6 میلیون نفر؛ جمعیت دیابتی‌های ایران/ برنامه های جدی وزارت بهداشت در خصوص پیشگیری از بیماری های غیر واگیر

مدیر کل بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت گفت: تصمیم ‌بر آن است که در تمامی مراکز درمانی شهر و روستاهای کل کشور در حوزه بیماری های غیر واگیر اقداماتی صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احمد کوشا معاون فنی معاونت بهداشت و مدیر کل بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت صبح امروز در همایش روز جهانی دیابت در کلینیک تخصصی و فوق تخصصی دیابت اظهار داشت: دیابت بیماری مهم و شایعی است که عوارض فراوانی ایجاد می کند و ارکان مختلف بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی بیان‌کرد: وراثت، کم تحرکی، استرس، چاقی و گرایش به زندگی ماشینی از جمله عوامل موثر در بروز دیابت در کشور هستند که با مراقبت و پیشگیری در این‌حوزه ها می توان این بیماری را کنترل کرد.

کوشا تصریح کرد: نزدیک ۴۵۰ میلیون نفر در جهان به دیابت مبتلا هستند، که پیشبینی می شود این تعداد به بیش از ۶۵۰ میلیون نفر برسد. 

مدیر کل بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: در کشور ما  تعداد مبتلایان به دیابت در سال ۲۰۱۵ این رقم ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر برآورد شد و اکنون نزدیک به ۸.۵ درصد مردم ما به این بیماری مبتلا هستند که حدود ۵۰ درصد این افراد از بیماری خود خبر ندارند.

وی بیان کرد: نظام بهداشتی کشور اقدامات بسیار خوبی جهت پیشگیری و درمان دیابت انجام شده است که در حال حاضر تصمیم ‌گرفته شده تمام مراکز درمانی شهر و روستاهای کل کشور در حوزه بیماری های غیر واگیر فعالیت کنند. 

کوشا افزود: تصمیم بر آن است که در مراکز درمانی کل کشور با دعوت افراد بالای ۳۰ سال به مرکز درمانی و انجام تست قند خون و کلسترول و در صورت لزوم با انجام‌ مشاوره تغذیه و دادن برنامه غذایی در افراد و همچنین انجام اقدامات ترک دخانیات میزان احتمال ابتلا فرد به بیماری های غیر واگیر و خطرسنجی سکته های قلبی و مغزی برای ۱۰ سال آینده، حتی در افرادی که علائمی ندارند مورد بررسی است که این کار با ارائه کارت های مخصوص و معاینه ادواری انجام خواهد شد.

مدیر کل بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت اظهار داشت: شعار امسال برای روز دیابت "چشم‌ها و دیابت" است علت نامگذاری آن به دلیل ابتلای یک سوم افراد دیابتی به مشکلات چشمی است که پیشگیری از ایجاد نابینایی در افراد دیابتی ضرورت دارد.

کوشا با بیان اینکه وزارت بهداشت در خصوص تشخیص زودرس سایر بیماری های غیرواگیر برنامه های ویژه ای دارد، افزود: پیشگیری از سرطان سینه در زنان ۳۰ تا ۷۰ سال، سرطان دهانه رحم در زنان ۳۰ تا ۶۰ سال و سرطان روده در زنان و مردان ۳۰ تا ۷۰ سال و بکارگیری برنامه ای مدون می تواند از میزان مرگ و میر این دسته از افراد بکاهد.

وی یادآور شد: همچنین ایجاد اپلیکیشن تست قند و کلسترول برای بررسی درصد خطر در افراد مبتلا به دیابت برای دسترسی راحت بیماران به این خدمات در دست اقدام است.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار