ابتلا بیش از ۴۰۰ میلیون نفر در جهان به بیماری دیابت

مدیر عامل انجمن دیابت گفت: کم تحرکی، تغذیه نامناسب و استرس مهمترین عوامل ابتلا به دیابت هستند.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کامران نیکو سخن متخصص دیابت و مدیر عامل انجمن دیابت در همایش سلامت و زندگی با موضوع دیابت که هم اکنون در حال برگزاری است، گفت:با توجه به این که شعار امسال سازمان بهداشت جهانی غلبه با دیابت است و همچنین به دلیل نزدیکی به ۲۳ آبان که به مناسبت زاد روز کاشف انسلین روز جهانی دیابت نام گزاری شده است و با توجه به اهمیت فراوان این بیماری این همایش با همکاری انجمن دیابت برگزار شده است.

نیکو سخن ضمن اشاره به این موضوع که ابتلا به دیابت در کل جهان در حال افزایش است، ادامه داد: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی و فدراسیون دیابت بیش از ۴۰۰ ملیون نفر در سال گذشته مبتلا به دیابت بوده اند که پیش بینی می شود این آمار در سال ۲۰۴۰ به به نیم میلیارد نفر برسد.

وی افزود: همگام با افزایش ابتلا به دیابت سن مبتلایان به آن نیز کاهش یافته است و بسیاری از کودکان و نوجوانان دچار این بیماری هستند.

مدیر عامل انجمن دیابت عامل افزایش دیابت و کاهش سن ابتلا به آن را کم تحرکی، ترویج تغذیه نامناسب و افزایش دانست و بیان کرد: از آن جایی که این بیماری علائم مشخصی ندارد، هدف انجمن دیابت غربالگری مبتلایان در مراحل اولیه و آغاز درمان است.

نیکو سخن اظهار داشت: افرادی که داری سابقه خانوادگی، فشار و چربی خون بالا هستند و همچنین مادرانی که نوزادان درشت به دنیا می آورند و به ویژه مصرف کنندگان دخانیات بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند و توصیه می شود قند خون این افراد به طور سالیانه آزمایش شود.

وی عنوان کرد: هدف دیگر انجمن دیابت غربالگری عوارض این بیماری است، چرا که اگر مبتلایان به دیابت عوارض آن را کنترل نکنند دچار مشکلات چشمی، اختلالات قلبی، قطعی پا و مشکلات کلیوی شوند و باید به طور مرتب این عوارض بررسی شوند.

نیکو سخن یاد آورشد: این همایش با ۴ محور شناسایی دیابت، مسائل تغذیه مبتلایان، ورزش و تاثیر آن بر دیابت و بررسی روان شناختی افراد دیابتی برگزار می شود.

سروش کشاورز مجری و یکی از اعضای کادر اجرایی  همایش در خصوص این کنفرانس بیان کرد: همایش های سلامت و زندگی از سال ۹۱ تا کنون به صورت ماهانه برگزار می شود و این کنفرانس که چهل و سومین همایش آن است  در آستانه روز جهانی دیابت با این موضوع و باهمکاری انجمن دیابت برگزار شده است.

ورزش بهترین راه مقابله با دیابت

محمد حسبی متخصص پزشکی ورزشی در همایش سلامت و زندگی با موضوع دیابت ابراز داشت: بیماری دیابت ۲ نوع دارد، که در نوع دوم آن پاسخ دهی سلول ها نسبت به هورمون های انسلین کاهش پیدا می کند و با انجام حرکات ورزشی می توان حساسیت این سلول ها به انسلین را کاهش و قند خون را کنترل کرد.

حسبی ادامه داد: بیماران مبتلا به دیابت نوع یک مشکل ترشح انسلین دارند و انجام حرکات ورزشی می تواند عملکردی شبیه انسلین داشته باشد و نیاز بدن به این هورمون را کاهش دهد.

وی ضمن اشاره به اینکه ورزش های هوازی مؤثرترین راه کنترل قند خون هستند، اظهار داشت: انجام تمرینات مقاومتی برای حفظ آمادگی بدن، انجام ورزش های عضلانی جهت انعطاف پذیری و افزایش دامنه حرکتی مفاصل و همچنین تمرین های تعادلی برای پیشگیری از خطر زمین خوردن بیماران دیابتی بسیار مفید هستند.

شفاهی یکی از اعضای کمپین ۹۰ دقیقه بدون سیگار  نقش ورزش را در مقابله با بیماری دیابت بسیار موثر دانست و اذعان داشت: از آنجایی که کشیدن سیگار و دخانیات یکی از عوامل اصلی ابتلا به دیابت و بسیاری از بیماری ها است، سعی شده در کمپین ۹۰ دقیقه بدون سیگار با استفاده از نقش ورزش و محبوبیت ورزش فوتبال برای جلوگیری از مصرف سیگار و سایر دخانیات فرهنگ سازی شود.
استرس یکی از عوامل اصلی ابتلا به دیابت

محمد قهرمانی روان شناس و مدرس انجمن دیابت ایران ضمن تاکید به این موضوع که استرس یکی از عوامل اصلی ابتلا به دیابت است،‌گفت: استرس به معنی هرگونه فشار دورنی و بیرونی به فرد است و مبتلایان به دیابت استرس هایی نظیر اضطراب مصرف دارو، ترس از برخورد اطرفیان و استرس عوارض این بیماری را تجربه می کنند.

قهرمانی افزود: با تغییر در شیوه زندگی و عادت هایی نظیر انجام حرکات ورزشی ، استفاده از مواد غذایی مناسب وپرهیز از مصرف غذا های ناسالم و به خصوص اجتناب از کشیدن سیگار و سایر دخانیانات می توان با بیماری دیابت مقابله کرد.

وی افزود: تغییر افکار نیز نقش مهمی در کاهش استرس و مقابله با بیماری دیابت دارد.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار