هدایت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

شورای مرکزی ورزش مهاجرین ایران به اندازه یک فدراسیون کارکرد دارد

رئیس شورای مرکزی ورزش مهاجرین گفت: ورزش مهاجرین با وجود مشکلات و بدون اینکه از ارگان یا سازمانی کمک بگیرید در حد یک فدراسیون کار کرده‌ است.

هدایت«خانعلی هدایت» رئیس شورای مرکزی ورزش مهاجرین در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه فعالیت‌های ورزشی مهاجرین افغانستانی در ایران به 30 سال پیش برمی‌گردد، اظهارداشت: در سال 1388 تصمیم گرفته شد تا برای ساماندهی و تقویت این بخش شورای مرکزی ورزش راه‌اندازی شود.

رئیس شورای مرکزی ورزش مهاجرین در ایران اضافه کرد: از زمان شروع به‌ کار این شورا یک‌ سری ساماندهی‌هایی در بخش‌های فوتبال مهاجرین انجام گرفت و لیگ‌های دسته یک و دو بین باشگاه‌های قهرمان نیز راه‌اندازی شد و ما با دعوت از شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، هنری دو کشور «افغانستان» و «ایران» تلاش کردیم تا ورزش مهاجرین را از حالت در منفعل خارج کنیم و به جایگاه واقعی برسانیم.

وی ادامه داد: همواره تلاش ما در شورای مرکزی ورزش مهاجران این بوده تا بازیکنانی را تربیت کنیم که در لیگ‌های معتبر ایران، افعانستان و حتی کشورهای عربی فعالیت کنند.

هدایت خاطرنشان کرد: در شب‌های نوروز سال 93 با برگزاری «جام عدالت» و دعوت آقای صافی رئیس کمیته فوتسال افغانستان و همچنین سرمربی تیم ملی فوتسال مسیر را برای حضور 9 نفر از بازیکنان مهاجر به تیم ملی فوتسال افغانستان را فراهم کردیم.

رئیس شورای مرکزی ورزش مهاجرین در ایران با بیان اینکه این موضوع دستاورد بزرگی برای مهاجرین و جامعه فوتسال بود، گفت: جامعه مهاجر نشان داد که می‌تواند افتخار بیافریند و برخلاف تبلیغاتی که می‌گویند ایران برای مهاجر کاری انجام نمی‌دهد، عمل کند.

وی ادامه داد: امسال هم قرار است فدراسیون فوتبال افغانستان از میان مهاجران در بخش فوتسال و به خصوص در رده سنی زیر 20 سال مسابقات انتخابیه تیم ملی را برگزار کند.

هدایت در ادامه اظهارات خود به برخی فعالیت‌های دیگر شورای مرکزی ورزش مهاجرین در ایران اشاره کرد و گفت: مابه بهانه‌های مختلف از قهرمانانی که از میان مهاجرین بودند و در قالب تیم‌های ملی منتخب در مسابقات بین‌المللی شرکت کردند تقدیر کردیم.

رئیس شورای مرکزی ورزش مهاجرین در ایران تاکید کرد: این شورا با همه محدودیت‌ها و مشکلاتی که داشته در حد و اندازه یک کمیته المپیک یا فدراسیون کار کرده و بدون اینکه از ارگان یا سازمانی کمکی بگیرد، ورزش مهاجرین را جلو برده است.

وی یادآور شد: حدود 4 سال پیش شورای عالی ورزش مهاجران را هم تشکیل دادیم و با هماهنگی ژنرال محمد ظاهر اغبر رئیس کمیته ملی المپیک افغانستان حدود 45 رشته ورزشی را که بیشتر به صورت حرفه‌ای در ایران فعالیت داشتند را ساماندهی کردیم، البته این شورا به صورت صددرصد فعال نبود و همکاری‌های کافی نیز از سوی مسئولان هر دو کشور صورت نگرفته است.

 رئیس شورای مرکزی ورزش مهاجرین افزود: ورزش حرفه‌ای مهاجرین در بخش کاراته و تکواندو حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و در تمام مسابقات بین‌المللی هم که در ایران برگزار می‌شود ورزشکاران ما حضور دارند و جالب است بدانید که تیم ملی کاراته که از بین مهاجرین به نمایندگی از افغانستان در مسابقات حضور پیدا می‌کنند همیشه بعد از ایران رتبه دوم تیمی را دارد.

هدایت اضافه کرد: تلاش ما همواره براین بوده که از مربیان ایرانی برای تیم‌های ورزشی خود استفاده کنیم ولی از آنجا که مهاجرین افغانستانی بضاعت پرداخت هزینه‌های تیم‌داری را ندارند بنابراین بیشتر  از بین ورزشکاران مربی و سرپرست تیم انتخاب می‌شود.

 وی در ادامه اظهاراتش از مسئولان دو کشور افغانستان و ایران خواست که نگاه جدی‌تری به ورزش مهاجرین داشته باشند و بدون اعمال برخوردهای سلیقه‌ای فضای مناسب برای ارتقای ورزش این عزیزان را فراهم کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.