیامده است.

امیری بخش اعظم بحرانهای سیاسی، امنیتی خاورمیانه را ناشی تصمیمات و سیاستهای توسعه طلبانه آنکارا دانست و افزود: شاید عینی ترین راهبرد اشتباه اردوغان در منطقه در قبال بحران داخلی سوریه باشد که؛ ترکیه عملا بر مناقشات سوریه دامن زد.

آیا ترکیه از کودتا نافرجام اخیر درس گرفته است؟!

این کارشناس سیاست خارجی حمایت بی‎شائبه از گروه‎های تروریستی را مهمترین مصادیق بحران سازی دولت آنکارا در سوریه و منطقه برشمرد و عنوان داشت: امروز پیامدها و عواقب پشتیبانی ترکها از گروههای افراطی تندرو و تروریست نظیر داعش، متوجه شرایط امنیتی کشور ترکیه هم شده است.

آیا ترکیه از کودتا اخیر درس گرفته است؟!

کارشناس سیاسی مرکز پژوهش‎های مجلس، در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود حمایت جمهوری اسلامی پس از کودتادی نافرجام از دولت مرکزی ترکیه، رویکرد مقامات آنکارا نسبت به تهران، تغییر چندانی نداشته عنوان نمود: اظهارات اخیر اردوغان و نخست وزیر ترکیه، به نوعی مؤید این واقعیت است که؛ دولت حاکم بر آنکارا، علی رغم درسهای مهمی که بایستی از مسایل گذشته کسب کرده باشد، واقعیات منطقه را بدرستی درک نمی‎کند.

آیا ترکیه از کودتا نافرجام اخیر درس گرفته است؟!


امیری با اصولی خواندن سیاستهای جمهوری اسلامی چه در قبال سوریه و چه در مورد عراق، گفت: مواضع تهران همواره بر حمایت خود از دولتهای ملی، مردمی منطقه استوار بوده، بویژه نقش آفرینی ایران در عراق طی سالهای اخیر خط مشی و سیاست کلان آن حمایت از دولت ملی عراق در راستای مبارزه با گروه های تروریستی تعریف شده است.

راهبرد اردوغان در عراق  تلفیقی از گرایشات مذهبی و طایفه گرایی

وی ضمن بیان اذعان اقوام مختلف نظیر کردها و اعراب نسبت به سیاستهای متوازن جمهوری اسلامی در عراق، تأکید نمود: سیاستهای کلان ایران در عراق و سوریه در راستای مبارزه جدی با تروریسم همسو بوده که بصورت کامل در چارچوب حفظ تمامیت ارضی و حاکمیتی عراق پیگیری شده و این در حالی استه که آنکارا با تجهیز اقلیت ترکمن در عراق، بر طایفه‎گرایی و مذهب‎گرایی در این سرزمین بحران زده دامن می‎زند.

آیا ترکیه از کودتا نافرجام اخیر درس گرفته است؟!

آثار زیان‎‎بار مقامات ترکیه در سیاست داخلی آنکارا

با گذشت چند سال از بحران سوریه، این واقعیتی غیر قابل انکار است که ترکیه در مورد سرنگونی اسد دچار اشتباه محاسبه شده است. ترکیه نباید دچار این خطای استراتژیک میشد؛ اما چیزی که امروز مشاهده میکنیم، تکرار این اشتباه به جای اصلاح آن است. 

اشتباه استراتژیک سران ترک در قبال سوریه، آثار زیانباری بر منافع ملی این کشور به همراه داشت. در پی این اشتباه، علاوه بر مشکلاتی که در سیاست خارجی این کشور به ارمغان آمد، مشکلات عدیده‌ای نیز در سیاست داخلی نمایان شد. در جایی که ضرورت دارد، اردوغان از حوادث چند ماه گذشته در صحنه داخلی کشورش در گرفته باشد، لیکن به نظر می رسد همچنان از  تأثیرات نوع نگرش خود در قبال سوریه و عراق آگاهی نیافته است.

گزارش از محمدرضاشجاعیان

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۰:۲۹ ۰۹ آبان ۱۳۹۵
مطمىناً اين هم سرنگون ميشه ، شما به سرگذشت امثال اردغان نگاه كنيد ، قذافى ، پهلوى ، صدام ، و،،،، تمام انها به درجه اى از بيمارى گيجى رسيدند ، سرنگون شدند ، انشالله بيارى خدا اردغان و ال سقوط با هم سرنگون ميشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۰۹ آبان ۱۳۹۵
این اردوغان سرنگون شده کودتا براش درس وتلنگرنشد فکر کنم .یک کودتای جدیدتر انجام بشه ادم شه احمق نادان
Saudi Arabia
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۹ آبان ۱۳۹۵
واقعا استفاده از گزینه سرگیجه بهترین و کامل ترین کلمه در مورد سیاستهای ترکیه هست. تو این چند سال نتونسته بفهمه که با خودش چندچنده . با رفتارهای چند سال اخیر آقای اردغان این مطلب به ذهن متصور میشه که به یک پزشک حاذق در روانشناسی و رفتارشناسی بشدت نیازمند هستند
آخرین اخبار