گریزی بر بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات؛

تمام اتفاقات علمی پزشکی در نمایشگاه مطبوعات

دفتر خاطرات روزهای بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات هم با تمام اتفاقات و هیجانات به برگ‌های آخر خود رسید.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کبوتر خبررسان شاید افسانه ای بیش نباشد اما هنوز گفتن و مثال زدن از آن شیرین است هر چند که به نظر می‌رسد این شیرینی فقط در شنیدن قصه هاست چرا که امروز با گسترش رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی، اخبار لحظه‌ای از شمال به جنوب و از شرق به غرب دنیا می‌رسد.

در عصر ارتباطات با توجه به محبوبیت رسانه ها در بین آحاد مردم جامعه، مطبوعات به رقابتی تنگاتنگ برای جلب توجه مردم پرداخته اند که گوشه ای از آن در نمایشگاه یک هفته ای مطبوعات مشهود بود.

جمعه 14 آبان ماه 1395
اولین برگ دفتر بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات ایران از ساعت 13 با شعار شفافیت و صداقت، و حضور 900 رسانه مختلف در حالی ورق خود که مثل همیشه برخی غرفه ها هنوز آماده بهره برداری نبودند و مسئولان آنها در وقت اضافه مشغول آماده کردن آنها برای پذیرش مراجعه کنندگان بودند.

با توجه به حضور گسترده رسانه ها و همچنین افزایش حدود 200 رسانه نسبت به سال گذشته، نمایشگاه از همان ساعات اولیه با استقبال خوبی همراه بود.

شنبه – 15 آبان ماه 1395
بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات ایران به طور رسمی در این روز با حضور رییس جمهور، وزیر ارشاد فعلی و سابق افتتاح شد.

از قلم شکسته و دهان بسته کاری ساخته نیست
حسن روحانی رییس جمهور با بیان اینکه نباید به بهانه های واهی قلم ها را شکست، از ایجاد محدودیت در مقابل آزادی بیان انتقاد کرد و گفت: از قلم شکسته و دهان بسته کاری ساخته نیست. بهتر است بگذاریم در جامعه ایرانی، آزادی مسئولانه حاکم باشد.

وی از تدوین قانون نظام رسانه ای در دولت خبر داد و تصریح کرد: قانون مطبوعات نیازمند تغییرات است.

رسانه‌ها چراغ راهی برای پیشرفت کشور
صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسانه ها را چراغ روشنی برای توسعه و پیشرفت کشور دانست و افزود: نمایشگاه مطبوعات نمادی از دولت است که با همه سلایق زیر سایه انقلاب اسلامی جمع شده اند.

به گفته وی، امروز بیش از هر زمان دیگر به گفت‌وگو برای ایجاد همدلی بین رسانه ها، مسئولان و مردم نیازمندیم.

در این روز همچنین جمشید کرمانچی مدیر بیماری‌های معاونت درمان وزارت بهداشت در نشست خبری که در حاشیه نمایشگاه برگزار شد، گفت: ساخت 250 کلینیک ویژه در دستور کار حوزه درمان قرار دارد و 200 طرح به مرحله بهره برداری نزدیک می‌شود.

برنامه های جنبی نمایشگاه در روز دوم
روز دوم نمایشگاه با برگزاری نشست های «نقش مطبوعات در صيانت از محيط زيست» با حضور دکتر معصومه ابتکار و دکتر صادق خرازی، «رسانه های محلی؛ چالش ها و فرصت ها» با حضور دکتر مصطفی کواکبیان و دکتر نوری علاء  و همچنین برگزاری کارگاه آموزشی «نگارش در رسانه ها» با حضور علی اکبر قاضی زاده همراه بود.

نمایشگاه مطبوعات در این روز پذیرای غرفه دارانی بود که گاه با بهره از نمادهای انسانی سعی در جذب مخاطب بیشتر به غرفه‌هايشان داشتند.

دکتر جلال شکوهی (رییس انجمن رادیولوژی)، مرتضی سلیمی (سرپرست سازمان هلال اهمر)، دکتر حاتمی (نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس) و بسیاری دیگر از جمله افراد بازدید کننده نمایشگاه در این روز بودند.

 یکشنبه 16 آبان ماه 1395
روز سوم نمایشگاه با شور و هیجان بیشتری برگزار شد و شاهد حضور افراد صاحب نام زیادی در حوزه های مختلف بود. همچنین نشست ها و کارگاه هایی از جمله نشست تخصصی «بیمه خبرنگاران و شغل خبرنگاری» با حضور دکتر حسین انتظام نشست‌های «رسانه های خارجی، ظرفیتی که باید شناخت» و «رسانه های محلی؛ چالش ها و فرصت ها»و کارگاه «طنز برای مطبوعات» و غیره در این روز برگزار شد.

نشست‌های بهداشتی نمایشگاه مطبوعات
اما در حوزه بهداشت، نشستی با حضور دکتر صادق نیت رییس مرکز سلامت و محیط کار و همچنین ناصر کلانتری قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت برگزار شد.

پرهیز از پخش تصاویر و فیلم های قلیان در نشریات، نظارت سخت گیرانه وزارت بهداشت در خصوص آب های آشامیدنی، تامین پزشک خانواده در تمام روستاها و تجهیز مراکز زیست آنها و همچنین تاکید بر آگاهی جامعه برای خودمراقبتی و تفاهم وزارت بهداشت با کارخانه های تولید کننده فست فودها برای افزایش درصد گوشت این محصولات و کاهش نمک و چربی اشباع آنها از مهمترین موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

حمیدرضا خرم خورشید رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با حضور در غرفه وزارت بهداشت از کمبود بیش از 27 هزار تخت توانبخشی در کشور خبر داد و تصریح کرد: خدمات توابخشی به جز فیزیوتراپی تعرفه گذاری نشده اند، تحت پوشش بیمه نیستند.

ظهر روز یکشنبه محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت از افتتاح 714 واحد اختصاصی زایمان در 32 شهر تا 18 آبان، خبرداد و اذعان داشت: تا پایان دولت هزار و 100 واحد دیگر در دستورکار است و  این اقدام جهت ترغیب به زایمان طبیعی انجام شده است.

دکتر غلامرضا عکاشه (رییس جامعه جراحان ارتوپدی)، دکتر محمود خدادوست (مدیر کل دفتر طب سنتی ایرانی وزارت بهداشت) و غیره از برجسته ترین شخصیت هایی بودند که در این روز از نمایشگاه بازدید کردند.

دوشنبه 17 آبان ماه 1395
در این روز علاوه بر مسئولان، حضور مردم از جمله دانش آموزان به چشم می خورد که از نزدیک با حرفه خبرنگاری، مجلات، روزنامه ها و سایت های خبری آشنا شدند.

روز چهارم هم همراه با برگزاری نشست های بسیاری از جمله « مطبوعات و شبکه های اجتماعی؛ فرصت یا تهدید» با حضور اساتید برجسته این حوزه بود.

با خبرنگاران در جنگ پیروز شوید
عماد آبشناس نماینده خبرگزاری روسیه در ایران در نشست «جنگ رسانه ای شرق و غرب»، کیفیت برگزاری نمایشگاه مطبوعات ایران را خوب ارزیابی کرد و یادآور شد: با توجه به افزایش جنگ های سرد و رسانه ای، امروزه رسانه ای قدرتمند است که براساس خواسته مخاطب، اطلاع رسانی کند.

آبشناس افزود: در جنگ، اسلحه های بسیاری استفاده می شود در حالی که در جنگ سرد با پول خیلی کمتر و با استفاده از خبرنگار می توان پیروز شد.

نشست سخنگوی وزارت بهداشت در نمایشگاه مطبوعات
ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت و سخنگوی این وزارتخانه در نشست خبری این هفته خود که در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه شیوع بیماری های غیرواگیر ناشی از رفتارهای نامناسب اجتماعی و سبک زندگی اشتباه مردم است، مطبوعات و رسانه ها بهترین محمل برای انتقال پیام های سلامتی به عموم مردم هستند.

وی افزود: یکی از مهمترین اقدامات طرح تحول سلامت، قرار گرفتن اخبار حوزه سلامت در صدر اخبار مردم بود. ما از منتقدین ممنون هستیم که با انتقادات درست و بعضا انتقاداتی که قبول نداشتیم، حوزه سلامت و اهمیت سلامت را در صدر قرار دادند.

گپ و گفت رییس سازمان نظام پزشکی با اهالی رسانه
علیرضا زالی رییس کل سازمان نظام پزشکی 17 آبان ماه با حضور در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از غرفه های مختلف بازدید و گفت وگویی صمیمانه با اهالی رسانه انجام داد و به نقش رسانه ها در تنویر افکار عمومی و تعالی فرهنگی تاکید کرد.

نمایشگاه در این روز میزبان چهره‌های سرشناسی مثل صالحی امیر (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، آخوندی (وزیر راه و شهرسازی)، سردار دهقان (وزیر دفاع)، علی طیب نیا (وزیر اقتصاد)، محسن نریمان (معاون وزیر راه و شهرسازی)، محمدرضا سپهری (معاون وزیر کار و امور اجتماعی) از مهمانان شناخته شده در نمایشگاه بودند.

سه شنبه 18 آبان ماه 1395
برگزاری بیست و چهارمین دوره هفته کتاب، بازار داغ عکس های سلفی، مراسم نقالی، تست گویندگی و اجرای آیین شاهنامه خوانی مهم‌ترین حوادث پنجمین برگ دفتر نمایشگاه مطبوعات بودند.

خبرهای خوش نوبخت در نمایشگاه مطبوعات/ افزایش یارانه مطبوعات
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت خبرداد: تا قبل از آغاز بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات یارانه آن 85 میلیارد تومان بود اما امروز دولت 58 میلیارد و 550 میلیون اضافه کرد و در مجموع 134 میلیارد 500 میلیون تومان یارانه مطبوعات در نظر گرفته شد.

وی درخصوص اینکه چرا برخی وزارت‌خانه‌ها زیر بار تجمیع بیمه‌ها نمی‌روند اظهار داشت: در سیاست‌های کلی مقررات نظام مناسبی از تصدی و تولی وزارت بهداشت تأمین می‌شود و به زودی جمع‌بندی خواهد شد.

سخنگوی دولت افزود: در یک عرصه تعهد کردیم که هفت هزار و 500 واحد تولیدی، صنعتی و کشاورزی نیمه فعال را فعال کنیم و همچنین زمینه اشتغال بیشتر و فرصت برای افزایش تولید را فراهم سازیم.

هفته مدیریت خون در نمایشگاه مطبوعات
علی اکبر پور فتح الله مدیر عامل سازمان انتقال خون با اشاره به هفته مدیریت خون بیمار گفت: بر اساس ادبیات جدید طب انتقال خون، خون بیمار باید طوری مدیریت شود که نیازی به خون دیگر اشخاص نباشد.

وی از تبدیل مراکز اهدای خون به مراکز جامع خون خبر داد و گفت: در این مراکز همه فعالیت های مربوط به اهدای خون، پلاکت، پلاسما و سلول های بنیادی انجام می شود.

از میهمانان پنجمین روز می توان به پدر مرتضی پاشایی، موسي سلامت، جانباز و هوادار پرسپوليس، حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید الفتی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت آبادی و  محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم اشاره کرد.

چهارشنبه 19 آبان ماه 1395
ششمین روز نمایشگاه مطبوعات با اهدای گل به اهالی رسانه در حالی آغاز به کار کرد که همه افراد حاضر نتایج انتخابات آمریکا و رقابت ترامپ و کلینتون را دنبال می کردند.

با اعلام نتایج انتخابات آمریکا برخی روزنامه های شماره فوق العاده ای چاپ و در بین بازدید کنندگان توزیع کردند.

بازدید علی مطهری، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، محمود واعظی (وزیر ارتباطات) و همچنین حضور هنرمندانی چون سالار عقیلی، لادن مستوفی و مهدی یغمایی از حاشیه این روز بود.

دیناروند از رایگان شدن برخی داروهای بیماران سرطانی خبر داد
دیناروند معاون غذا و داروی وزیر بهداشت در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت حمایت مالی از بیماران خاص، صعب‌العلاج و نیازمند، گفت: بخشی از داروهای بیماران سرطانی و شیمی درمانی از هفته جاری رایگان ارائه می شوند. 

امضای تفاهم نامه همکاری رسانه ای بین ایران و آذربایجان
بر اساس این تفاهم نامه، تبادل مستقیم تولیدات رسانه های 2 کشور ایران و آذربایجان منطبق بر قوانین و مقررات انجام می شود.

بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در ششمین روز با استقبال مردم و مسئولان همراه بود و چهره‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی از جمله محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، علیرضا مختار پور دبیر نهاد کتابخانه های عمومی، علیرضا فغانی داور فوتبال، رئیس سازمان تامین اجتماعی، معاون امور زنان و خانواده، مهندس احمدی دبیر کل جمعیت هلال احمر و غیره نمایشگاه را پربار کردند.

پنج شنبه 20 آبان 1395
در این روز، نمایشگاه با استقبال بیشتری از سوی مردم و مسئولین مواجه شد و علاوه بر ازدحام در محل نمایشگاه، حضور افراد بنام در حوزه های مختلف برای مطبوعات و رسانه ها خبرساز شد.

رونمایی از جلد دوم کتاب حقوق مطبوعات اثر دکتر معتمد نژاد، پدر روزنامه نگاری ایران، و همچنین کتاب «فهرست مجله ها» و سه کتاب مربوط به دوران دفاع مقدس از مهمترین رویدادهای هفتمین روز نمایشگاه بود.

اما حضور ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در نمایشگاه مطبوعات با اعتراض جمعی از متقاضیان مسکن مهر روبرو شد به دلیل  فضای متشنج در نمایشگاه ماموران حراست سیف را از درب‌های پشتی نمایشگاه به بیرون هدایت کردند.

انتقال خدمات درمانی تأمین اجتماعی گمانه‌زنی است
مهمترین رخداد حوزه بهداشت و درمان در روز هفتم نمایشگاه، برگزاری نشست خبری با حضور وزیر بهداشت بود.

حسن هاشمی در این نشست با اشاره به دستاوردهای طرح تحول سلامت، تصریح کرد: تقریبا تمام ابعاد حوزه بهداشت و درمان در دولت یازدهم ارتقا داشته که ثبت 50 میلیون بیمار در سامانه الکترونیکی، ایجاد هزار و 273 مرکز جامع خدمات سلامت و 3 هزار و 700 پایگاه سلامت، افزایش اقلام دارویی رایگان از 270 به 463 قلم و استقرار هزار و 852 پزشک عمومی و 5 هزار و 285 ماما در مراکز پزشک خانواده و فعالیت 2 هزار و 709 آزمایشگاه در مراکز بهداشتی از مهمترین اقدامات انجام شده است.

وزیر بهداشت در خصوص انتقال بخش درمان تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت نیز عنوان کرد: این مباحث جوسازی و گمانه‌زنی است ما افتخار می‌کنیم که تأمین اجتماعی در حوزه درمان ورود کند و خدمات را با نرخ دولتی در اختیار مردم قرار دهد.

پیرحسین کولیوند رییس مرکز فوریت های پزشکی هم با حضور در نمایشگاه مطبوعات از جزئیات اقدامات فوریت های پزشکی در مراسم اربعین و اعزام تیم اصلی پزشکی به مرقد مطهر خبر داد. 
بازدید عبدالعلی علی عسگری، رئیس رسانه ملی از نمایشگاه مطبوعات هم دیگر حاشیه امروز بود. 

در نمایشگاه امسال نوآوری های زیادی دیده می شد که با ایجاد فضایی جذاب و پرنشاط، شرکت کنندگان را در همه سنین به وجد می آورد.

ایجاد غرفه کودکان برای آموزش نکات بهداشتی به آنها، راه اندازی اتاق خبر، مسابقه کتابخوانی، اهدا رایگان مجلات برگشتی به بازدید کنندگان بارزترین اقدامات نمایشگاه امسال بودند. 

به پایان آمد این دفتر
به پایان آمد این دفتر، حکایت همچنان باقیست. بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، افراد و اتفاقات بسیاری را در دفتر خاطرات خود جا داد اما با همه رخدادها و سخن ها رو به پایان است هر چند که با پایان این نمایشگاه فصلی نو در عرصه ارتباطات و مطبوعات شروع می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار