رایزنی فنلاندی ها در حوزه انرژی ایران

وزیر نیرو گفت:ایران و فنلاند با امضای تفاهم‌نامه همکاری از این پس به توسعه همکاری های دوجانبه بویژه در حوزه انرژی می پردازند.

///////////////به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،حمید چیت چیان وزیر نیرو امروز (چهارشنبه) در دیدار با کای موکانين وزير توسعه و تجارت خارجی فنلاند، اظهار داشت: در چهارچوب امضای تفاهم نامه  امروز امکان توسعه همکاری دو کشور  بویژه در زمینه انرژی فراهم شده است.

وی تاکید کرد: یکی از سیاست های ایران گسترش واحدهای مقیاس کوچک، تولید همزمان آب و برق و توسعه استفاده از نیروگاه های تولید پراکنده است تا ضمن ارتقای بهره وری انرژی، نیاز به انتقال برق کاهش که در نتیجه آن تلفات در این حوزه نیز کاهش خواهد یافت .

چیت چیان در خصوص افزایش 26 هزار و 500 مگاواتی ظرفیت نصب شده نیروگاهی در کشور گفت: انتطار ما از فعالان فنلاندی در این حوزه طی پنج سال آینده،حضور و مشارکت هرچه موثرتر در حوزه انرژی است؛ همچنین ظرفیت های گسترده ای برای سرمایه گذاری در زمینه تصفیه آب و فاضلاب و شیرین سازی آب دریا در کشور ایران وجود دارد.

وی یاد آور شد: تامین فاینانس و فعال شدن روابط بانکی، امکان اجرای پروژه های متعدد توسط شرکت های فنلاندی در ایران را میسر خواهد کرد،اما ایران نمی خواهد خریدار صرف تولیدات کشور فنلاند باشد، بلکه خواهان انتقال فناوری های نوین در همه عرصه ها است.

آمادگی کامل فنلاند برای حضور موثر در بازار انرژی ایران

کای موکانین وزیر توسعه و تجارت خارجی نیز با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری بین دو کشور، برای کمک به ایران به منظور افزایش سرمایه گذاری ها اعلام آمادگی کرد و گفت: با تشکیل گروه های مختلف در چارچوب این تفاهم نامه، سعی بر آن است تا مفاد آن هر چه سریعتر اجرایی شود.

وی با اشاره به آب و هوای کشور فنلاند، اظهار داشت: فنلاند در یکی از سردترین و تاریکترین مناطق جهان واقع شده و بر این اساس شرکت های انرژی آن به پیشرفت های مطلوبی دست یافت اند که می توانند از انواع انرژی ها به صورت بهینه استفاده کنند، فعالان بخش خصوصی فنلاند در زمینه های انرژی های تجدیدپذیر و نوین، آب شیرین کن ها، ارتقای بازده نیروگاه ها، هوشمندسازی شبکه های آب و برق، ارایه فاینانس و تصفیه آب و فاضلاب در کشور ایران آماده فعالیت هستند.

وزیر توسعه و تجارت خارجی فنلاند تصریح کرد: دو کشور در زمینه انتقال تکنولوژی و فعالیت در حوزه انرژی همکاری های موثری داشته اند که این امر باید گسترش یابد. سعی ما بر این است تا ایران را به هاب منطقه در حوزه انرژی تبدیل کنیم تا در کنار آن سایر کشور ها نیز از تکنولوژی ها و محصولات کشور فنلاند استفاده کنند.

وی در پایان دعوت نامه را از طرف وزیر انرژی فنلاند به چیت چیان تقدیم کرد تا وی در اوایل سال میلادی به این کشور سفر کرده و از نزدیک با همتای خود دیدار کند.

گفتنی است صبح امروز تفاهم نامه ای با مضمون توسعه استفاده از انرژی های تجدید پذیر و کاهش استفاده از سوخت های فسیلی بین دو کشور به امضا رسیده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار