دومین همایش ملی ظرفیت‌های تمدنی اربعین اواسط آبان ماه برگزار می‌شود

دومین همایش ملی ظرفیت‌های تمدنی اربعین حسینی دوازدهم آبان در سالن سوره برگزار خواهد شد.

دومین همایش ملی ظرفیت‌های تمدنی اربعین اواسط آبان ماه برگزار می‌شودبه گزارش خبرنگار تکیه حسینی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دومین همایش ملی ظرفیت‌های فرهنگی تمدنی کنگره عظیم اربعین حسینی صبح امروز مورخ 5 آبان ماه با حضور مسعود معینی‌پور دبیر علمی و سید شهاب لاجوردی دبیر اجرایی این همایش در سالن حوزه هنری برگزار شد.

سید شهاب لاجوردی در ابتدای این نشست از برگزاری دومین همایش بین‌المللی در دوازدهم آبان ماه با حضور کارشناسان دینی و مذهبی خبر داد.

سپس مسعود معینی‌پور دبیر علمی همایش ملی ظرفیت‌های تمدنی اربعین حسینی در خصوص برگزاری همایش بین‌المللی ظرفیت‌های تمدنی اربعین حسینی گفت: چهارشنبه هفته آینده دوازدهم آبان ماه دومین همایش ملی اربعین  در سالن سوره حوزه هنری به همت پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی از ساعت 13 و 30 دقیقه تا 17 و 30 برگزار خواهد شد.

وی پیرامون مهمانان و سخنرانان، دومین همایش ملی ظرفیت‌های تمدنی اربعین حسینی عنوان کرد: این همایش با برنامه‌هایی چون پخش گفته‌های حجت‌الاسلام و المسلمین مصباح یزدی، رونمایی از کتاب و همچنین سخنرانی حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان و حجت‌الاسلام و المسلمین میرباقری برپا خواهیم کرد.

معینی‌پور در ادامه بیان کرد: همچنین مانند سال گذشته روز 25 آبان ماه در حرم امام حسین (ع) دومین همایش بین‌المللی لقاءالحسین را با در نظر گرفتن اهداف همایش ملی ظرفیت‌های تمدنی اربعین حسینی با شرکت اندیشمندان داخلی و خارجی و متفکران عراقی در دستور کار خواهیم داشت.

وی در ادامه این نشست در خصوص اجرای همایش ملی ظرفیت‌های تمدنی اربعین حسینی بیان کرد: با گذر از نگاه تقلیل‌گرایانه به تمدن و بسط آن به دو عرصه فردی و اجتماعی در لایه‌های بینشی – معرفتی، گرایشی – اخلاقی و رفتاری – عملی می‌بینیم که راهپیمایی اربعین در تمام این عرصه‌ها و لایه‌های دارای ظرفیت‌های بی‌بدیلی نسبت به آیین‌ها و مناسک دینی دیگر است آیینی که در بستر هم داده‌ها معرفتی و هم اخلاقی و هم داده‌های بسیار زیادی خلق می‌شود و همچنین اجتماع عظیمی با محوریت حب ولی خدا و در مسیر رسیدن به او شکل می‌دهد که کنش‌ها فردی و جمعی با محوریت او سامان می‌یابد.

دبیر همایش ظرفیت تمدنی اربعین حسینی اظهار داشت: نکته بسیار مهم در این میان بازشناسی رمز و راز عقلانی و معرفتی این آیین‌ها و مناسک برای تعمیق و بهره‌برداری فردی و اجتماعی هر چه بیشتر ان است و بدون شک توسعه آداب و رسوم و مناسک بدون این بازشناسی عقلانی و علمی آفاتی را به همراه خواهد داشت که ما را از رمز و راز و اهداف این آیین‌ها و مناسک دور می‌کند.

معینی‌پور توضیح داد: راهپیمایی اربعین تمام این ظرافت‌ها و ظرفیت‌ها اعم از معرفتی و عقلانی و حماسی و عاطفی و احساسی را همزمان در خود دارد و لذا بایستی با نگاه موشکافانه علمی و با رویکردی درون ‌بینی و برون بینی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و با رویکردی فردی اجتماعی بازشناسی شود تا برای بهره‌برداری هر چه بهتر از آن آماده شویم به این امید که این همایش و اجتماع حسینی متصل به اجتماع بر گرد مهدی موعود شود.

وی تصریح کرد: اربعین از این نظر در دنیای امروز ما نقطه آغازین سلوک ما به سوی جامعه مهدوی است و بایستی با تمام توان آن را قدر دانست و از بروز آسیب‌هایی مثل تبدیل به راهپیمایی تفریحی و یا کارناوال‌های تبلیغی احتراز شود .

معینی‌پور در پایان افزود: از منظر دیگر اربعین گرانی‌گاه وحدت‌آفرین مکاتب و مذاهب و ادیان است و زمینه‌ساز تحقق امت واحده و تمدن نوین اسلامی و نمایش دهنده قدرت و اقتدار جامعه جهانی حسینی در مقابل جامعه استکباری مدرن است.

انتهای پیام/


برچسب ها: همایش ، اربعین ، لاجوردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.