بحران پناهجویی در آلمان

اگر چه آلمان بزرگترین قطب اقتصادی و تجاری اروپاست، هجوم گسترده پناهجویان تبعات گسترده اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برای دولتش بوجود آورده است.

بحران پناهجویی در آلمان
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، سعیده سعیدی دانشجوی دکترای انسان شناسی و مطالعات فرهنگی در دانشگاه برمن آلمان در مقاله‌ای درباره بحران پناهجویی در آلمان نوشت: در نتیجه بحران‌های مزمن در کشورهایی همچون سوریه، افغانستان و عراق، شکنجه و کشتار در اریتره و سومالی و فقر در کوزو میلیون‌ها انسان مجبور به ترک موطن خویش شده‌اند.

یکی از نقاط عطف در روابط بین الملل در حوزه مهاجرت تغییر "کشور مقصد" در تصمیم مهاجران بوده است. اگر چه قاره اروپا به علت، فراوانی منابع و امکانات و هم چنین سهولت دسترسی از دیرباز مورد توجه مهاجران بوده است، ولی از سال 2015 با بالا گرفتن بحران در منطقه خاورمیانه به خصوص سوریه و چراغ سبز رهبران اروپایی عملا مسیرهای مهاجرت و پناهجویی به سمت اروپا تغییر جهت عینی یافت.

کشورهای آلمان، فرانسه و سوید به صورت سنتی به عنوان اصلی‌ترین مقاصد پناهجویی بوده‌اند اما در نتیجه سخنان آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان در سال 2015 و اعلام آمادگی کشور متبوعش برای پذیرش پناهجویان، لقب "ماما آنگلا" را در میان پناهجویان گرفت و در نتیجه کشور آلمان به عنوان اصلی‌ترین کشور مقصد در فضای پناهجویی قرار گرفت.

طبق جدیدترین آمار اداره فدرال آلمان، این کشور دارای جمعیتی بیش از 81.8 میلیون نفر بوده و حدود یک پنجم این جمعیت (16.4 میلیون نفر) ریشه‌ای مهاجر دارند.  طبق آمار رسمی وزارت کشور آلمان در سال 2015، در حدود 2 میلیون مهاجر وارد کشور آلمان شده‌اند که از این میزان بیش از 1 میلیون درخواست پناهجویی در سیستم فدرال آلمان برای پناهجویی (EASY ) به ثبت رسیده است.

اگرچه کشور آلمان در گذشته به منظور فایق آمدن بر خرابی و صدمات ناشی از جنگ جهانی دوم "سیاست جذب نیروی کارگر ارزان" را در پیش گرفت و این مسأله باعث مهاجرت گسترده اتباع لهستانی و ترک به سمت این کشور گردید، اما هجوم مهاجران به مرزهای آلمان در سال 2015 که با افزایش 49 درصدی نسبت به سال قبل روبرو گردیده است رویدادی بی سابقه بعد از جنگ جهانی دوم در تاریخ این کشور بوده که توسط رسانه های جمعی به عنوان "بحران پناهجویی" قلمداد شد.

 به طور مثال از سال 2011 تنها بیش از 630 هزار تبعه سوری در کشور آلمان درخواست پناهندگی داده‌اند که در نتیجه سیاست "درهای باز" دولت آلمان می‌باشد و تنها در سال 2015 بیش از 150 هزار تبعه افغان از کشور آلمان درخواست پناهندگی داده‌اند. از میزان کل افرادی که در سال 2015 درخواست پناهندگی خود را به صورت رسمی در آلمان به ثبت رسانده‌اند، 70.9 درصد جوانان زیر 30 سال می‌باشند و همچنین در حدود دو سوم از این افراد مرد و 30.8 درصد را زنان تشکیل می‌دهند، همچنین 10 درصد از این جمعیت دارای تحصیلات دانشگاهی می‌باشند که این آمارها نشان دهنده تبعات گسترده ایست که به مرور برای جامعه میزبان به وجود خواهد آمد، نیاز به مسکن، آموزش، یادگیری زبان و ورود به چرخه کار از جمله مسایلی است که بصورت تدریجی باید مورد توجه تصمیم گیران قرار بگیرد.

طبق گزارش موسسه بازار کار و تحقیق درباره شغل‌یابی در آلمان، از هر 10 پناهجویی که در سال 2015 وارد کشور شده‌اند تنها یک پناهجو جذب بازار کار شده است و چرا که برای ورود به بازار کار آلمان، تخصص و آموزش نیاز هست و اگر چه بسیاری از پناهجویان از تحصیلات مقدماتی خوبی برخوردار هستند ولی زبان و تخصص کافی را دارا نمی باشند.

اگر چه کشور آلمان به عنوان بزرگترین قطب اقتصادی و تجاری اروپا می باشد ولی هجوم گسترده پناهجویان به مرزهای این کشور تبعات گسترده اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایجاد نموده است و لذا رهبران این کشور به مرور سعی در اصلاح سخنان خوشامدگویانه خویش نسبت به ورود مهاجران داشتند. ولی همچنان آلمان به عنوان بزرگترین مقصد پناهجویان در اروپا بوده و مسأله مهاجرتهای گسترده در صدر اخبار می‌باشد، انتقادهای گسترده‌ای در سطح جامعه و احزاب رقیب آنگلا مرکل شکل گرفته است. چرا که نرخ خشونت‌های اجتماعی میان پناهجویان با جامعه محلی در برخی شهرهای آلمان مانند درسدن، برمن و اشتوتگارت باعث تشدید "سیاست اخراج پناهجویان" از این کشور گردیده است.

در ماه اکتبر 2016 آنگلا مرکل در سخنان شدید الحنی خواستار اخراج مهاجرانی شد که درخواست پناهجوییشان رد شده است. بیش از 40 هزار پناهجو از ژانویه 2015 تا به امروز از کشور آلمان اخراج شده‌اند و طبق آمارهای وزارت کشور آلمان، آمار متقاضیان پناهندگی در این کشور در 6 ماه نخست سال 2016 کاهش چشمگیری داشته است که دلایل متعددی از جمله بسته شدن مسیر بالکان، اخراج به کشور مبدا و یا کشور ثالث، توافق میان اتحادیه اروپا و ترکیه، و همچنین افزایش اطلاعات توسط شبکه های اجتماعی و رسانه ها در مورد سختی مسیر، تبعات و مشکلات پیش روی مهاجران در کشورهای میزبان و شکسته شدن فضای خیالی از بهشت موعود در ذهن مهاجران در این کاهش موثر بوده است.

References:
http://www.unhcr.org/news/stories/2016/8/57b4441a4/refugees-find-chance-flourish-german-workforce.html
http://www.bamf.de/EN/Startseite/startseite-node.html
http://www.aljazeera.com/news/2016/08/germany-revising-2015-refugee-figures-160828064310853.html
http://www.iom.int/news/migration-asylum-and-refugees-germany-understanding-data

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.