دروغ یا واقعیت؛ آیا پول خوشبختی می آورد؟

یک کارشناس ارشد مشاوره خانواده گفت: ثروت برای رسیدن به اولین پله نردبان خوشبختی لازم است ولی به تنهایی موجب خوشبختی نمی شود.

شکوفه اویار حسینی کارشناس ارشد مشاوره خانواده در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص مفهوم خوشبختی بیان کرد: طبق نظریه مازلو انسانی خوشبخت نامیده می شود که به مرحله ای از رشد و شکوفایی رسیده باشد که توانایی حل مشکلات را داشته باشد.

وی اظهار داشت: انسان خوشبخت از دیدگاه مازلو خودشکوفا است، چنین فردی توانایی برقراری ارتباط موثر با خودش، دیگران و جهان هستی را دارد.

این کارشناس ارشد مشاوره خانواده با اشاره به اینکه پول و ثروت وسیله ای برای برآورده کردن نیازهای فیزیولوژیک (زیستی) افراد است، عنوان کرد: نیازهای اولیه و اساسی انسان مانند نیاز به غذا و مسکن سنگ بنای این هرم است.

اویار حسینی افزود: فردی که نیازهای اساسی اش برطرف شده باشد می تواند وارد مرحله دوم هرم از نگاه مازلو شود، یعنی چنین شخصی توانایی تشکیل خانواده را دارد و می تواند شغل و حرفه آینده اش را انتخاب کند و در کل امنیت و سلامت روان دارد و مورد تایید خودش و جامعه قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه پس از عبور از مرحله دوم هرم شخص وارد مرحله سوم می شود، عنوان کرد: در این بخش فرد می تواند فعالیت های گسترده ای را تجربه کند و می تواند مفهوم عشق و وابستگی را درک کند، هم چنین می تواند دوستانی را انتخاب کند و رابطه عاطفی و صمیمانه ای را با اعضای خانواده اش داشته باشد.

این کارشناس ارشد مشاور خانواده بیان کرد: فردی که مفهوم عشق و وابستگی را درک کرده باشد می تواند به عزت نفس برسد یعنی برای خودش ارزش خاصی قائل است و به خودش و دیگران احترام می گذارد.هم چنین در این مرحله شخص اعتماد به نفس(توانایی انجام کار و فعالیت ها) را دارد.

اویار حسینی تصریح کرد: برخی از افراد تمام اهداف زندگیشان برآورده کردن نیازهای زیستیشان است و از هر راهی برای ثروتمند شدن استفاده می کنند که گاهی کسب پول و ثروت به بهای زیر سوال بردن امنیت دیگران تمام می شود.

وی افزود: گاهی اشخاص از پله های دوم و سوم این هرم بالاتر نمی روند که به عقیده مازلو تنها حدود یک درصد از افراد جامعه به قله این هرم صعود می کنند و به خوشبختی و خودشکوفایی می رسند.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار