گاردین گزارش داد:

پنج سناریو درباره نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

گاردین در مطلبی به پنج سناریو درباره رویدادهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ گاردین در مطلبی نوشت: کمتر از 24 ساعت تا آغاز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است. حال، نگارنده این مطلب به بررسی 5 سناریو درباره نتایج انتخابات آمریکا پرداخته است.

1. پیروزی مطلق کلینتون
در این سناریو، دونالد ترامپ – نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا – در تمامی ایالت‌های با اکثریت نسبی دموکرات، شکست می‌خورد و حتی چند ایالت جمهوری‌خواه را نیز از دست می‌دهد.

در این سناریو، ترامپ نه تنها در ایالت‌های کلیدی مانند فلوریدا، کارولینای شمالی و اوهایو شکست خواهد خورد، بلکه آرای خود را در ایالت‌های آیووا، کلرادو و در کل تمامی ایالت‌هایی که تا کنون جمهوری‌خواهان در آن شکست نخورده اند، از دست خواهد داد.

در این سناریو، حتی هیلاری کلینتون – نامزد دموکرات – ترامپ را در ایالت یوتا – ایالتی با اکثریت جمهوری‌خواه -- نیز شکست خواهد داد. در این صورت، مقامات ارشد حزب جمهوری‌خواه در برنامه‌های تلویزیونی اعلام خواهند کرد نامزدی دونالد ترامپ برای ریاست جمهوری یک اشتباه بزرگ و تاریخی بوده است و به این ترتیب، جمهوری‌خواهان در آماج حملات قرار خواهند گرفت. در این سناریو، نتایج این‌گونه خواهد بود:

گاردین: 5 سناریو درباره نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
2. پیروزی غافلگیرکننده ترامپ
در این سناریو، دونالد ترامپ موفق به کسب 270 رای الکترال خواهد شد و به کاخ سفید راه خواهد یافت. همچنین، رای دهندگان سفیدپوست و خصوصا افرادی که در مناطق غیرشهری زندگی می‌کنند، به وی رای خواهند داد. در شب انتخابات، ترامپ متوجه خواهد شد آرای ایالت‌هایی مانند نوادا و کلرادو را به دلیل وجود جمعیت بسیاری از اسپانیایی‌زبان‌ها در آن‌ها، از دست داده است.

در این سناریو، مشارکت مردمی برای رای دادن به ترامپ به صورت غافلگیرانه در میان افراد طبقه کارگری ایالت پنسیلوانیا کافی نخواهد بود و نمی‌تواند آرای ایالت پنسیلوانیا را از آن وی کند. با این حال، ترامپ در ایالت‌های مهم، مانند فلوریدا، اوهایو، کارولینای شمالی و آیووا پیروز خواهد شد.

بر خلاف تمامی نظرسنجی‌ها، ترامپ به صورت غافلگیرانه‌ای در ایالت ویسکانسین – که در آن از سال 1988 هیچ نامزد دموکراتی پیروز نشده است – نیز موفق ظاهر خواهد شد. نقشه آرای الکترال به این صورت خواهد بود:
گاردین: 5 سناریو درباره نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
3. خبر هیجان‌انگیز برای دموکرات‌ها
در این سناریو، دموکرات‌های هیجان زده در ساعت 3 صبح متوجه خواهند شد هیلاری کلینتون با کسب 29 رای الکترال، در ایالت فلوریدا پیروز شده است و به کاخ سفید راه خواهد یافت.

هیلاری کلینتون در طی ساعات بعد از ظهر روز انتخابات، در چند ایالت قابل پیش‌بینی – مانند پنسیلوانیا و ویرجینیا – و ایالت‌هایی در بخش‌های غربی و شمالی آمریکا، پیروز اعلام خواهد شد و شاهد برد دموکرات‌ها در ایالت نوادا نیز خواهد بود. افرادی که پیش‌بینی می‌شد به کلینتون رای دهند – زنان، رنگین‌پوستان، تحصیل‌کرده‌های سفید پوست – در عمل نیز به وی رای خواهند داد و به این ترتیب دلیلی برای باخت نامزد دموکرات وجود نخواهد داشت. با این‌حال، طی شب انتخابات، شرایط تغییر خواهد کرد. نخست، تبلیغات ترامپ بر رای دهندگان مستقل ایالت نیو همپشایر کارساز خواهد شد. آن‌ها به ترامپ 4 رای الکترال خواهند داد و وی پیروز ایالت کارولینای شمالی نیز خواهد بود.

رقابت‌های انتخاباتی در ایالت کلورادو بالا خواهد گرفت. در این ایالت رای دهندگان مستقل بسیاری وجود دارند و می‌توانند مانند اهالی نیوهمپشایر عمل کنند. به این ترتیب، کلینتون با 266 رای الکترال، نسبت به ترامپ با 243 رای الکترال، پیش خواهد افتاد. در این‌میان، مشارکت در میان رنگین‌پوستان، بازنشستگان و دموکرات‌های حامی کلینتون موجب خواهد شد نامزد دموکرات، رئیس جمهور آینده آمریکا شناخته شود. نتایج انتخابات آمریکا در این سناریو اینگونه خواهد بود:
گاردین: 5 سناریو درباره نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
4. سناریوی ال گور
در این سناریو، نتایج انتخابات بسیار نزدیک خواهد بود و شباهت بسیاری با رقابت "ال گور" و "جرج دبلیو بوش" – نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2000 آمریکا – پیدا خواهد کرد. این مسئله موجب افزایش تنش‌های قضایی و غیره خواهد شد.

با این‌که در قانون اساسی آمریکا آمده است، در شرایطی که نتایج انتخابات مساوی شده باشد، کنگره باید این مسئله را حل و فصل کند، و همچنین با اینکه در قرن 19 میلادی نتایج دو انتخابات آمریکا بسیار نزدیک بود و کنگره می‌توانست در آن‌ها ایفای نقش کند، این رویداد تاکنون در تاریخ آمریکا بی‌سابقه بوده است. حال، می‌دانیم که گزینندگان در این صورت در ماه دسامبر – 31 روز منتهی به 11 دی -- رای گیری خواهند کرد. اما در این رای گیری ممکن است یکی از نمایندگان سنا و یا مجلس نمایندگان، بر خلاف نظر اکثریت ایالتش عمل کند و به نفع یکی از کاندیداها رای دهد. به این ترتیب، کنگره آمریکا باید درباره اعتبار رای‌ها نیز تصمیم‌گیری کند. حال، می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که کنگره نیز در انجام این امور موفق عمل نخواهد کرد.

آیا این مسائل می‌تواند به نفع فردی خاص تمام شود؟ آیا دادگاه عالی آمریکا نیز در این رای گیری دخالت خواهد کرد؟ اگر در دادگاه عالی نیز نتایج رای‌گیری‌ها مساوی شود چه خواهد شد؟ پاسخ به این پرسش‌ها، جدال‌های قضایی بسیاری را در پی خواهد داشت. نتایج انتخابات آمریکا در این سناریو این‌گونه خواهد بود:
گاردین: 5 سناریو درباره نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
5. سناریوی "شعار ترامپ"
ما در سال 2016 زندگی می‎‌کنیم و می‌توانیم اتفاق‌های غیرمنتظره مانند برکسیت – خروج انگلیس از اتحادیه اروپا -- را به وفور مشاهده کنیم. ما در عصر حماقت و یا "عصر ترامپ" قرار گرفته‌ایم. به همین دلیل، رای آوردن وی به خصوص از جانب افراد کمتر آگاه جامعه آمریکایی چندان بعید به نظر نمی‌رسد. آن‌ها تصور می‌کنند اظهارات ابلهانه ترامپ درباره اقلیت‌های قومی، زنان، و غیره، جدی نبوده اند.

در این سناریو، ترامپ در ایالت نیوهمپشایر پیروز می‌شود و در ایالت ویرجینیا و کارولینای شمالی نیز خبرهای خوشی دریافت می‌‎کند. پیروزی‌های وی به ایالت‌های آیووا و آوهایو و حتی فلوریدا خواهد رسید. هنگامی که در خبر‌ها اعلام شود نامزد جمهوری خواه در ایالت پنسیلوانیا نیز پیروز شده است، شاید کمتر کسی باور کند. اما ترامپ آرای ایالت کلورادو را نیز کسب خواهد کرد. ممکن است وی در ایالت نوادا و برخی از ایالت‌های شمالی و غربی آمریکا با شکست روبرو شود، اما وی می‌تواند بیش از 300 رای الکترال را کسب کند و رئیس جمهور آینده آمریکا شود. نتایج انتخابات آمریکا در این سناریو به صورت زیر خواهد شد:
گاردین: 5 سناریو درباره نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار