افسردگی بلاد اسلامی بعد از واقعه عاشورا

حکومت اسلامي بعد از شهادت امام حسین (ع)، دچار افسردگی شدید شد.

حجت الاسلام حامد کاشانی کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار تکیه حسینی باشگاه خبرنگاران جوان؛   پیرامون سیره  حضرت زین العابدین (ع) گفت: در دوران امامت، این حضرت با سه بحران بزرگ مواجه بودند و باید آنها را مدیریت می کردند، که اولین بحران عدم توجه جامعه به ایشان به عنوان امام  بود.
وی ادامه داد: در آن برهه هم مرجعیت سیاسی و هم شناخت حضرت برای عموم مردم که اکثریت آنها غیر شیعی بودند روشن نبود. بنابراین باید مردم را از درب خانه های علمای سوء ،به سمت خانه عالمان دینی دعوت می کردند.

حجت الاسلام کاشانی با بیان اینکه عالمان فراوانی در دوران ایشان، ادعای امامت می کردند،  درخصوص ظلم و جور دوره امامت سید الساجدین (ع) بیان کرد: بعد از شهادت امام حسین (ع) جامعه با افسردگی شدید مواجه شد و مردم با این سوال که "چرا خداوند انتقام سیدالشهدا (ع) را از امویان نمی گیرد؟ "روبرو بودند و همین امر باعث شد تا بسیاری از مردم از کلیت دین فاصله بگیرند و همه این مشکلات در شرایطی بود که امام سجاد (ع) برای اینکه الگوی اصیل و صحیح اسلامی ارائه کنند از استراژیک زهد خاص خودشان در چهار محور راهبردی استفاده کردند.

وی در خصوص چهار محور عبادات بسیار حضرت (ع) اظهار داشت: ایشان شروع به عبادتهای بسیار سنگین کردند، قرآن خواندن و بیشتر اوقات روزه دار بودند، تا جایی که خیلی از اطرافیانشان دچار حساسیت و نگرانی برای به خطر افتادن جان ایشان می شدند و همین شدت عبادت، خیلی از زهادی که ادعای دینداری و عبادت داشتند را از میدان خارج کردند.

حجت الاسلام کاشانی افزود: محور دوم عبادات حضرت بر این بود که مردم می دیدند راز و نیاز و عبادات حضرت، شخصی و سلیقه ای نیست و مطابق آیات و روایات پیش می رود.  همچنین سومین محور راهبردی حضرت زهد عاشقانه ایشان است که در مقابل این همه عبادت توقعی از خالقشان نداشتند تا به گونه ای که توجه مردم را به خود جلب می کردند.

وی در خصوص اهميت عبادات امام زین العابدین (ع) عنوان کرد: حضرت هر لحظه برای پدر بزرگوارشان می گریستند و حالا که این شخصیت مورد توجه مردم واقع شده،  فرصت مناسبی است تا با اشک 35 ساله خودشان، واقعه کربلا را به ما منتقل کند.

حجت الاسلام کاشانی پیرامون پرچمداری حکومت علوی و امامت حضرت توضیح داد: امام سجاد (ع) با رفتاری که انجام می داد، هیچ وقت به صورت عینی امامت خود را اعلام نکردند، بلکه حضرت مردم را به امامت از بزرگان اهل بیت رهنمود کردند. حضرت با اینکه دوران امامت خودشان خیلی خلوت شروع شد اما حکومت را برای امامت امام باقر (ع)  محیا کردند، تا جایی که در امامت حضرت باقرالعلوم (ع) مردمان بسیاری از بلادهای مختلف برای دیدن ایشان می آمدند.

وی درخصوص منبع معتبر تاریخ شهادت حضرت عنوان كرد: سلاطین جور وقتی بعد از قتل سیدالشهدا (ع) با نابودی حکومت هایشان روبرو شدند، عبدالملک مروان به حجاج نامه نوشت که از زبان من فردی از اهل بیت را هلاک نکنید،  لذا بعد از نابودی حکومت ابوسفیان، امامان معصوم ما را با زهر، مسموم می کردند و بی سر و صدا به شهادت می رسیدند.

حجت الاسلام کاشانی در پایان به منبع معتبر تاریخ شهادت حضرت زین العابدین (ع) اشاره کرد و گفت: کتابی به اسم باز پژوهش در تاریخ ولایت و شهادت امامان معصوم برای یدالله مقدسی است که در آنجا تاریخ شهادت امام سجاد (ع) 25 محرم سال 95 تشخیص داده شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار