رونمايی از اثری كه داغ عاشورا را با زبان هنر زنده كرد + عکس

تابلوی «عرش بر زمین افتاد» با موضوع آخرین ساعات زندگی امام حسین(ع) اثر «حسن روح‌الامین» طی مراسمی در موزه‌ هنر‌های معاصر رونمایی شد.

تابلوی به گزارشحوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تازه‌ترین اثر نقاشی حسن روح‌الامین با عنوان «عرش بر زمین افتاد» که بیانگر آخرین ساعات زندگی سید‌الشهدا(ع) است، امروز در موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی شد.

آیین رونمایی از تازه‌ترین اثر حسن روح الامین با حضور هنرمندان و چهره های فرهنگی چون مسعود شجاعی طباطبایی، آریا عظیمی نژاد، حسین رجبی کارشناس تاریخ، مجيد ملانوروزی و با اجرای امیرحسین مدرس در موزه هنرهای معاصر ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مجید ملانوروزی مدیر موزه هنرهای معاصر ایران در خصوص این مجموعه و تأثیر هنر مذهبي بر روی فرهنگ ایرانی بیان کرد: فرهنگ و هنر ایرانی همواره با موضوعات دینی و مذهبی همراه بوده است و راز ماندگاری این هنر در همراهی با هنرهای عاشورایی و مذهبی است.

وی افزود: در فضای معاصر ما کمتر به این شكل به اين موضوع پرداخته می شود به همین جهت علت انتخاب ما بر اساس همین بوده است و جای خوشحالی دارد که نسل جدید ما با هنرمندی چون حسن روح الامین که تجربه بسیاری در حوزه انعکاس وقایع عاشورايی و مذهبی دارد، همراه شده است.

ملانوروزی تصریح کرد: این هنرمند آثار بی‌نظیری دارد و امیدوارم صورت و تکنیک کارها با مخاطبان ارتباط برقرار کند، مسئله ای كه قطعا رخ می دهد.

مدير موزه هنرهای معاصر يادآور شد: هنرهای دینی قطعا با ترکیب بندی خاصی که از فضای مذهبی و اسلامی نشأت گرفته، همراه است  اما غالب کارها در این حوزه رئاليسم هستند و امروز جوانان مستعدی چون حسن روح الامین با آثارشان نشان داده اند که هم می شود کار مناسب و تکنیکی انجام داد و هم محتوای ویژه‌ اي را تولید کرد.

حسین رجبی کارشناس تاریخ در بخش دیگری از این رونمایی عنوان کرد: امروز روز ورود کاروان اسرا به شام است و روزی که حزن ائمه باز هم در آن تجديد می شود.

وي افزود: در همين راستا جا دارد از همه به سهم خودم بابت رونمايي و توجه به این اثر فاخر و انقلابی  تقدیر و تشکر كنم؛ آثاری که به قول برادر هنرمندم نابغه زمانه ما به وسیله آن هنر و استعدادش را در زمینه ترويج معنویت گذاشته است چرا كه خيلي ها دارای استعداد و توانایی هستند اما توفیق صرف آن را در این جهت ندارد.

وی ادامه داد: من اگرچه هنرمند نیستم ولی حس و حال معنوی كه اين آثار دارند هر کسی را چه باسواد، چه بیسواد و چه هنرمند چه غیرمتخصص را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

رجبی بيان كرد: باید همین جا یادآوری کنیم که آثار این چنینی که در حوزه هنر ارائه می شوند، قطعا از لحاظ میزان تاثیرگذاری بالایی برخوردارند. همچون آثار بزرگانی که در عرصه فقه، کلام و ...  تالیفاتی دارند. مصداق این امر صحبت مقام معظم رهبری در خصوص تابلوی عاشورای استاد فرشچیان است كه در مورد آن گفتند من هر زمانی این تابلو را می بینم، گریه می کنم.

در بخش دیگری از این برنامه آریا عظیمی نژاد در خصوص حسن روح الامين و آثارش بیان کرد: در این اتفاق خاصیتی وجود دارد كه آن دیدن لحظاتی است که تنها به دانستن تاریخ و تکنیک بستگی ندارد و بلكه به حس و درك درونی فرد برمی گردد.

وی افزود: بعضی از زخم ها به دلایلی هیچ‌گاه التيام نمي یابند و عاشورا هم همین گونه است. حال این زخم در وجود برخی از هنرمندان نیز وجود دارد. به همین جهت وقتی به این وسیله به آنها اجازه داده می‌شود تا صحنه هایی از این واقعه را ببینند، می‌دانم که چه فشاری از لحاظ روحی و جسمی به آنها وارد می‌شود و من امروز خوشحالم که در اینجا برادر و  دوستي را پیدا کرده ام که نگاهش خیلی شبیه من است.

پس از این امیرحسین مدرس در بخش دیگری از آیین‌ رونمایی در خصوص انتخاب عنوان اثر مذکور بیان کرد:  "عرش بر زمین افتاد" عنوانی است که از ترکیب بندی که سروده مقبل کاشانی است برگرفته شده. قطعه ای كه در آن اینطور می‌گوید:

« بلند مرتبه شاهی ز زين زمین افتاد
 اگر غلط نکنم عرش بر زمین افتاد »

در ادامه مدرس چند بیت از این ترکیب بند را با لحن و آهنگ خواند.

اما صحبت های مادر شهید مدافع حرم امیر سیاوشی بخش دیگری از این برنامه بود؛ شهیدی که در ۲۹ آذر ۹۴ در جنوب حلب به شهادت رسید.

همچنين مسعود شجاعی طباطبایی نیز در بخشی از این مراسم برای ادامه قدرتمند راه این هنرمند آرزوی موفقیت روز افزون کرد و در آخر با حضور مهمانان حاضر در این برنامه از اثر حسن روح الامين رونمايي شد.

این اثر در ابعاد سه در چهار متر و با تکنیک رنگ روغن روی بوم خلق شده است. در این اثر نقاشی که در مدت 7 ماه به اتمام رسیده است، افراد و شخصیت‌های بسیاری دیده می‌شوند که هر کدام نماینده یک قشر از انسان‌های جامعه هستند.

همزمان و در کنار رونمایی از اثر «عرش بر زمین افتاد» تعداد 9 اثر نقاشی عاشورایی از این هنرمند با عنوان‌های؛ «قاهرالعدو»، «آخرین سرباز لشگر»، «علی‌اکبر(ع)»، «ویرانه‌ی شام»، «اول مظلوم»، «شیرین‌تر از عسل»، «علقمه»، «آتش پرستارم شده» و «آیا تو برادر منی»، در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۲۵ شهريور ۱۳۹۷
احسنتتتت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
احسنت بسیار زیبا