مدرک گرایی آفتی بر سر راه سرعت تولید علم

رییس جهاد دانشگاهی مدرک گرایی را آفتی بر سر راه سرعت تولید علم جامعه دانست.

مدرک گرایی آفتی بر سر راه سرعت تولید علمبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صبح امروز آیین اختتامیه بیست و سومین جشنواره کتاب سال دانشجویی در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار شد.

طیبی رییس جهاد دانشگاهی در این مراسم گفت: کتاب در همه ملل و ادیان الهی به ویژه اسلام از جایگاه والایی برخوردار است و از آنجا که معجزه پیامبر هم از نوع کتاب بود نشان می دهد که دین اسلام برای انسانها حرمت عقلانی قایل شده است.

وی با بیان اینکه اسلام طبق منطق اصیل خود باب گفتگوی علمی را با بشر باز کرده، عنوان کرد: جهاد دانشگاهی از ابتدای تاسیس به تولید علم و کاربردی کردن آن برای حل مشکلات جامعه، همچنین مستندسازی و انتشار علم توجه ای ویژه داشته است.

وی افزود: باید اثبات کنیم که با توان تولید علم خود می توانیم علم را به فناوری و کاربرد تبدیل کنیم، درواقع ایجاد خودباوری در نسل جوان و مدیران باعث می شود که ضمن اعتماد به توان ملی، اقتصاد کشور متکی بر علم خودمان باشد.

وی با اشاره به ایجاد شبکه مراکز تخصصی برای کاربردی کردن علم اظهار داشت: 11 هزار پرونده علمی و فناورانه ایجاد کردیم که کمتر از 20 درصد آنها از منابع دولت و مابقی از تولیدات علم خود بوده است.

به گفته طیبی،  از سال 1360 ترویج علم از سوی جهاد دانشگاهی مورد توجه قرار گرفته و نسبت به آن اهتمام ورزیده شده است.

رییس جهاد دانشگاهی درباره بیست و سومین جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت: یکی از اقدامات این سازمان در ترویج کتابخوانی همین جشنواره است که علاوه بر جلب اعتماد دانشجویان توانسته زمینه ساز ظهور استعدادها باشد.

طیبی با اشاره به ایجاد پایگاه فناوری اطلاعات SID افزود: ایجاد این پایگاه به اشاعه و ترویج اطلاعات علمی مفید بوده و محققان از طریق آن می توانند از دستاوردهای علمی سایرین مطلع شوند.

وی مقالات نمایه شده در SID را 271 هزار و 520 مقاله عنوان کرد.

رییس جهاد دانشگاهی بیان کرد: مشکلاتی در حوزه تولید علم وجود دارد که باعث کاهش سرعت آن شده است درحقیقت اگر برای تولید علم متقاضی باشد سرعت تولید علم هم به نسبت بالا می رود.

وی افزود: یکی از بزرگترین آفات موجود در جامعه، توجه به مدرک گرایی در کشور است که متاسفانه اکثر افراد فکر می کنند داشتن مدرک دلیلی برای جایگاه اجتماعی آنها می شود البته این مشکل هم وجود دارد که برخی سازمان های دولتی و غیردولتی با توجه به مدرک نیروی خود، افزایش حقوق را در نظر می گیرند.

طیبی بیان کرد: نتیجه این آفت همین می شود که در تولید رساله با مقالات نیابتی و.. مواجه شده ایم،هرچند که در شورای عالی انقلاب فرهنگی بصورت جدی همکاری با قوه قضاییه و نیروی انتظامی برای برخورد جدی با این موضوع مطرح شده است.

رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه مشکل جدی در تولید علم و فناوری نداریم و باید مدیریت ها را اصلاح کنیم، گفت: یکی دیکر از مشکلات پراکند کاری در حوزه های مختلف مثل موضوعات عمرانی است که باید اولویت بندی ها را برایشان تعیین کنیم.

طیبی یادآور شد: کتاب در برخی حوزه ها همچون علوم انسانی بسیار است اما متاسفانه آثار کمی دارند.

تقوی رییس انتشاران جهاد دانشگاهی و دبیر جشنواره بیان کرد: فراخوان جشنواره را از اردیبهشت ماه سال حاری آغاز کردیم و از میان 700 اثر دریافتی 629 مورد حایز شرایط  وارد مرحله داوری شدند و این تعداداثر بی سابقه است.

وی افزود: آثار در 4 مرحله توسط استادان و صاحب نظران تخصصی بررسی شدند و در نهایت 11 کتاب برگزیده را معرفی می کنیم.

تقوی با بیان اینکه 25 اثر شایسته تقدیر شناخته شده اند، عنوان کرد: این آثار در 6 گروه تخصصی، علوم پایه، هنر ومعماری، فنی و مهندسی، علوم انسانی، علوم پزشکی و دامپزشکی از تمام مقاطع تحصیلی دانشجویان دانشگاههای کشور. دریافت شده است.

وی با اشاره به شرط ورود دانشجویان به جشنواره اظهار داشت: اثر ارسالی باید در دوسال اخیر منتشر شده و زمان انتشار با زمان تحصیل دانشجوی مولف یا مترجم همخوانی داشته باشد.

رییس انتشارات جهاد دانشگاهی درباره دو بخش ویژه این جشنواره افزود: بخش مروبط به کتابهای دانشجویان در حوزه تالیف و ترجمه مطابق با شعار سال و کتاب سال دانشجویان فارسی نویس در کنار جشنوار ه امسال برگزار می شود.

به گفته وی، بخش دانشجویان فارسی نویس مربوط به آثار دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج و دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در ایران است که اثر خود را به زبان فارسی ترجمه یا تالیف کرده اند.

تقوی با اشاره به اینکه یک از ارکان اصلی حوزه نشر، ناشران هستند، گفت: از آنجاکه ناشران بیشترین اهمیت را در انتشار آثار دانشجویی دارند از دو ناشر که بیشترین آثار دانشجویی را متتشر کرده اند به همراه دانشجوی مولف 20 ساله(بعنوان مولف جوان) تقدیر می کنیم.
دبیر جشنواره درباره بیشترین و کمترین آثار هر حوزه عنوان کرد: حوزه علوم انسانی، فنی و مهندسی   و علوم پزشکی و دامپزشکی بیشترین اثر و حوزه های علوم پایه و هنرومعماری کمترین اثر را به خود اختصاص دادند.

رییس انتشارات جهاد دانشگاه با بیان اینکه 60 درصد آثار تالیفی و بقبه بصورت ترجمه عرضه شده اند، تصریح کرد: 71 درصد آثار مربوط به دانشگاههای دولتی، 20 درصد دانشگاههای آزاد، 5 درصد پیام نور و مابقی به سایر دانشگاهها است، همچنین 65 درصد آثار دانشجویی به مقطع دکتری، 20 درصد کارشناسی ارشد، 6 درصد کارشناسی و مابقی به کاردانی و پزشکی تخصصی تعلق دارد.

به گفته تقوی، 77 درصد دانشجویان شرکت کننده آقایان و 23 دصد دانشجویان خانم بوده اند.

در ادامه مراسم مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متاسفانه به نویسندگان و خوانندگان کتاب کمتر توجه می شود، بیان کرد: اگر قرار است به جایی برسیم باید براساس کتاب،کتابخوانی و عمل به آن باشد.

وی افزود: متاسفانه تجربه ها و نوشته هایی که بصورت ارزان در اختیار قرار می گیرند به نحو مطلوب در جهت رفع مشکلات استفاده نمی شوند.

پزشکیان با اشاره به اینکه در محل آموزش باید چگونگی نوشتن و خواندن و چاپ کتاب مورد توجه قرار گیرد، افزود: این سیستم را که فقط می نویسیم و راه و رسم آن را یاد نمیگیریم باید تغییر دهیم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: 90 درصد مسایل کشور مربوط به مدیریت است و در 10 درصد بقیه هم مدیران شریک هستند درواقع نگاه و حضور مدیران ارشد می تواند همه چیز را دگرگون کند.

به گفته وی،کتاب ما را از ضعف و ذلت به عزت و قدرت می رساند.

همچنین در ادامه ضمن تقدیر از حجت الاسلام احمد احمدی رییس سازمان سمت، وی خود را مایل به این کار ندانست و گفت: همواره به جهاد دانشگاهی علاقه داشته ام و نسبت به آغاز و روند فعالیت آنها مصر بودم.

وی افزود: نتیجه این شد که امروز شاهد نشر هزاران مقاله و کتاب و غیره هستیم و امیدوارم اقدامات آنها روز به روز بر کمیت و کیفیتش اضافه شود. 

حجت الاسلام احمدی بیان کرد: سازمان سمت نزدیک به 39 میلیون نسخه کتاب دارد که سال آینده به 40 میلیون نسخه می رسد.
در پایان مراسم به برگزیدگان و شایستگان تقدیر تمام حوزه های جشنواره کتاب دانشجویی تقدیر شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار