حبیبی کسبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ارزش پایین کتابخوانی در میان مخاطبان دیده می‌شود

تعدد و کثرتی که در بازار کتاب به وجود آمده است، سبب کاهش اقبال مردم به آن شد.

محمود حبیبی کسبی، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آنکه به طور اساسی ماهیت رسانه در روزگار ما تغییر کرده است، گفت: در روزگاران پیشین یک رسانه برای رساندن علم، ادب و فرهنگ به مخاطب بود اما در روزگار ما رسانه‌های در دسترس صوتی، تصویری و مجازی شکل گرفتند. این سبب شده اقبال به رسانه‌های مکتوب از جمله کتاب کاهش یابد. آن هم در روزگار ما که روزگار صنعتی شدن است، کتاب کمترین ارزش را در مقایسه با هر جنسی دارد و مردم زمانه ما وقتی را که باید به کتاب اختصاص دهند، صرف رسانه های مجازی مانند اینستاگرام، تلگرام، تماشای تلویزیون و ماهواره می‌کنند.

وی افزود: تعدد و کثرتی که در بازار کتاب به وجود آمده است، سبب کاهش اقبال مردم به آن شد. 200 تا 300 سال پیش تعداد کتاب بسیار اندک بود. یکسری کتاب‌های مذهبی و تعدادی کتاب علمی در بازار دیده می‌شد. به همین جهت مخاطب بیشتری سراغ کتاب می رفت اما هم اکنون به سراغ هر رشته ای بروی، هزاران کتاب در آن باره ترجمه یا نوشته شده است. به همین دلیل از یک  کتاب استقبال کمتری می‌شود.

این شاعر با اشاره به آنکه روزگار ما به طور اساسی روزگار سطحی نگری است و عمقی در روزگار ما وجود ندارد، اظهار داشت: مردم  ما بیشتر در سطح علوم مطالعه می‌کنند و به عمق  آن پی نمی‌برند. از طرف دیگر علوم به شدت تخصصی شده است.

حبیبی کسبی ادامه داد: غرب خیلی پیشتر به کاهش سطح مطالعه پی برد و شروع به ارائه راهکارهایی برای تعدیل این موضوع کرد. به همین دلیل سراغ کتاب های الکترونیکی و صوتی رفت. اگر به در جامعه افراد بسیاری هستند که کتاب برایشان به معنای یک جسم کاغذی است. این افراد نمی توانند با غیر از کتاب کاغذی ارتباط برقرار کنند. بسیاری از مردم به این سمت رفتند که در ماشین یا هنگام رانندگی کتاب صوتی گوش بدهند یا از طریق موبایلشان کتاب های الکترونیک را مطالعه کنند. در روزگار ما انواع کتاب صوتی، الکترونیکی و کاغذی  وجود دارد. علاوه بر انتشار کتاب کاغذی که مخاطبان جدی کتاب سراغ آن می‌روند، باید کتاب هایی را که مناسبتی هستند  به صورت الکترونیکی عرضه کنند تا مخاطبان بیشتری سمت کتاب بیایند.
 
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار