آنچه در مراسم تودیع و معارفه وزیران ارشاد گذشت؛

جنتی: هر هفته گرفتار یک سوژه بودیم/ صالحی امیری: مبانی نظری کار ما، گفتگوهای رهبری است

هنرمندان درخواست‌های خود را در مراسم تودیع و معارفه وزیران ارشاد مطرح کردند.

جنتی: هر هفته گرفتار یک سوژه بودیم/ صالحی امیری: مبانی نظری کار ما، گفتگوهای رهبری استبه گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مراسم تودیع و معارفه وزیران ارشاد دقایقی پیش در تالار وحدت آغاز شد.

در این مراسم دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهور، رضا صالحی امیری وزیر جدید ارشاد، علی جنتی وزیر سابق ارشاد، فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد، علی مرادخانی معاون هنری، حمیدرضا نوربخش رئیس جشنواره موسیقی فجر، سید عباس صالحی معاون فرهنگی ارشاد، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، حسین فریدون، حسین انتظامی، ابوذر ابراهیمی ترکمان، داریوش ارجمند، جلیل فرجاد، حسین مسافر آستانه، شهداد روحانی، علی عطشانی، مهدی محقق، شهین سلیمی، غلامرضا موسوی، ناصر آقایی، مهدی شفیعی، حجت‌الاسلام سید محمود دعایی، حجت‌الاسلام سید حسین شاهمرادی، علی معلم، محمد حیدری، محمد سریر، حبیب ایل‌بیگی و حسن ریاحی برای برگزاری مراسم تودیع و معارفه در تالار وحدت حاضر شدند.

*سریر: روال امید آسان‌تر از روال تدبیر است

در ابتدا محمد سریر رئیس شورای عالی هنرمندان عنوان کرد: گاهی این تحولات و تغییرات ممکن است در روند کارها تاخیر ایجاد کند اما با برنامه‌ریزی‌های لازم می‌توان به هدف نهایی رسید. در طول فعالیت سه ساله علی جنتی چهره‌هایی واقع‌بین و آینده‌نگر، بر سر کار بودند. چنان که اکثر امکانات برای پیشبرد اهداف فرهنگی و روابط فرهنگی استفاده می‌شد. 

وی افزود: قرار گرفتن بین دو سوی خواسته‌ها و در این فاصله در نظر گرفتن مصلحت‌اندیشی‌ها کار را دشوار می‌کند. یعنی روال امید آسان‌تر از روال تدبیر است و هرکس مدیریت را بر عهده بگیرد، کارش دشوار خواهد بود. 

رئیس شورای عالی هنرمندان عنوان کرد:‌ آن چیزی که در جامعه هنری با رعایت همه ملاحظات وجود دارد، پاسخگویی به درخواست‌های فرهنگی و هنری است. به خصوص در بخش جوانان. باید نگاه واقع‌بینانه‌ای به آنها انداخت و آنها را از ضرباتی که ممکن است در این مسیر ایجاد شود، بر حذر داشت.

سریر اظهار داشت: باید بدانیم هنرمندان بسیار ضربه‌پذیر هستند و بیشتر باید هوای آنها را داشته باشیم. همه باید برای دنیای بهتر و گرامی‌تر تلاش کنیم. من از آقای جنتی برای فعالیت در زمینه‌های مختلف فرهنگی سپاسگزارم و به دکتر صالحی امیری که عزم خود را برای فعالیت در این حوزه جزم کرده‌اند، خیر مقدم می‌گویم.

*آموزگار:امیدواریم حداقل امکانات برای پیشبرد اقدامات فرهنگی هنری مهیا شود

در ادامه محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، گفت: این مراسم به مناسبت تودیع علی جنتی و معارفه رضا صالحی امیری برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده است. اگر نگاهی به وزارتخانه‌ها داشته باشیم، می‌بینیم که وظایف پیچیده است و اختیارات محدود. بنابراین مواجهه با مشکلات برای وزیر عادی است و امیدواریم که حداقل امکانات برای بهتر پیش رفتن اقدامات فرهنگی هنری مهیا شود.

وی با اشاره به برخی اقدامات علی جنتی وزیر سابق ارشاد اظهار داشت: اولین اقدام جنتی در آغاز به کارش انتخاب معاونان بود که انتخاب‌هایش شایان تقدیر است.  برای مثال سید عباس صالحی در حد امکان و به شایسته ترین وجه به نیازهای حوزه نشر رسیدگی کرد و در جهت رفع آن‌ها کوشید.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در ادامه بیان کرد: علی جنتی اقداماتی را انجام داد که در طول تاریخ وزارت ارشاد بی‌سابقه بود. دخالت دادن اتحادیه و تشکل‌های نشر در امور مربوطه یکی از این جنبه‌های شاخص بود و موضوع مالیات کتابفروشی‌ها که سابقه دیرینه سیزده ساله داشت، به همت او محقق شد و به نظرم این موارد کافی است که نام ایشان را در تاریخ این وزارتخانه ماندگار کنند.

وی اضافه کرد:‌ جناب دکتر صالحی امیری نیز با یک پیشینه فراوان از مطالعه، تحقیق، پژوهش و ... در مسائل فرهنگی و همچنین در حوزه نشر و کتاب همواره اقدامات مفید و موثری را انجام و مورد حمایت قرار دادند و من اطمینان دارم برنامه‌ای را تدوین کرده تا مقصد را پیش رو می‌گیرند، هرچند که دوره دولت یازدهم کوتاه است.

*طائرپور: آقای جنتی امروز سینما را بیش از گذشته دوست دارید

فرشته طائرپور سینماگر در ادامه این مراسم خطاب به جنتی گفت: شما آمدید بدون اینکه سابقه معاشرت با سینمای ایران را داشته باشید یا سینما آشنایی با شما داشته باشد. آقای جنتی امروز که می روید تردید ندارم سینما را بیش از گذشته دوست دارید. سینما را نمی‌توان دوست نداشت. وقتی به سینما حمله می‌کنند بیش از سینما مردم جامعه را به دفاع خاموش بر می‌گزینند، فقط توهین کننده منفور می‌شود.

وی افزود: سینما عزیز است و یارانش در جامعه بر صدر می‌نشینند جناب جنتی شما امروز از سینما نمی‌روید سینما جای رفتن نیست. وقتی اهل دیارش می شوید این اهلیت حتی با فاصله منتفی نمی‌شود. زمان ثابت خواهد کرد که شما به هرکجا بروید وابستگی به سینما نیز با شما همراه خواهد آمد. شما از صحنه مدیریت حذف نخواهید شد و خواهیم دید در مناصب بعدی‌تان از سینما یاد و حمایت خواهید کرد. سینما اینقدر وفادار است که برای گشودن درب خانه‌اش و تعامل، سپاسگزار باشد.

طائرپور در ادامه خطاب به صالحی امیری گفت: نمی‌دانیم چقدر با سینما مرتبط هستید اما سینما از شما امنیت می‌خواهد. امنیت در سرمایه گذاری و امنیت در تفکر و بازگویی آن در این هنر. بیمه، مالیات و... مشکلاتی است که با صحبت با مسئولان در سازمان و خانه سینما قابل درک است، اما آیا برای قمه‌زنان در خیابان که فیلم را پایین می‌کشند برنامه‌ای دارید؟ می توانید به برخی بفهمانید وزارت ارشاد با گشت ارشاد متفاوت است؟ هنرمند، تهیه کننده، سینماگر، خبرنگار همه اهالی که در این حوزه حضور دارند، از شما امنیت می‌خواهند.

*اعتمادی: انتظارات اصحاب هنر تمامی ندارد

خشایار اعتمادی خواننده موسیقی پاپ نیز در این مراسم گفت: جنتی با رویکرد، عقلانیت و تدبیر حامی و همراه اصحاب هنر بودند.

وی ادامه داد: نکته ای که عزیزان نپرداختند بحث شائبه‌ای است که باعث دغدغه شده  و آن ارتباط مجلس و دولت است. شاید علت آنکه رهبر سال گذشته را سال انسجام ملی نامید نیز به همین علت بود. ممنونم که در خانه ملت انتخابهای شایسته‌ای توسط رئیس جمهور صورت گرفت.

اعتمادی عنوان کرد: در این شرایط انتظارات اصحاب هنر تمامی ندارد و این به این علت است که هنر تمامی ندارد و از طرفی نگرانی و دلواپسی‌های کسانی که نگرانی ولنگاری فرهنگی هستند، هم تمامی ندارد.

وی گفت: من می‌دانم که شما دغدغه‌ای فرهنگی و اسلامی دارید و جامعه فرهنگ و هنر از شما انتظار دارد که دلواپسی‌های جامعه هنر را مرتفع کرده و تعدیل کنید. از بخش خصوصی حمایت می‌شود ولی در این حمایت انصاف هم باشد.

این خواننده اظهار داشت: بحث عدالت، نظارت، حمایت از فرهنگ و هنر، تبعیض، امنیت شغلی و تکوین قوانین وجود دارد ولی معلق است و صیانت از مجوزی که برای هنرمندان صادر می‌شود، از انتظارات ماست.

اعتمادی تصریح کرد: حوزه فرهنگ آسیب پذیر است و من شخصیت وزیر را جوری می‌بینم که می‌دانم با دیدگاه فرهنگی و تکوین مبانی فرهنگ پیش می‌رود.

*دعایی: آقای جنتی حق به گردن من دارند

در ادامه این مراسم حجت الاسلام دعایی از همکاری علی جنتی در دوران پیش از انقلاب برای خروج از مرز خبر داد و گفت: آقای جنتی حق به گردن من دارند دوران آوارگی برای مدارکی که به ما دادند تا از مرز عبور کنیم ایشان پاسپورتهایی را در اختیار ما قرار دادند تا از مرز عبور کردیم.

وی با بیان تلاشهای جنتی برای رسیدن به امام در نجف ادامه داد: خود را به زحمت انداختید تا به امام برسید و دستاوردها را به ایشان عرضه کنید تا دلشان شاد شود.

دعایی به انتخاب معاونان جنتی در ارشاد اشاره و آنها را مناسب دانست و از تلاشهای جنتی برای عدم تعطیلی روزنامه هم تشکر کرد و بیان داشت: شما وساطت‌هایی کردید تا کور سوی از امید را ایجاد کنید و تعطیل نشود. هرچند تسلیم شدیم اما از شما متشکرم.


جنتی در مراسم تودیع و معارفه وزیران ارشاد/2

جهانگیری در مراسم تودیع و معارفه وزیران ارشاد/3

بعد از صحبت‌های علی جنتی وزیر سابق ارشاد و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با اهدای لوح سپاس از زحمات علی جنتی تقدیر شد و حکم سید رضا صالحی امیری به عنوان وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا شد.


صالحی امیری در مراسم تودیع و معارفه وزیران ارشاد/4




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.