آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت

پرداخت معو‌قات فرهنگیان تا 45 روز آینده،نگاه سطحی دولت به انتخاب وزیر آموزش و پرورش و اختصاص معوقات بانکی بیش از 4 هزار میلیاردی بانک سرمایه مربوط به دولت قبل از مهم ترین رویدادهای آموزش و پرورش در هفته گذشته بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پرداخت معو‌قات فرهنگیان تا 45 روز آینده،نگاه سطحی دولت به انتخاب وزیر آموزش و پرورش و اختصاص معوقات بانکی بیش از 4 هزار میلیاردی بانک سرمایه مربوط به دولت قبل،انتظارات جامعه فرهنگیان از وزیر احتمالی آموزش و پرورش ،تاثیر مثبت تغییرات در روند فعالیت‌های آموزش و پرورش،آبان ماه، پایان سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان و ارائه آموزش‌های الکترونیک در مدارس آموزش از راه دور مهم ترین رویدادها هفته گذشته وزارت آموزش و پرورش به شمار می رود.

 پرداخت معو‌قات فرهنگیان تا 45 روز آینده
 سید محمد بطحا‌یی سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره پرداخت معوقا‌ت فرهنگیان یادآور شد: با مساعدت‌های سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی در صدد ارائه اوراق خزانه با همکاری دو بانک عامل به فرهنگیان هستیم تا این معو‌قات طی 45 روز آینده پرداخت شود.

بطحایی معو‌قات فرهنگیان را شامل پرداخت حق التدریسی‌ها ، حق الز‌حمه امتحانات، بدهی شرکت‌های بیمه، مطالبات مالکا‌نی که بابت مدارس قلع و‌ قمعی ‌در موارد‌ی حکم آن توسط دادگاه صادر شده و پاداش فرهنگیان سال 94 دانست.

نگاه سطحی دولت به انتخاب وزیر آموزش و پرورش
اسدالله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یرامون انتخاب وزیر احتمالی آموزش و پرورش و تاثیرگذاری آن در روند عملکرد این وزارتخانه گفت:‌ دانش آشتیانی تجربه فعالیت در آموزش و پرورش را نداشته و با توجه به شرایط که در آموزش و پرورش اکنون حاکم است چنین انتخابی مناسب نیست. 

وی ادامه داد: کسی که درد مشترک در آموزش و پرورش نداشته باشد و صرفا به خاطر تحصیلات و کارهای نظری برای مسئولیت در آموزش و پرورش به کار گرفته شود ملاک مناسبی به شمار نمی‌رود. 

عباسی با بیان اینکه نگاه سطحی به آموزش و پرورش شده است عنوان کرد: در نظام تعلیم و تربیت باید فردی کارآمد به کار گرفته شود و تجربه ثابت کرده نیروهایی که از خارج این وزارتخانه برای تسلی این نهاد آموزشی به کار گرفته شده‌اند موفق نبوده‌اند.

 تاثیر مثبت تغییرات در روند فعالیت‌های آموزش و پرورش
 محمد خالدی عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت:‌ یکی از مواردی که باعث تغییر وزیر شد، نوع عملکرد در صندوق ذخیره و اعتراض به آن بود.

نماینده لردگان در مجلس افزود: قشر فرهنگی از زحمتکشان کشور به شمار می‌روند، بنابراین نباید سرنوشت صندوق ذخیره فرهنگیان اینگونه باشد. 

وی با اشاره به اینکه این تغییر و تحولات به نفع آموزش و پرورش است، گفت: نمایندگان مجلس درصدد انتخاب وزیری کارآمد برای فرهنگیان هستند. 

"فانی" نامه خداحافظی نوشت
علی‌اصغر فانی وزیر سابق آموزش و پرورش پس از جدایی از این وزارتخانه، نامه خداحافظی نوشت.

در این نامه خداحافظی آمده است: «توفیق خدمت در حیطه‌های مختلف مدیریتی در وزارت وزین، خطیر و انسان‌ساز آموزش و پرورش در طی سالیان متمادی و اعتماد رئیس‌جمهور محترم در طول سه سال گذشته از مواهب الهی به این‌جانب بوده که هماره خداوند منّان را به پاس این توفیق سپاس می‌گویم.

انتظارات جامعه فرهنگیان از وزیر احتمالی آموزش و پرورش
فریده اولادقباد عضو شورای عالی آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت : اصلاح بنیادی و ساختاری و همچنین کیفیت‌بخشی به آموزش و پرورش از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود. 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رسیدگی به مشکلات عدیده از جمله حذف سیاست‌زدگی از آموزش و پرورش و شایسته سالاری در انتصابات را ضروری دانست و عنوان کرد: بکارگیری جوانان و زنان در عرصه ‌های مدیریتی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و از بازنشستگان توانمند و باتجربه به عنوان اتاق فکر استفاده شود.

اولادقباد پرداخت به موقع سرانه مدارس متناسب با نیازها و هوشمندسازی با الویت مناطق محروم را از مهم‌ترین موارد انتظار برشمرد و بیان کرد: لزوم تغییر دیدگاه نسبت به آموزش و پرورش از مصرفی بودن به مولد بودن باید مورد توجه ویژه قرار گیرد چرا که این دستگاه آموزشی نیروی انسانی جامعه را تربیت می‌کند.

وی مهم‌ترین نکته را اجرای کامل قانون مدیریت خدمات کشوری به ویژه در بند 68 و 125 دانست و اضافه کرد: پرداخت پاداش پایان خدمت و معوقات فرهنگیان، ایجاد بیمه تکمیلی کارآمد و پاسخگو برای شاغلان و بازنشستگان فرهنگی باید در دستور کار قرار گیرد. 

آبان ماه، پایان سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان
محمد حسن عظیم عراقی معاون تشخیص و پیشگیری آموزش و پرورش استثنایی کشورز شرکت یک میلیون و 341 هزار 945 نوآموز بدو ورود به دبستان در طرح سنجش خبر داد و اظهار داشت: از این تعداد 648 هزار و 138 نفر دختران و 693 هزارو 807 نفر را پسران شامل شدند.

عظیم عراقی عنوان کرد: این تعداد نوآموز در 846 پایگاه مستقل 407 پایگاه سیار و 55 پایگاه عشایری مورد سنجش قرار وگرفته‌اند.

وی یادآور شد: از بین نوآموزانی که به معاینات تخصصی ارجاع داده شدند 39 هزار و 779 نفر مشکوک به مشکلات بینایی، 18 هزار و 240 نفر مشکوک به مشکلات شنوایی و 87 هزار و 197 نفر از نظر آمادگی تحصیلی باید مورد سنجش مجدد قرار گیرند.

ارائه آموزش‌های الکترونیک در مدارس آموزش از راه دور
گودرز شاهمرادی رییس مدارس آموزش از راه دوربا بیان اینکه کلیه منابع درسی به کار گرفته شده در این مدارس با مجوز سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است اظهار داشت: چهارچوب در نظر گرفته شده برای مدارس مشابه شرایط عادی تحصیلی است اما به توجه به اینکه شیوه تدریس در مدارس آموزش از راه دور متفاوت بوده لذا در کتاب‌های خودآموز مطالب بیشتر بسط داده می‌شوند.

وی ادامه داد: آموز‌ش‌ها به شکل آنلاین و آفلاین برای فراگیران ارائه شده تا افراد در هر شرایطی امکان بهره‌گیری از دروس را داشته باشند هم چنین فراگیرانی که نیاز به آموزش‌های سنتی دارند می‌توانند از چنین آموزش‌هایی بهره‌ گیرند.

معوقات بانکی بیش از 4 هزار میلیاردی بانک سرمایه مربوط به دولت قبل 
مرتضی حاجی وزیر سابق آموزش و پرورش اظهار داشت: تسهیلات معوق بانک سرمایه در دولت قبل 4 هزار 800 میلیارد بوده که قریب به سه هزار و 500 میلیارد آن مربوط به کمتر از 10 نفر است.

عضو سابق هیئت امنایی صندوق ذخیره بیان کرد: اکنون اختلاس به معنای تعریف واقعی آن وجود ندارد بلکه مسائلی که در بازپرداخت ها وجود دارد،شبهاتی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه دو مشکل در اتفاقات اخیر صندوق، اظهار کرد: اول اتهام برخی افراد به  قیمت گذاری هایی است که دقیق انجام نشده و برخی به اعمال نفوذ در این باره متهم اند؛هم چنین بخش دوم پرونده هم مربوط به صدور چند ضمانت‌نامه بانکی به ارزش 440 میلیارد تومان بوده که به نفع چند شرکت و به نام افرادی صادر شده که دومیلیون تومان هم سرمایه ندارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار