گزارش/

"اسماعیل هنیه" کیست؟/درخواست مقام ارشد "حماس" از کشورهای عربی + تصاویر

یکی از مقامات ارشد حماس که به مبارزه با اسرائیل بسیار معتقد است، "اسماعیل هنیه" نام دارد.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مقاومت اسلامی فلسطین "حماس" دست کم در یک دهه گذشته نقش مهمی را برای مقابله با رژیم صهیونیستی ایفا کرده است. 

فرماندهان و مقامات سیاسی ارشد حماس معتقدند که برای مقابله با رژیم صهیونیستی راهبرد مسلحانه از جایگاه مهمی برخوردار است. لذا شاهدیم که در جنگ سال 2014 و نبردهای قبل از آن حماس با به روز رسانی تسلیحات خود دشمن صهیونیستی را غافلگیر کرده است.
 
یکی از مقامات ارشد حماس که به مبارزه با اسرائیل بسیار معتقد است، "اسماعیل هنیه" نام دارد. وی در مبارزه با رژیم صهیونیستی در سال های اخیر با کمک به تجهیز یگان های دریایی حماس به موفقیت نیروهای نظامی این جنبش کمک بسزایی داشته است. 

**اسماعیل هنیه کیست؟ 

اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه، متولد 1963 در اردوگاه الشاطیء است. خانواده اش اصالتا از روستاری الجورة در عسقلان هستند که پس از اشغال به دست صهیونیست ها به اردوگاه کوچ می کنند. 



وی تحصیلات دوره ابتدایی را در مدارس آژانس حمایت از فلسطینیان سازمان ملل (آنروا) گذراند. دوره دبیرستان به مراکز آموزش الازهر در نوار غزه رفت و پس از آن در رشته ادبیات عرب از دانشگاه اسلامی غزه مدرک کارشناسی گرفت.

اسماعیل هنیه فعالیت های سیاسی اش را از دوره دانشگاه آغاز کرد و در این دوره بین سال های 1987 تا 1991 از اعضای فعال و پس از آن رئیس اتحادیه دانشجویان دانشگاه اسلامی غزه بود. در این مدت 3 مرتبه بازداشت شدو جمعا 3و نیم سال در زندان به سر برد. در سال 1992 به همراه عده زیادی از رهبران حماس و جهاد اسلامی به مرج الزهور لبنان تبعید شد و یکسال بعد پس از امضای قرار داد اسلو، دوباره به غزه بازگشت و به فعالیت های سیاسی خود در قالب اتحادیه دانشجویی ادامه داد.

سال 1997 هنگامی "شیخ احمد یاسین" رهبر معنوی حماس از زندان آزاد شد، مسئول دفتر وی شد. این مقطع نقطه عطفی در عرصه فعالیت های سیاسی "اسماعیل هنیه" محسوب می شود.
سال 2005 رئیس فراکسیون اصلاح و تغییر (وابسته به جنبش حماس) در مجلس قانونگذاری فلسطین شد و بدین ترتیب با پیروزی حماس در انتخابات این سال به عنوان نخست وزیر فلسطین مسئول تشکیل کابینه شد. البته اسماعیل هنیه پیش از اینکه نخست وزیر دولت شود پست وزارت را نیز تجربه نمود.

هنیه از 16 فوریه 2006 تا 14 ژوئیه 2007 نخست وزیر رسمی فلسطین بود. در این تاریخ به دلیل اختلافات داخلی بین فتح و حماس و پس از آنها گردان های شهید عزالدین قسام مراکز دستگاه های امنیتی تشکیلات خودگردان در غزه را به تصرف خود در آوردند از سوی محمود عباس از این سمت عزل شد. اما با این استدلال که دولتش از آراء مردم بیرون آمده و مشروعیتش را از محمود عباس نگرفته تا به دست وی عزل شود، دولت خود را در نوار غزه حفظ کرد. 

این دولت تا سال 2014 در نوار غزه به فعالیت خود ادامه داد. در این سال برای ایجاد آشتی ملی با توافقی که با جنبش فتح و سایر گروه های  فلسطینی صورت گرفت، یک دولت وفاق ملی به ریاست رامی الحمدلله تشکیل شد تا با برگزاری انتخابات مجلس قانونگذاری وریاست تشکیلات خودگردان دولت واحدی را تشکیل دهند؛ اما به دلیل ناتمام ماندن پرونده آشتی ملی به فرجام نرسید و دولت رامی الحمدلله کما کان به عنوان یک دولت انتقالی امور را به دست دارد.

***یک تصویر مجازی که خبرساز شد 

در ماه آگوست سال جاری تصویری در فضای مجازی درباره تمایل به صلح "اسماعیل هنیه" با رژیم صهیونیستی منتشر شد؛ البته دفتر حماس در تهران این موضوع را تکذیب کرد.  "خالد قدومی" نماینده حماس در ایران در گفت و گو با   خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره ادعای صهیونیست ها و تصویر منتشر شده از "اسماعیل هنیه" در برخی کانال های تلگرامی مبنی بر "گفت و گوی وی با یکی از سربازان اسرائیلی" عنوان داشت: در ابتدای کار باید بگویم که ما خبرهایمان را از مطبوعات صهیونیستی نمی‌خوانیم و این رسانه‌ها مستند نیستند.

قدومی با بیان اینکه فلسطین خط قرمز ماست و در اندیشه سیاسی ما مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی بسیار مهم است، ادامه داد: عکسی که برای "اسماعیل هنیه" منتشر شده در اصل تصویر دیدار وی با یکی از اعضای گردان‌های "عزالدین قسام" بوده است.

نماینده حماس در ایران در پایان با بیان اینکه همدستان رژیم اشغالگر قدس به دنبال لکه‌دار کردن وجهه مقاومت و اسماعیل هنیه هستند خاطرنشان کرد: لذا با تفاسیر فوق تصویر منتشر شده دروغ و تهمت است.  وی افزود: مطرح کردن موضوعات این چنینی از سوی منابع صهیونیستی تلاشی برای لکه دار کردن چهره‌ی مقاومت است.

نماینده حماس در ایران با اشاره به اینکه این جنبش از زمان شکل‌گیری خود تلاش های فراوانی برای حل و فصل موضوع فلسطین و آزادسازی این سرزمین انجام داده، خاطرنشان کرد: ما ادعای رسانه‌های صهیونیستی را ( درباره "اسماعیل هنیه") به شدت تکذیب می‌کنیم.

**درخواست اسماعیل هنیه از کشورهای عربی چه بود؟ 

چند ماه پیش نیز "اسماعیل هنیه" در یک سخنرانی کوتاه از کشورهای عربی خواسته بود تا در مقابل جنایات اسرائیل اقدام کنند. وی در سخنانش خواستار اتخاذ تصمیمی برای حمایت از اسرای فلسطینی و ممانعت از ظلم به آنها شده بود.



***نظر اسماعیل هنیه درباره شهرک سازی صهیونیست ها در کرانه باختری 

اسماعیل هنیه درباره اهمیت روز قدس می گوید:  جهان اسلام با خطر تروریسم اسرائیل، تجاوز صهیونیست ها، تلاش برای یهودی سازی قدس و تلاش برای تغییر حقایق اسلام اصیل مواجه است.   چنین سیاست هائی اقداماتی تا حد اجبار به مهاجرت و تبعید مردم قدس از شهرشان و محروم کردن فلسطینیان از ورود به مسجد الاقصی پیش رفته است، مردم غزه از ورود به قدس محرومند، اهالی کرانه باختری هم به جز تعداد اندکی چنین وضعی دارند. ضمن اینکه فلسطینیان و امت عرب و اسلام  نیز از زیارت مسجد الاقصی، نخستین قبله مسلمانان و محل معراج رسول الله (ص) محرومند.

وی  تاکید کرد: خطرناک ترین برنامه ای که در مراحل آینده در پیش است برنامه تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی است، طرحی که هدف آن تلاش برای تسلط بر این مسجد، در تنگنا قرار دادن فلسطینیان و آزار و اذیت زمانی و مکانی فلسطینیان است.   آنچه گفته شد تصاویری دردناک، تیره و وحشت انگیز است چرا که اشغالگران در صحن های مسجد الاقصی کشتار و خونریزی به راه انداخته اند و تردیدی نیست این رژیم از فرصتی که تحولات دردناک منطقه ای به وجود آورده و امت اسلام را به خود مشغول کرده است بهره برداری می کند تا برنامه هایش را پیگیری کند و انها را به نتیجه برساند و بر قدس و مسجد الاقصی چیره شود.  فلسطینیان ثابت کردند قدس گرانبهاترین داشته و مسجد الاقصی خط قرمز آنان است و حاضرند برای این دو خونشان را هدیه کنند. آنها این مسئله را با انتفاضه، انقلاب و تداوم مقاومت نشان داده اند. آنان از زمان انقلاب براق در اوایل قرن گذشته تا انتفاضه قدس که همچنان برای حمایت از قدس و مسجد الاقصی و حتی به خواست خدواند متعال، آزادسازی قدس و مسجد الاقصی ادامه دارد ثابت کرده اند.   هدف اساسی ملت ما دفاع از مسجد الاقصی است و این مسئله باید در روز قدس در خاطر ما باقی بماند، تردیدی نیست که قدس باید روزی باشد که امت اسلام را از غفلت بیدار و ذهنشان را از فراموشی دور کند و پلی برای ارتباط امت اسلام به قدس باشد تا ثابت شود قدس و فلسطین قضیه عربی یا فلسطینی نیست بلکه موضوعی مرتبط با جهان اسلام و مسلمانان در هر منطقه ای از جهان است.

هنیه با اشاره به اینکه دشمن ما پروژه صهیونیسم است که کشورها و امت ما را هدف قرار داده است گفت: آنها از این درگیری های خونینی که در کشورهای عربی در جریان است لذت می برند به همین منظور پیام ما در این روز به امت اسلام این است که قدسی که همچنان یتیم است نیاز دارد تا فرزندانش در هر جایی از سرزمین عرب و اسلام فریاد برآوردند قدس مال ماست، مسجد الاقصی مال ماست، سرزمین فلسطین مال ماست، و خداوند با ماست، با وجود همه برنامه های صهیونیزم که قدس و مسجد الاقصی را هدف قرار داده اند به امت اسلام و عرب اطمینان می دهم تا خون در رگ ماست، تا جوانان ما زنده اند، تا خادمان مسجد الاقصی زنده اند، تا زمانی که تفنگ در دست ماست، تا زمانی که مقاومت وجود دارد، دشمن به قدس و مسجد الاقصی دست نخواهد یافت. 

اخیرا نیز برخی گمانه زنی ها درباره نحوه انتصاب وی کرانه باختری یا نوار غزه نیز مطرح شده است. تحلیلگران معتقدند که مقابله نظامی مقاومت فلسطین و لبنان از زیاده خواهی رژیم صهیونیستی جلوگیری کرده است و "اسماعیل هنیه" هم در این پروسه گام های تاثیر گذاری را برداشته است. 

گزارش از محمد زرچینی 

انتهای پیام/  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار