برنامه‌های اشکواره شعر بانوان عاشورایی اعلام شد

برنامه‌های اشکواره شعر بانوان عاشورایی در نشستی که روز دوشنبه ۱۷ آبان در حوزه هنری برگزار شد، اعلام شد.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ابتدای این نشست فرحروز فاتحی دبیر همایش و مدیرعامل بنیاد «آیه‌های ایثار و تلاش» با بیان این‌که مجری اصلی این اشکواره این بنیاد است گفت: بنیاد «آیه‌های ایثار و تلاش» متشکل از خانواده‌های ایثارگران به عنوان فرهیختگان جامعه است. زنان ایثارگر با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت این بنیاد را در سال ۱۳۸۰ تأسیس و فعالیت‌های خود را آغاز کردند.
 
او با اشاره به محتوای سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با شاعران در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: رهبری نکاتی را درباره شعر بیان کردند که شعر باید زنده و به‌هنگام باشد و شعر ابزار مؤثری در جنگ نرم به شمار می‌رود. ما تصمیم گرفتیم کنگره را  به صورت سالانه برگزار کنیم. با توجه به جریان‌ها و نهضت‌هایی که در جهان به وجود آمده که از انقلاب اسلامی الگو گرفته‌اند (بیداری اسلامی) تصمیم گرفتیم بخش بین‌الملل را نیز به آن اضافه کنیم.
 
دبیر اشکواره شعر بانوان عاشورایی افزود: فراخوان این همایش را ۲۰ شهریور اعلام کردیم. این فراخوان  به شش زبان (انگلیسی، روسی، عربی، اردو، ترکی استانبولی و آذربایجانی) ترجمه و به کشورهای خارجی ارسال شد که استقبال خوبی از آن شد. البته بخش‌هایی که مربوط به مسائل داخلی ایران می‌شد و به طور مثال نقش مادران شهدای ایران در جنگ  از بخش فراخوان بین‌المللی حذف شد.
 
مدیرعامل بنیاد «آیه‌های ایثار و تلاش» ادامه داد:  اختتامیه کنگره پنج‌شنیه این هفته ۲۰ آبان ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۷ در تالار سوره حوزه هنری با شعرخوانی شاعران برگزیده برگزار می‌شود.  
 
او همچنین نهادهای مشارکت‌کننده در برگزاری این همایش را به این شرح معرفی کرد: حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت فرهنگی بنیاد شهید و بنیاد «آیه‌های ایثار و تلاش».
 
در بخش دیگر این نشست  قادر طراوت‌پور دبیر علمی همایش گفت: فراخوان را بعد از ترجمه به دفتر رایزنی فرهنگی ایران در کشورهایی که فکر می‌کردیم به فراخوان ما پاسخ خواهند داد فرستادیم که  این کشورها عبارتند از: الجزایر، لبنان، عراق، افغانستان، پاکستان، هند، بحرین، کویت، ترکیه، یمن ، روسیه و مالزی.
 
او همچنین افزود: ۳۵۰ شاعر در داخل کشور حدود ۵۷۰ اثر را به دبیرخانه همایش ارسال کردند که بخش عمده‌ای از آن‌ها از بانوان شاعر بودند. در بخش خارجی کمتر از ۵۰ شعر فرستاده شده است که من فکر می‌کنم برای سال اول استقبال خوبی بوده است.
 
دبیر علمی اشکواره شعر بانوان عاشورایی با اشاره به این که ۱۰ اثر فرستاده‌شده به همایش ترجیع‌بند بوده گفت:  یکی از نقاط عطف این همایش جریان ترجیع‌بندنویسی است و نقطه عطف دوم این است که بخش عمده‌ای از شعرهای فرستاده‌شده توسط خانم‌ها بوده است، این کنگره به نظر من یکی از خاص‌ترین  کنگره‌هاست زیرا زنان در آن نقش زیادی دارند.
 
او درباره تعداد آثار برگزیده و نحوه داروی آن‌ها نیز گفت: از ۱۰ اثر برگزیده در مراسم اختتامیه تجلیل می‌شود که هدیه، تندیس و لوح تقدیر به شاعران آن‌ها اهدا خواهد شد. سه نفر فاضل و صاحب‌نظر که بی‌طرف بودند داوری شعرها را به عهده داشتند. شعرهای کشورهای دیگر هم که به دست ما رسید ترجمه شد و در اختیار داوران قرار گرفت.
 
طراوت‌پور  در پاسخ به سوالی که انتخاب شعرها بر چه اساسی بوده است گفت: قالب شعری در انتخاب شعرها جایگاهی نداشت  بلکه محوریت، موضوع  کنگره بود.
 
در بخش دیگر نشست فرحروز فاتحی درباره این‌که شاعران برگزیده خارجی از چه کشورهایی هستند بیان کرد: این شاعران از پاکستان، روسیه، لبنان و افغانستان  دعوت شده‌اند که در روز اختتامیه شعرهای خود را می‌خوانند.
 
او در پایان یادآور شد: همزمان با روز اختتامیه از کتاب «آن زنان اساطیری» که شامل آثار کنگره قبل است و توسط انتشارات شاهد چاپ شده است رونمایی می‌شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار