ایندیپندنت: ترامپ در مقابل برکسیت/کدامیک برای اقتصاد کشورشان خطرناک‌ترند؟

ایندیپندنت در مطلبی به بررسی و مقایسه پیامدهای اقتصادی برکسیت و ریاست جمهوری ترامپ برای انگلیس و آمریکا پرداخت.

به گزارش گروه بین‌‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت "ایندیپندنت" در مطلبی نوشت: از صبح امروز، مقایسه بین رای آوردن برکسیت – همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا – و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از گوشه و کنار به گوش می‌رسد. هردو این رویدادها بسیار غافلگیرکننده بوده اند و دلگرمی رای دهندگان از موفق نشدن آن‌ها را زیر سوال بردند. نگارنده این مطلب در ادامه به بررسی برخی از پیامدهای نتایج نظرسنجی برکسیت و انتخابات آمریکا برای اقتصاد واشینگتن و لندن پرداخت.

تجارت
تبلیغات انتخاباتی ترامپ همواره بر محور مخالفت با قراردادهای تجارت آزاد که آمریکا پیشتر به امضا رسانده است، استوار بود. به عنوان مثال، ترامپ اظهار کرده بود "قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی" بخش صنعت این کشور را تضعیف کرده است.

وی همچنین در قبال چین موضع گرفته بود و ادعا کرده بود چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، ارزش واحد پولی‌اش را کاهش می‌دهد تا در رقابت تجاری با آمریکا برتری یابد و به زندگی کارگران آمریکایی لطمه وارد کند.

حال، در صورتی که ترامپ به وعده‌هایش عمل کند و قراردادهای تجاری آمریکا را دور بریزد و حتی تمامی واردات به آمریکا را نیز ممنوع کند، قریب به اتفاق کارشناسان باور دارند نتیجه عکس حاصل خواهد شد و مردم آمریکا ثروت بیشتری را از دست خواهند داد.

اما در مقایسه، طرفداران جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا خواستار افزایش روابط تجاری آزاد این کشور بوده اند. حتی دولت ترزا می – نخست وزیر انگلیس – به دنبال حفظ روابط تجاری کنونی انگلیس با کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

با این‌حال، اگر انگلیس موفق به حصول یک توافق همه‌جانبه بر سر تجارت آزاد با اتحادیه اروپا ظرف 2 سال باقی مانده به جدایی کامل از این اتحادیه نشود، قوانین سازمان تجارت جهانی لندن را از ادامه تجارت با قاره سبز منع خواهد کرد. به این صورت، برای انگلیس تعرفه‌های گمرکی بر صادرات و واردات کالاها وضع خواهد شد. این مسئله همچنین بهای کالاها را برای شهروندان انگلیسی افزایش خواهد داد.

تورم
سیاست‌های حمایت‌گرایانه ترامپ نیز بهای اجناس را در آمریکا افزایش خواهد داد. در آستانه انتشار نتایج انتخابات آمریکا، ارزش دلار سقوط کرد. این مسئله نیز می‌تواند در افزایش تورم اقتصادی در آمریکا موثر باشد. با این‌حال، به دلیل این‌که دلار ارز امنی برای سرمایه‌گذاری در جهان شناخته می‌شود، می‌توان انتظار داشت کاهش ارزش آن در کوتاه‌مدت قابل کنترل باشد.

دونالد ترامپ می‌تواند استقلال بانک مرکزی آمریکا را زیر سوال ببرد، و این می‌تواند برای آمریکا خطر بزرگتری محسوب شود. وی در ماه سپتامبر – 30 روز منتهی به 9 مهر – در سخنرانی‌اش گفته بود رئیس بانک مرکزی آمریکا باید از سیاست‌هایش "خجالت بکشد."

در صورتی که استقلال بانک مرکزی آمریکا زیر سوال رفته و اعتماد به نظام پولی این کشور از بین برود، افزایش بی‌سابقه تورم در این کشور دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.

در انگلیس، طرفداران برکسیت نیز از رئیس بانک مرکزی انگلیس انتقاد کردند و سعی کردند وی را به کناره‌گیری از سمتش مجبور کنند. با این‌حال، رئیس بانک مرکزی انگلیس اعلام کرد تا سال 2019 در سمت خود باقی خواهد ماند.

خطر بزرگتر برای افزایش تورم در انگلیس، سقوط ارزش پوند استرلینگ خواهد بود. واحد پول این کشور پس از انتشار نتایج همه‌پرسی برکسیت تا کنون 18 درصد کاهش یافته است.

مهاجرت
ترامپ قصد دارد برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی به آمریکا، در مرز مکزیک دیواری احداث کند. وی همچنین خواستار بسته‌شدن درهای آمریکا به روی مهاجران مسلمان شده است.

بنابراین، به نظر می‌رسد سیاست‌های مهاجرتی دولت ترامپ بسیار سختگیرانه و محدود خواهد بود. به این ترتیب، با کاهش سطح اشتغال و کاهش توانایی دولت برای تامین نیروی کار کافی، نرخ سرانه رشد اقتصادی آمریکا و نرخ بهره‌وری این کشور کاهش یابد.

رای به برکسیت در انگلیس نیز احساسات مردم این کشور در قبال مسئله مهاجرت را نشان داد. نخست وزیر انگلیس کاهش پذیرش مهاجران را در اولویت‌های خود قرار داده است. کارشناسان اقتصادی معتقدند این امر به اقتصاد لندن ضربه بزرگی وارد خواهد کرد.

مالیات
سیاست‌های اقتصادی ترامپ نخ‌نما و غیرمنسجم هستند. با این‌حال، وی به صراحت اعلام کرده بود قصد دارد مالیات بر درآمد را کاهش دهد. با این‌حال، با بررسی جزئیات برنامه‌های اقتصادی وی می‌توان دریافت کاهش این مالیات، بیشتر به سود ثروتمندان آمریکایی خواهد بود و شهروندان طبقه متوسط از آن بهره چندانی نخواهند برد.

کاهش حجم سرمایه برای بخش‌هایی مانند خدمات عمومی و سلامت از پیامدهای کاهش مالیات برای آمریکا خواهد بود. دولت ترامپ سه انتخاب خواهد داشت: خدمات‌رسانی را کاهش دهد، کیفیت آن را تضعیف کند و یا با کسری بودجه بسیار شدید مواجه شود.

حال، حامیان برکسیت درباره کاهش مالیات بر درآمد سخنی نگفته اند و نخست وزیر انگلیس نیز درباره آن اظهار نظری نکرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار