مدیر کل امور عشایر آذربایجان غربی؛

باسوادی عشایر آذربایجان غربی 61/6 درصد است

مدیر کل امور عشایر آذربایجان غربی گفت:باسوادی عشایر آذربایجان غربی 61/6 درصد است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛بهرام زینال زاده در نخستین جلسه کمیسیون سیاسی – اجتماعی عشایر آذربایجان غربی گفت: این اداره کل جهت هماهنگی هر چه بیشتر با فرمانداران و فرماندهان نظامی و انتظامی و سایر دستگاههای ذیربط شهرستانی  در حوزه عشایری 15 جلسه شورای عشایری در شهرستانها تشکیل که ماحصل آن تصویب 100 مصوبه بود که 67 مورد آن مربوط به کمیسیون سیاسی و اجتماعی بود.
مدیر کل امور عشایر استان با اشاره به سیمای عشایری استان اظهار داشت : استان آذربایجان غربی سومین استان عشایر نشین کشور می باشد که با دارا بودن قریب به دو میلیون واحد دامی 20در صد از فراوده های دامی استان را تولید و به بازار مصرف عرضه می نمایند ایشان بیان داشتند از 2/67 میلیون هکتار کل عرصه های مرتعی استان آذربایجان غربی 1/6 میلیون هکتار معادل 61 درصد جزء قلمرو زیستی عشایر استان محسوب می گردد.

زینال زاده در ادامه با اشاره به نرخ با سوادی عشایر استان آذربایجان غربی افزودند از کل افراد لازم التعلیم میزان 61/6 درصد عشایر با سواد است  که امید است با تعامل و هماهنگی های انجام یافته با آموزش و پرورش عشایر و انعقاد تفاهم نامه در این خصوص نرخ با سوادی عشایر استان رشد چشمگیری داشته باشد تا انشاله عشایر توانمند استان ضمن برخواداری از نعمات سواد بتوانند با یادگیری دوره های فنی و مهارتی ، فعالیت های جدید و سودآوری را شروع نموده و  با ایجاد اشتغال پایدار و تنوع شغلی، اتکاء صد درصدی به دامداری تا حدودی کاهش یابد .

عطاپور مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اظهار داشت: با توجه به اینکه عشایر استان عمدتا در نقاط مرزی مستقر می باشند لذا نیروی انتظامی با همکاری مرزبانی نشست های متعددی را با معتمدین و سران عشایرداشته و مشکلات و مطالبات عشایری را در راستای مشکلات بهداشتی ، معضل بیکاری جوانان تحصیلکرده عشایر ، کمبود امکانات اولیه زندگی ، مشکلات بیمه اجتماعی و دام و .... احصاء نموده است که امید است با همکاری و مساعدت تمام دستگاههای خدمات رسان در حوزه عشایری در حد امکان مرتفع گردد .

در ادامه حاضرین در جلسه درخصوص حفظ محیط زیست و تعادل دام و مرتع با ایجاد مشاغل جایگزین ، تامین نهاده های دامی عشایر ، چگونگی تعلیف دام عشایر در نقاط قرمز مرزی ، استفاده از ظرفیت بازارچه های مرزی ، بازاریابی محصولات عشایری با دایر نمودن مکانی برای عرضه محصولات ارگانیک عشایری ، احیاء صنایع دستی از جمله فرش و ... ایجاد امکانات و زیر ساخت های بهداشتی و درمانی ، نحوه استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت های موجود در مناطق عشایری مطالبی را مطرح و تصمیماتی اتخاذ گردید .


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.