افزایش تراز تجاری دام و طیور /آغاز طرح کاهش سن کشتار از ابتدای آذرماه

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: این موضوع به سبب افزایش صادرات محصولات مختلف در بخش دام و طیور و واردات ناچیز مواردی چون جوجه اجداد، جوجه بوقلمون و کره، رخ داده است.

افزایش تراز تجاری دام و طیور /آغاز طرح کاهش سن کشتار از ابتدای آذرماهحسن رکنی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه تراز تجاری بخش دام و طیور طی سه سال گذشته از منفی هشت میلیارد دلار به مثبت سه میلیارد دلار رسیده است، گفت: این موضوع به سبب افزایش صادرات محصولات مختلف در بخش دام و طیور و واردات ناچیز مواردی چون جوجه اجداد، جوجه بوقلمون و کره، رخ داده است.

وی افزود: طبق آخرین آمار گمرک در شش ماه نخست امسال بیش از 700 هزار راس دام سبک به بازارهای هدف صادر شده، در حالیکه کل این میزان در سال گذشته یک میلیون و 100 هزار راس بوده است.

رکنی در ادامه به دیگر شاخص های موثر در تراز مثبت تجاری بخش دام و طیور اشاره کرد و گفت: صادرات 10 میلیون قطعه جوجه یکروزه، 23 هزارتن تخم مرغ، 750 تن عسل، 364 هزارتن شیر و فرآورده های لبنی از جمله عوامل موثر در تراز مثبت این بخش به شمار می رود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از تولید سالانه 9 میلیون و 600 هزار تن شیر در کشور خبر داد و گفت: سال گذشته 600 هزارتن و در شش ماهه نخست سالجاری  298 هزار تن شیر به 30 کشور جهان صادر شده که انتظار می رود با تخصیص هر چه سریع تر مشوق های صادراتی افزایش بیشتری را در این خصوص شاهد باشیم.

معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در حوزه لبنیات به سبب شرایط سنگین رقابت در بازارهای هدف 200 میلیارد تومان مشوق صادراتی در جهت حمایت از تجار در نظر گرفته شده است.

رکنی در خصوص وضعیت تولید مرغ در کشور اظهار داشت: به طور متوسط سالانه حدود 2 میلیون و 100 هزارتن مرغ و تخم مرغ در کشور تولید می شود.

رکنی با اشاره به اینکه سال گذشته 70 هزار تن مرغ به بازارهای هدف صادر شد، اظهار کرد: در نیمه نخست سال 40 هزار تن مرغ به بازارهای هدف صادر شده که با استمرار این روند صادرات تا پایان سال جاری به 80 هزارتن خواهد رسید.

این مقام مسئول یادآور شد: با توجه به زیر ساخت های موجود در حوزه تولید و نیاز کشورهای همسایه به گوشت مرغ می توان گفت که در صورت بهره برداری کامل از تمامی زیر ساخت ها و تولید مرغ سایز می توان نقش فعال تری در بازارهای جهانی ایفا کرد.

آغاز طرح کاهش سن کشتار از ابتدای آذرماه

معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص دستورالعمل ابلاغی کاهش سن کشتار مرغ در کشتارگاه ها گفت: اخیرا دستورالعمل کاهش وزن کشتار به تمامی بخش ها ارسال شده که براساس آن از ابتدای آذرماه طرح کاهش سن کشتار عملیاتی خواهد شد.

وی در ادامه افزود: در جلسه ای که میان مسئولان امر برای هماهنگی میان زنجیره های مختلف تولید برگزار شد تمامی گروه های درگیر، همچون مرغداری ها، تعاونی و اتحادیه های مرکزی نسبت به اجرای این طرح اتفاق نظر داشتند چرا که اجرای این طرح صرفه جویی حداقل 500 هزارتنی خوراک دام را سبب خواهد شد.

رکنی از ابلاغ کشتار مرغ با وزن 1.800 الی 2.200 در ابتدای آغاز طرح خبر داد و گفت: در ابتدا کشتارگاه موظف به کشتار مرغ با اوزان مذکور هستند اما براساس پیش بینی های صورت گرفته در نظر داریم که در ابتدای سال 97 این رقم را به یک کیلو و 200 برسانیم.

صادرات 200 هزارتنی مرغ با اماو اگرهایی همراه است

وی ادامه داد: به صورت مستمر با تشکل های مربوطه جهت بررسی و اصلاح دستورالعمل ها جلسات مشترکی تشکیل خواهد شد، زیرا براساس برنامه  تا سال 1404 خورشیدی به صادرات 200 هزار تنی مرغ دست یابیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه ضریب تبدیل خوراک طیور در کشور فاصله معناداری با جهان دارد، تصریح کرد: استاندارد جهانی عدد 1.6  را نشان می دهد و باید برای رسیدن به این عدد تلاش بیشتری کنیم چرا که فاصله معناداری با این عدد داریم.





انتهای پیام/


















اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار