برای افزایش روزی چه دعایی بخوانیم؟ (قسمت دوم)

یک کارشناس مذهبی از راه های افزایش رزق منطبق بر آیات و روایات ائمه اطهار( ع) گفت.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی شهرباف کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص دعا خواندن برای رزق بدون تلاش اظهار کرد: این که بدون کار کردن رزق به دست نمی آید را قبول دارم. ائمه معصومین (ع) هم انسان را به کار کردن امر می کنند. بنابراین دعاهای مربوط به افزایش رزق، به این معنا نیست که کار و تلاش را کنار بگذاریم. امام (ع) به بعضی از انسان ها که گرفتاری مالی دارند، دستور می دهند که در خانه را باز  کرده، بساط کرده و کار کنند.

وی افزود: در روایاتی از ائمه معصومین (ع) آمده است: « رزق ده جزء دارد که 9 جز آن در تجارت بوده و یک جزء آن در غیر تجارت است.»

شهرباف عنوان کرد: برخی گناهان جلو رزق را گرفته و رزق را کم میکنند که به واسطه دعا و استغفار انسان می تواند، آن گناه را از بین برده و رزق را افزایش دهد. 

وی در رابطه با نماز های افزایش رزق خاطر نشان کرد: علاوه بر ادعیه، نماز هایی را ائمه معصومین (ع) نام برده اند که باعث افزایش روزی می شوند که یکی از آن ها معروف به " صلاة الرزق" است. از امام صادق(ع) روایت شده است که فرمودند:« لا تصرف الرکعتین بعد العشاء الآخر و اِنها مجلبه فی الرزق، بعد از نماز عشاء دورکعت نماز را ترک نکن که جلب رزق می کند.

شهرباف افزود: این نماز دو رکعتی باید پس از نماز عشاء خوانده شود. در رکعت نخست پس از سوره حمد، آیت الکرسی( تا هو العلی العظیم) و سوره کافرون خوانده شود.

شهرباف ادامه داد: در رکعت دوم پس از سوره حمد 13 مرتبه سوره توحید است و پس از اتمام نماز دست هایمان را به سوی آسمان بلند کرده و این دعا را می خوانیم.

«اللَّهُمَّ يَا مَنْ لَا تَرَاهُ الْعُيُونُ وَ لَا تُخَالِطُهُ الظُّنُونُ يَا مَنْ لَا يَصِفُهُ الْوَاصِفُونَ يَا مَنْ لَا يُغَيِّرُهُ الدُّهُورُ يَا مَنْ لَا يَخْشَى الدَّوَائِرَ يَا مَنْ لَا يَذُوقُ الْمَوْتَ يَا مَنْ لَا يَخْشَى الْفَوْتَ يَا مَنْ لَا تَضُرُّهُ الذُّنُوبُ وَ لَا تُنْقِصُهُ الْمَغْفِرَةُ يَا مَنْ يَعْلَمُ مَثَاقِيلَ الْجِبَالِ وَ كَيْلَ الْبُحُورِ وَ عَدَدَ الْأَمْطَارِ وَ وَرَقَ الْأَشْجَارِ وَ دَبِيبَ الذَّرِّ وَ لَا يُوَارِي مِنْهُ سَمَاءٌ سَمَاءً وَ لَا أَرْضٌ أَرْضاً وَ لَا بَحْرٌ مَا فِي قَعْرِهِ وَ لَا جَبَلٌ مَا فِي وَعْرِهِ تَعْلَمُ خائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَ ما تُخْفِي الصُّدُورُ وَ مَا أَظْلَمَ عَلَيْهِ اللَّيْلُ وَ أَشْرَقَ عَلَيْهِ النَّهَارُ بِاسْمِكَ الْمَخْزُونِ الْمَكْنُونِ الَّذِي فِي عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ اخْتَصَصْتُ بِهِ لِنَفْسِكَ وَ شَقَقْتُ مِنْهُ اسْمَكَ فَإِنَّكَ أَنْتَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ وَحْدَكَ لَا شَرِيكَ لَكَ وَ بِاسْمِكَ الَّذِي إِذَا دُعِيتَ بِهِ أَجَبْتَ وَ إِذَا سُئِلْتَ بِهِ أَعْطَيْتَ وَ أَسْأَلُكَ بِحَقِّ أَنْبِيَائِكَ الْمُرْسَلِينَ وَ بِحَقِّ حَمَلَةِ عَرْشِكَ وَ بِحَقِّ مَلَائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِينَ وَ بِحَقِّ جَبْرَئِيلَ وَ مِيكَائِيلَ وَ إِسْرَافِيلَ وَ عِزْرَائِيلَ وَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ عِتْرَتِهِ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِمْ‏ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجْعَلَ خَيْرَ عُمُرِي آخِرَهُ وَ خَيْرَ أَعْمَالِي خَوَاتِيمَهَا وَ أَسْأَلُكَ مَغْفِرَتَكَ وَ رِضْوَانَكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِين‏» و فعل فی کذا و کذا که به جای کلمه کذا و کذا حاجت دل و زیاد شدن رزق را از خداوند می خواهیم.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: یکی دیگر از اعمال موثر در افزایش رزق ، دعا کردن بعد از نماز است که به تعبیری تعقیبات نماز گفته می شود .

وی افزود: امام صادق (ع) می فرماید:« التّعقیب ابلغ فی طلب الرّزق من الضّرب فی البلاد؛ تعقیبات و دعا بعد از نماز رسانا تر از ترک بلاد برای یافتن روزی است.» ؛ لذا بعد از نماز تعقیب خواندن مانند تسبیحات حضرت زهرا(س) یا ادعیه دیگر اثر فراوانی داشته و در برخی روایات آن را از نماز های مستحبی برتر می دانند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار