باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تکاپو برای یافتن بلیط اربعین/ افزایش قیمت،امسال هم مهار ناشدنی است؟

هر سال با نزدیک شدن اربعین،سیل مشتاقان حضرت ابا عبدا...الحسین(ع)،کوله بار عشق را می بندند تا با حضور در کربلا،احترام و سلام ویژه خود را به سرور و سالار شهیدان اَدا کنند و در این میان کمبود وسایل نقلیه و افزایش قیمت بلیط از مشکلاتی است که در طول سال های اخیر به دفعات تجریه شده است.

تکاپو برای یافتن بلیط اربعین/ افزایش قیمت،امسال هم مهار ناشدنی است؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،اربعین یکی از روزهای به یاد ماندنی در تاریخ شیعه است،مقطعی که سیل مشتقان امام سوم شیعیان از سراسر ایران و جهان،کوله بار عشق را می بندند تا با حضور خود در حرم سرور و سالار شهیدان،احترام و سلام ویژه خویش را ادا کنند.

در این میان تجربه سالیان گذشته،این واقعیت را به اثبات رسانده که باید با  بهره گیری از تمامی ظرفیت ها و امکانات موجود،زمینه لازم برای خدمات رسانی به شیفتگان آقا ابا عبدا...الحسین فراهم شود.

با همه این اوصاف،کمیاب شدن و نایاب شدن بلیط اتوبوس از معضلاتی است که امسال نیز زمزمه هایی از آن به گوش می رسد و به واقع در صورت تعلل متقاضیان،دور از ذهن نخواهد بود که تهیه بلیط برای تمامی زوار به دشواری محقق شود.

براساس گزارشات واصله،تا 22 آبان ماه،تمامی بلیط ها به مرز مهران و شلمچه،رزرو و از پیش توسط هیات های مذهبی خریداری شده ،البته در این میان هستند برخی از شرکت های اتوبوسرانی که همچنان امکان فروش بلیط به تعداد محدودی از مسافران را دارا هستند.

آنچنان که برخی مسئولانِ ذیربط همچون رئیس اتحادیه تعاونی مسافربری عنوان کرده،کمبودی در این زمینه وجود نخواهد داشت و با توجه به تقاضای مسافران،اتوبوس مورد نیاز برای تامین خدمات حمل و نقل پیش بینی شده است.

بر اساس اخبار منتشر شده،قریب به 15 هزار اتوبوس در کشور فعال است که بخش قابل توجهی از آن برای ارائه خدمات به مسافران اربعین در نظر گرفته شده است.

اگرچه اظهار نظرها،موید عدم وجود کمبود وکاستی برای ارائه خدمات حمل  ونقل به مسافران عتبات عالیات است،اما سوابق گذشته و وعده هایی که در سنوات پیش نیز از سوی برخی از مسئولان در خصوص کافی بودن ظرفیت برای انتقال و حمل مسافران به مرز عراق مطرح شده بود،این واقعیت را به ذهن متبادر می کند که دور از ذهن نخواهد بود،امسال نیز همانند سالهای گذشته،بازهم تعدادی از متقاضیان عزیمت به کربلا،با دشواری هایی در این خصوص مواجه شوند.

چندی پیش،حمید رضا گودرزی،سخنگوی ستاد مرکزی اربعین نیز از متقاضیان این سفر زیارتی درخواست کرد، مسافران تسریع در تهیه بلیط را مد نظر قرار دهند.

اگرچه این مقام مسئول به کمبود احتمالی برای ارائه خدمات حمل ونقل به مسافران اشاره ای نداشت،اما تقاضا برای سرعت عمل هر چه بیشتر برای تهیه بلیط،گویای این امر است که تعلل در این امر،می تواند باعث بروز مشکلاتی برای متقاضیان سفر شود،زیرا در غیر اینصورت،ضرورتی برای تسریع در تهیه بلیط وجود ندارد و در صورت کافی بودن ظرفیت در روز های پایانی نیز،عملا نباید مشکل خاصی برای بلیط این سفر وجود داشته باشد.

آنچنان که سخنگوی ستاد مرکزی اربعین عنوان کرده،"برنامه ریزی لازم برای نقل وانتقال زائران به وسیله 2 هزار و 200 اتوبوس در مرزهای ایران و عراق در نظر گرفته شده و مقرر است،یک هزار دستگاه اتوبوس در مرزهای ایران و بیش از 2 هزار و 200 اتوبوس نیز در مرزهای عراق امر انتقال مسافران را عملیاتی کنند ،10 هزار اتوبوس نیز در داخل ایران وظیفه جابجایی زائران را به 3 مرز مهران،شلمچه و چزابه بر عهده دارند".

*افزایش قیمت بلیط،باز هم تکرار می شود 

افزایش قیمت بلیط در طول سالیا ن اخیر در آستانه اربعین،به یک قانون و قاعده نانوشته تبدیل شده است،موضوعی که بعضا باعث طرح گلایه و انتقاداتی از متقاضیان سفر به عتبات عالیات می شود.

فاطمه شرف السادات،یکی از متقاضیان سفر به کربلا در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به لزوم ارائه خدمات  مطلوب و حداکثری به مسافران اربعین عنوان کرد:انتظار می رود با اتخاذ تمهیدات و تدابیر موثر،کارآمد و سازنده،بستر ارائه خدمات شایسته به مسافران،آنچنان که شان این ایام و جایگاه برجسته این سفر زیارتی اقتضاء می کند در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود:البته نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت،در شرایطی که حجم انبوهی از جمعیت و عاشاقان امام سوم شیعیان،عزم خود را برای سفر به عراق جزم می کنند،ارائه خدمات با دشواری ها و محدودیت هایی همراه خواهد شد،اما این نافی ضرورت ارائه مطلوب ترین خدمات به متقاضیان سفر مذکور نخواهد بود.

اشرف السادات عنوان کرد:با توجه به سوابق گذشته حجم انبوه و کثرت عظیم متقاضیان سفر به کربلا،امر غیر قابل پیش بینی و ناگهانی نیست که از آن به عنوان پدیده ای غافل گیر کننده یاد شود.

این مشتاق و متقاضی سفر به کربلا گفت:بعد از سقوط صدام ملعون و باز شدن مسیر کربلا،هر ساله سیل عظیمی از مردم روانه آن دیار می شوند و این وضعیت ایجاب می کند تا مسئولان به فراخور تقاضای موجود و حتی فراتر از آن،پیش بینی های لازم را لحاظ کنند.

وی افزود:با وجود تمامی تلاش هایی که در این خصوص انجام می شود،اما همچنان برخی کاستی ها و نارسایی ها مشاهده می شود که باید برای رفع آن اقدامات لازم عملیاتی شود.

اشرف السادات ضمن انتقاد از افزایش قیمت بلیط اتوبوس برای سفر به عراق گفت:به هر حال اقشار متعدد و گوناگونی از مردم و طبقات اجتماعی در آستانه اربعین،بار سفر می بندند تا با حضور در حرم سید و سالار شهیدان، سلام و احترام خود را به حضرت ابا عبدا...الحسن(ع)و یاران با وفایش اعلام کنند و قاعدتا باید تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته شود تا چنین افزایش قیمتی تکرار نشود.

وی افزود:مسئولان و برخی رانندگان اتوبوس ها در سنوات گذشته،علت  افزایش قیمت را در خالی برگشتن اتوبوس ها و یک طرفه بودن مسافر اعلام می کنند،اما این دلیل منطقی برای افزایش قیمت ها نیست و باید دستگاه های متولی با ارائه تسهیلات ویژه ای به مناسبت این ایام،ثبات لازم در قیمت و هزینه این سفر را حفظ کنند.

این متقاضی سفر به کربلا عنوان کرد:بدون تردید ما و دیگر مسافران این سفر زیارتی،قائل به متضرر شدن رانندگان و مالکان اتوبوس ها نیستیم،اما باید ساز وکاری طراحی شود تا با تامین بخشی از هزینه ها توسط نهادها و دستگاه های فرهنگی، از افزایش قیمت مذکور در آستانه اربعین،جلوگیری شود.

*مرز مهران،جوابگوی افزایش فزاینده مسافران در اربعین را ندارد

داوود کشاورزیان،رئیس سازمان راهداری در خصوص بروز برخی کمبودها و کاستی ها عنوان می کند:در مرز مهران در شرایطی عادی،امکان عبور  15 هزار مسافر در روز وجود دارد،اما افزایش مسافران برای عزیمت به عراق از این محدوده(مهران) تا 250 هزار نفر در روز،با میزان ظرفیت موجود در این خطه همخوان نیست و طبیعتا این افزایش چشمگیر و برجسته،ارائه خدمات را با دشواری هایی همراه می سازد.

وی افزود:علیرغم وجود برخی مبادی ورودی دیگر،اما تمایل شدیدی برای عبور از مرز مهران وجود دارد که البته علت اصلی این رغبت ،به بُعد مسافتی محدودتری معطوف می شود که طبیعتا باعث انباشت و عزیمت جمعیت افزون تر از این محور می شود.

حسن محبی نیا،کارشناس حوزه حمل و نقل که خود،عزیمت به عراق در سه سال گذشته و در ایام اربعین را تجربه کرده است  در خصوص حجم انبوه جمعیت در مرز مهران گفت:این حجم انبوه و متکثر از مسافران،ارائه خدمات مطلوب و عادی را در این خطه با چالش مواجه می سازد و در صورت عزیمت برخی از متقاضیان به دیگر مبادی ورودی،قطعا روند ارائه خدمات بهبود می یابد.

با همه این اوصاف،قریب به 15 روز تا اربعین حسینی باقیمانده و در حال حاضر نمی توان تحلیل و قضاوت دقیق و روشنی از خدمات ارائه شده ارائه کرد،اما قطعا در هفته های آتی،عیار و ضریب وعده ای طرح شده و امکانات پیش بینی شده برای مسافران اربعین در نقاط صفر مرزی و خودروهای تامین شده برای نقل و انتقال مسافران محرز و مشخص خواهد شد،امید آن می رود امسال شاهد توفیقات هر چه بیشتری در تسهیل ارائه خدمات باشیم که یقینا با حصول شایسته تر این امر،نظم و انتظام افزون تری تجربه خواهد شد که مسئولان و متولیان و متقاضیان این سفر زیارتی از آن بهره مند خواهند شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۷ آبان ۱۳۹۵
به رایگان ایرانی سخت نگیرید
آخرین اخبار