بزرگ ترین عملیات تقویت نظامی ناتو در مرزهای روسیه

ناتو بر همکاری خود در بزرگ ترین عملیات تقویت نظامی این ائتلاف در مرزهای روسیه پس از پایان دوره جنگ سرد تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، در راستای بزرگ ترین عملیات تقویت نظامی ناتو در مرزهای روسیه پس از جنگ سرد، انگلیس اعلام کرد، سال آینده جنگنده هایش را به رومانی خواهد فرستاد و آمریکا نیز وعده داد که سربازان، تانک ها و توپخانه اش را در لهستان مستقر خواهد کرد.

آلمان، کانادا و سایر متحدان ناتو نیز در نشست وزیران دفاع ناتو، درست در همان روزی که 2 ناو جنگی مسلح به موشک کروز روسیه وارد دریای بالتیک، حد فاصل سوئد و دانمارک شدند، اعلام کردند که نیروهای خود را روانه لهستان و رومانی خواهند کرد.

'ینس استولتنبرگ' دبیرکل ناتو گفت، مشارکت این نیرو برای ایجاد نیروی جدید و قدرتمند در بالتیک و اروپای شرقی، پاسخی سنجیده به 330 هزار نیروی روسی مستقر در بخش غربی روسیه در نزدیکی مسکو است.

وی روسیه را به ادامه حمایت از شورشیان در اوکراین متهم کرد و افزود، تنها در این ماه، روسیه موشک های اسکندر با قابلیت حمل سلاح هسته ای در کالنینگراد مستقر کرد و توافقنامه پلوتونیوم قابل استفاده در ساخت تسلیحات با آمریکا را تعلیق کرد.

حمله روسیه به اوکراین و ضمیمه کردن کریمه به خاک خود و تصمیم غرب برای اعمال تحریم های تلافی جویانه علیه مسکو شروع روند ایجاد تنش میان روسیه و ناتو بود.

با توجه به نمایش قدرت روسیه در طول سواحل اروپا با اعزام ناوگان هوایی اش به سوریه، هدف وزیران دفاع ناتو وفای به عهد ژوئیه، سران ناتو در باره اعزام نیرو به کشورهای حوزه بالتیک و شرق لهستان از اوایل سال آینده میلادی است.

آمریکا به اجرای تعهدات اروپا در زمینه استقرار چهار گروه رزمی متشکل از چهار هزار سرباز امید دارد، اقدامی که در راستای واکنش ناتو به ضمیمه کردن کریمه از سوی روسیه و نگرانی از امکان تلاش مسکو برای اجرای تاکتیکی مشابه در جمهوری های سابق اتحاد جماهیر شوروی صورت می گیرد.

در نشست روز چهارشنبه وزیران دفاع ناتو، فرانسه، دانمارک، ایتالیا و سایر متحدان به گروه های رزمی چهارگانه تحت امر آمریکا، انگلیس، کانادا برای اعزام به لهستان، لیتوانی، استونی و لتونی پیوستند.

'ینس استولتنبرگ' دبیرکل ناتو گفت، این تعهدات نمایش آشکار التزام اروپا و آمریکاست.
وی از این طرح به عنوان یک عامل بازدارندگی مطمئن و ابزاری برای بازدارندگی و نه تحریک به درگیری یاد کرد.

به گفته دیپلمات ها، این تعهدات همچنین حامل پیام برای 'دونالد ترامپ' نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست که از متحدان اروپایی ناتو به خاطر ادا نکردن حق خود گلایه دارد.
چهار گروه رزمی در هرگونه جنگ احتمالی، از سوی 40 هزار نیروی واکنش سریع ناتو و در صورت لزوم، با نیروهای بیشتر پشتیبانی خواهند شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار