اهواز؛

آمادگی مقابله با مشکلات تنفسی در نخستین بارش باران پاییزی

رئیس مرکز بهداشت رامهرمز از آمادگی مقابله با هرگونه مشکلات تنفسی در نخستین بارش باران پاییزی در این شهرستان خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، عطاالله شیرالی رئیس مرکز بهداشت رامهرمز گفت: از سه سال پیش تاکنون نخستین باران پاییزی در اهواز و تعدادی دیگر از شهرهای استان موجب ایجاد مشکلات تنفسی در مردم شده است.

وی ادامه داد: عواملی مختلفی از جمله آلودگی فلرهای نفتی، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن لاستیک و زباله، آلودگی ناشی از وسایط نقلیه  و گرده‌افشانی گیاهان بعنوان مظنون اصلی این عارضه مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس مرکز بهداشت رامهرمز تصریح کرد: با توجه به تحقیقات انجام شده مهم‌ترین عامل در ایجاد مشکلات تنفسی و تنگی نفس پس از بارندگی‌های پاییزی، گرده افشانی گیاهان کنوکارپوس است که به دلیل رطوبت بالا و باران این گرده‌ها و هاگ قارچ‌ها در اثر شوک اسموتیک به ذرات ریزتری تبدیل می‌شوند و در اثر استنشاق تا عمق دستگاه تنفس نفوذ می‌کنند.

وی افزود: تنفس این ذرات محرک در افراد با سابقه آلرژی، مشکلات تنفسی، ناراحتی قلبی، سالمندان، کودکان و زنان باردار  می‌تواند منجر به واکنش‌های شدید تنفسی شود.

شیرالی تاکید کرد: این افراد حتی‌الامکان قبل از شروع بارندگی‌های اولیه به پزشک خود و یا مراکز سلامت جامعه مراجعه کنند تا داروهای لازم برای پیشگیری از بروز مشکلات تنفسی برای آنان تجویز شود.

وی بیان داشت: توصیه اکید می‌شود که این گروه از افراد در هنگام بارندگی ضمن بسته نگهداشتن در و پنجره ساختمان از قرار گرفتن در هوای آزاد و معرض باران خودداری کنند.

 رئیس مرکز بهداشت رامهرمز در پایان گفت:  دانشگاه جندی شاپور اهواز هماهنگی لازم را برای مقابله با این وضعیت در سطح وسیعی انجام داده است و کارگروه تخصصی دانشگاه دستورالعمل و پروتکل پیشگیری و درمانی بحران تنفسی پاییزی را تهیه و به همراه داروهای مورد نیاز به همه شهرستان‌ها ارسال کرده است و از آنجایی‌که تغییرات جوی و بارندگی‌ها با توجه به گزارشات هواشناسی از نیمه دوم آبان ماه شروع خواهد شد آمادگی لازم در سطح شهرستان برای مقابله با این بحران احتمالی فراهم شده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.