چین در دریای جنوبی رزمایش نظامی برگزار کرد

با گذشت یک هفته از ورود بدون مجوز یک ناوشکن آمریکایی به آبهای جزایر «شیشا» در دریای جنوبی که «پاراسل» نیز خوانده می شود، چین در واکنش به این حرکت نیروهای نظامی آمریکا اقدام به برگزاری رزمایش در این منطقه کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،با گذشت یک هفته از ورود بدون مجوز یک ناوشکن آمریکایی به آبهای جزایر «شیشا» در دریای جنوبی که «پاراسل» نیز خوانده می شود، چین در واکنش به این حرکت نیروهای نظامی آمریکا اقدام به برگزاری رزمایش در این منطقه کرد.
 
چین از ورود این ناوشکن بدون اینکه از این کشور کسب مجوز شود به شدت انتقاد کرد و رسانه های این کشور نیز اعلام کردند که پکن اجازه آتش افروزی در دریای جنوبی به آمریکا را نخواهد داد.

جزایر «شیشا» که ویتنام و تایوان نیز بر آن ادعای مالکیت دارند در اختیار چین و تحت کنترل این کشور است و هر کشتی و شناوری که قصد عبور از آن را داشته باشد باید از چین مجوز دریافت کند.

در جریان رزمایشی که امروز در آبهای دریای جنوبی در اطراف استان «های نن» در جنوب چین برگزار شد به همه کشتی ها اعلام شد حق عبور از منطقه را ندارند.

تارنمای وزارت دفاع چین با صدور اطلاعیه ای ضمن دفاع از این رزمایش، آن را بخشی از تمرینات امدادرسانی و نجات عنوان کرده است.

در این اطلاعیه کوتاه، جزئیاتی ارائه نشده و تنها از سایر همسایگان خواسته شده تا در طول این رزمایش وارد حریم آبی مشخصی نشوند.

جزایر پاراسل یک منطقه بسیار حساس در دریای جنوبی است و یک آبراه آن به جزایر «وودی» می رسد که چین در آن موشک های زمین به هوا مستقر کرده است.

کشورهای مالزی، ویتنام، برونئی،‌ چین، فیلیپین و جزیره تایوان بر این منطقه ادعای مالکیت دارند و رزمایش های چین بارها مورد انتقاد این کشورها قرار گرفته است.

همزمان اعلام شده است که نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی قرار است در آخرین روز ماه جاری میلادی رسما به چین سفر کند.

پیش بینی می شود که او در باره دریای جنوبی و اختلافات موجود با چین گفت وگو کند اما رسانه ها گزارش کرده اند که او هیچ هدفی برای جنجالی کردن موضوع ندارد و اصولا مالزی در مورد دریای جنوبی سعی کرده است با چین دچار اختلاف و منازعه نشود.

بخصوص بعد از اینکه «رودریگو دوترته» رئیس جمهوری فیلیپین به چین سفر کرد و خواستار گسترش روابط دو جانبه و حل منازعات دریایی به شکل صلح آمیز شد، دیگر بعید به نظر می رسد نخست وزیر مالزی به دنبال طرح مساله به شکل مناقشه آمیز باشد.

دریای جنوبی با توجه به کشتیرانی که به ارزش 5 هزار میلیارد دلار در سال دارد و با نظرداشت اینکه از آبراه های مهم جهان محسوب می شود، همواره محل مناقشه کشورهای مختلف بوده است و چین می گوید بیش از 80 درصد از آن را در تملک دارد.
منبع:ایرنا
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار