کنگان؛

آب چاه‌های دیر و کنگان شور شده است

آب بیشتر چاه‌های دشت دیر- کنگان در حال شور شدن است.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای بوشهرگفت: اکنون تعداد 881 حلقه چاه کشاورزی مجاز در محدوده مطالعاتی دشت دیر- کنگان قرار دارد که حدود 45 میلیون متر مکعب در سال از منابع آب زیرزمینی این دشت برداشت می‌کنند.

 حسین باشی زادگان تعداد چاه‌های غیر مجاز این دشت را حدود 169حلقه عنوان کرد و افزود: با توجه به برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی منطقه، آب بیشتر چاه‌های کشاورزی در حال شور شدن است.

وی نصب آب‌شیرین‌کن بر روی چاه‌های کشاورزی منطقه با وضعیت شوری منابع آب در دشت دیر- کنگان را بی فایده دانست و گفت: نبود تعادل بین بارش و برداشت، منابع آب زیرزمینی را در وضعیت بحرانی قرار داده است، که می‌توان با جلوگیری از برداشت بی رویه، دادن آگاهی به کشاورزان و کاهش تصدی گری دولت برای ایجاد تعادل آن کوشید.

 معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای بوشهر تنها راه نجات کشاورزی در دشت دیر- کنگان را روی آوردن به کشت گلخانه ای و مدیریت مصرف آب دانست و تصریح کرد: این دشت یکی از دشت‌های نمونه کشوری است که باید طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در آن اجرا شود.

 باشی زادگان، احیا دوباره دشت و مدیریت صحیح مصرف منابع آب زیرزمینی را نیازمند همکاری و همگرایی مسوولان و بهره برداران عنوان کرد. دیر و کنگان در جنوب استان بوشهر قرار دارد.

انتهای پیام/ ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.