باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

مقایسه وضعیت میدانی "لاذقیه" در سال‌های 2013 و 2016 + نقشه و جزئیات

سال 2015 ؛ سال عملیات های درخشان اتاق جنگ "دمشق-مسکو" در استان "لاذقیه" بود.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ "لاذقیه" یکی از استان های شمالی سوریه بوده  که در جریان درگیری های 5 ساله فراز و نشیب های بسیاری را تجربه کرده است.

استان "لاذقیه" در غرب استان "حما" و جنوب غرب استان "ادلب" و در شمال استان "طرطوس" واقع شده و از شمال با کشور ترکیه هم مرز و در شرق استان با دریای مدیترانه هم‌جوار است.

تروریست های تکفیری فعالیت جدی خود را در این استان از سال 2013 میلادی آغاز کرد و در جریان آن تروریست های جبهه النصره و احرار الشام برای ضربه زدن به نظام سوریه وارد عمل شدند.

حد فاصل سال های 2013 و 2014 میلادی ، تروریست ها بخش های قابل توجهی را در استان لاذقیه در کنترل خود در آوردند ، اما سال 2015 ؛ سال عملیات های درخشان اتاق جنگ "دمشق-مسکو" بود.

روسیه که از اکتبر سال 2015  براساس درخواست دولت سوریه با استفرار ده ها فروند بمب افکن، بالگردهای رزمی، مجموعه های شناسایی، ناوها و زیر دریایی در کنار بمب افکن های قاره پیما، مواضع گروه های تروریستی ضد سوری تحت حمایت گروهی از کشورهای غربی بویژه داعش و جبهه النصره را زیر بمباران قرار داد، به آزاد سازی مناطق مختلف استان "لاذقیه" کمک شایانی کرد.

نقشه های میدانی نشان می دهد که در سال 2013 تا 2016 تفاوت قابل توجهی در وسعت مناطق تحت کنترل ارتش سوریه وجود دارد.

وبگاه المصدر در این زمینه می گوید: ارتش سوریه (SAA) پیشرفت های قابل توجه در استان "لاذقیه" در طول سه سال گذشته داشته که باعث شده تا نسبت به سال 2013 به بخش های وسیعی از شمال "لاذقیه" مسلط شود.



این وبگاه ادامه داد: در طول تابستان سال 2013، جبهه النصره و احرار الشام یک حمله گسترده را برای تصرف شهر "کسب" تدارک دیدند. پس از آن نیز توانستند مناطقی حد فاصل "کسب" تا "جبل النصر را اشغال کنند. 

وبگاه المصدر با اشاره به گسیل نیروهای ارتش سوریهبه لاذقیه در سال 2014 برای باز پس گیری مناطق مختلف یادآور شد : این روند حضور ارتش سوریه در سال 2013 تا 2015 ادامه داشت و در سال 2015 با پشتیبانی آتش سنگین نیروی هوایی روسیه ، تیپ 103 گارد ارتش سوریه توانست روستاهای بسیاری را در مسیر اتوبان "حلب-لاذقیه" به کنترل خود درآورد.

در ماه های اخیر مناطق مختلفی به دست ارتش سوریه آزاد شده که از جمله آن ها می توان به "سلما"، "دورین"، "کنسبا" ، "راس الباسط"، "کبانی"، "جبل قلعه"  و .... اشاره کرد.


 بررسی مجدد نقشه تحولات میدانی استان "لاذقیه" نشان می دهد که دست کم 90 درصد این استان در کنترل ارتش سوریه است. نقاط باقی مانده نیز یا در مسیر آتش بس هستند و یا در ماه های آتی آزاد خواهند شد.

البته حضور پایگاه نظامی ارتش روسیه در "لاذقیه" نیز بر ایجاد ثبات بیشتر در این استان تاثیر داشته است. عمده پروازهای جنگنده های روسی از این پایگاه نظامی انجام می شود و حضور آن نقش موثری در معادلات میدانی شمال سوریه دارد.

بستن کامل مرز ترکیه یکی از اهداف عملیات نظامی سوریه در جبهه شمالی است. چرا که ترکیه در بحران 5 ساله سوریه نقش مخربی را ایفا کرده و با گسیل تروریست های تکفیری از مناطق مرزی به داخل استان های "ادلب"، "حلب" و "لاذقیه" شرایط جنگی را وخیم تر کرده است .


پیروزی نیروهای سوری در استان لاذقیه بسیار نزدیک است و این مهم در صورتی رخ می دهد که عملیات نظامی حومه "کنسبا" و "شلف" در هفته های آتی با موفقیت انجام شود که اگر همچون سایر عملیات های ارتش سوریه در این استان باشد این اتفاق بسیار در دسترس است.

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۶ آبان ۱۳۹۵
به امید نابودی تروریست ها
United States of America
ناشناس
۰۱:۱۸ ۰۶ آبان ۱۳۹۵
خیلی برام مهم نیست
آخرین اخبار