مقام آمریکایی: واشینگتن باید به موقع به مداخله‌اش در سوریه پایان می‌داد/ معارضان سوری و تروریست‌ها، ارتشی مشترک‌اند

عضو مجلس سنای ایالت ویرجینیای آمریکا در گفتگو با شبکه پرس تی‌وی، بار دیگر از سیاست‌های واشینگتن در قبال سوریه انتقاد کرد.

مقام آمریکایی: واشینگتن باید به موقع به مداخله‌اش در سوریه پایان می‌داد/ معارضان سوری و تروریست‌ها، ارتشی مشترک‌اندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بخش فارسی پایگاه خبری شبکه پرس تی وی، ریچارد هیدن بلک، عضو جمهوری‌خواه مجلس سنای ایالت ویرجینیای آمریکا، در گفت‌وگو با این شبکه، به بحث دربارۀ کشورهایی پرداخته‌است که به اعتقاد وی، تشکیل‎دهندۀ «محور شرارت» در منطقه غرب آسیا هستند. 

وی سه‎شنبه در این مصاحبۀ تلویزیونی گفت اگر آمریکا زمانی که روسیه وارد کشور جنگ‌زدۀ سوریه شد، به مداخلۀ خود پایان می‌‎داد، جنگ در سوریه تاکنون پایان یافته‌‏بود. 

این مقام آمریکایی تصریح کرد: «اگر آمریکا در آن مقطع خود را کنار می‌‏کشید، جنگ تاکنون پایان یافته‌‏بود؛ مردم در حال بازسازی بودند و پناهجویان به سوریه بازگشته بودند. اما آمریکا موشک‌های ضدتانک خود را به کار گرفت، و ما از این به اصطلاح شورشیان میانه‎رو به عنوان وسیله‎ای برای کمک به [گروه تروریستی موسوم به] النصره، که شاخۀ القاعده در سوریه است، استفاده‌کردیم.» 

بلک گفت: «اگر ما از جنگ در سوریه حمایت نمی‌‎کردیم، من باور دارم که سوری‎‏‌ها، همراه با نیروهای متحد خود از ایران، لبنان و روسیه... می‌توانستند از مرزهای سوریه حفاظت کنند.»
 
این عضو مجلس سنای ایالتیِ حاضر، معتقد است فرقی میان معارضین دولت سوریه که آمریکا آن‌ها را «مخالفین میانه‌رو» می‌‎نامد و تروریست‌ها وجود ندارد زیرا این دو گروه «به طور کامل یکپارچه شده‎اند.» 

وی با استناد به تحقیقات یک آژانس اطلاعاتیِ دفاعیِ آمریکا در سال ۲۰۱۳، که افشاگر روابط میان رواشینگتن و تروریست‎‏‌ها بود، گفت: «آن‌ها حقیقتاً یکسان و یکی هستند؛ آن‎‏های بخشی از یک ارتش مشترک هستند.» 

هیدن بلک به برنامه‎‏های آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای انتقال سلاح از لیبی به ترکیه و از آن‌جا به سوریه برای تأمین تسلیحاتی معارضین به اصطلاح «میانه‎‏رو» اشاره کرد و گفت این اقدام به یک برنامۀ بی‌رویه برای تأمین تسلیحاتی همۀ گروه‌های مسلح، از جمله داعش و القاعده، تبدیل شده‌است. 

این مقام آمریکایی اظهار داشت: «ما این کار را به طور غیرمستقیم انجام می‌‎‏دهیم؛ چرا که انجام مستقیم آن غیرقانونی است.» 

وی افزود آمریکا مانع قرار گرفتن نام «سازمان‎‏های بسیار خشونت‎طلب... در فهرست دیده‌‎بان تروریست‎‌ها می‌‏‌شود چرا که این‎‌ها عواملی هستند که سلاح‎های ما را دریافت می‌‎کنند و سپس آن‏ را به داعش و القاعده می‌‎‏دهند.» 

سوریه از سال ۲۰۱۱ (۱۳۸۹) صحنه ناآرامی‌های مرگبار است. براساس گزارش سازمان ملل بیش از ۴۰۰ هزار نفر در ناآرامی‌های سوریه کشته شدند. میلیون‌ها نفر نیز در داخل و خارج از این کشور جنگ‌زده آواره شده‌اند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار