هر هفت ثانیه یک نفر بر اثر عوارض ناشی از دیابت می‌میرد

مدیر کلینیک دیابت پژوهشگاه رویان به مناسبت هفته دیابت گفت: این بیماری مهمترین عامل قطع پا و نابینایی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد تقی چراغچی باشی مشاور معاون وزارت بهداشت در همایش چشم‌ها به دیابت که عصر امروز در محل پژوهشگاه رویان برگزار شد با اشاره به برنامه‌های هفته ملی دیابت گفت: در گذشته فقط یک روز برای بزرگداشت دیابت گرفته می‌شد اما پس از تصدی دکتر هاشمی در دولت تدبیر و امید این یک روز به یک هفته افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه برای افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات در زمینه دیابت نباید به یک روز و یک هفته بسنده کرد، بلکه با همکاری یکدیگر باید در تمام روزهای سال در این حوزه تلاش کنیم، افزود: کنترل دیابت و هر بیماری دیگری به تنهایی و توسط یک سازمان به نتیجه نمی‌رسد و نیاز به همکاری‌های درون‌بخشی و بین بخشی دارد.

مشاور معاون وزارت بهداشت ادامه داد: همکاری در سازمان‌های مردم نهاد برای کنترل این بیماری بسیار حائز اهمیت است.

وی یادآور شد: خوشبختانه ما در انجمن ده ساله دیابت گابریک علاوه بر حمایت دولت از حمایت مردم و بیماران هم برخوردار هستیم.

شیوع دیابت نوع یک زنگ هشداری برای جهان

در ادامه این مراسم، مهندس هرمز کیخان‌زاده مدیر عامل انجمن دیابت گابریک بیان کرد: با توجه به اینکه کشف انسولین مهمترین و بزرگترین کمک را به درمان بیماری دیابت داشته زادروز کاشف این دارو به نام روز جهانی دیابت نام‌گذاری شده و از سال 2006 در تقویم سازمان ملل به ثبت رسیده است.

وی افزایش دیابت نوع یک را زنگ هشداری برای دنیا دانست و افزود: طبق آمار از هر یازده فرد بزرگسال یک نفر به دیابت مبتلا می‌شود که این برای آینده بشری بسیار خطرناک بوده و نیازمند توجه ویژه است.

مدیر عامل انجمن دیابت گابریک با بیان اینکه در گذشته بشر عادت به کار و فعالیت زیاد با خوراک کم و سالم داشته ادامه داد: متاسفانه الان با خوراکی‌های متنوعی شیرین و چربی مواجه هستیم و با افزایش کم تحرکی انسان‌ها ابتلا به چاقی و در نیتجه آن ابتلا به دیابت افزایش یافته است.

وی از وجود 400 میلیون بیمار مبتلا به دیابت در جهان خبر داد و تصریح کرد: علی‌رغم اینکه دیابت بیماری بسیار خطرناک و رو به رشدی است هنوز کار موثری برای کاهش و کنترل ان انجام نشده و این در حالی است کنترل نشدن این بیماری به ضرر تمام دنیا و آینده بشری است. 

کیخان‌زاده با اشاره به مدل طراحی شده مدرسه دیابت گابریک در انجمن اظهار داشت: این مدل که در دنیا بی‌نظیر است از چهار ویژگی عمده برخوردار بوده که آن را متمایز از دیگر برنامه‌های آموزشی کرده است 

به گفته وی، عمده کارکنان انجمن دیابت گابریک خود از بیماران مبتلا به دیابت بوده تا مفهوم درک یک درد مشترک بین بیماران و کارکنان ترویج شود.

کیخان‌زاده با اشاره به برگزاری 18 دوره آموزشی متفاوت بیان کرد: این دوره‌های آموزشی برای سنین و افراد مختلف متفاوت تدوین شده تا بر حسب نیاز هر یک خدمات آموزشی ارائه شود.

مدیر عامل انجمن دیابت گابریک آموزش بر مبنای تجربه سومین ویژگی این مدرسه دانست و گفت: مهمترین و چهارمین ویژگی این مدرسه این است که حتی در صورتی که اعضا  به انجمن مراجعه نکنند ما پیگیر آنها هستیم و حتی با کودکان دیابتی عضو تماس تلفنی هم داریم.

وی با تاکید بر توجه به آسیب‌های چشمی ناشی از دیابت یادآور شد: از هر سه نفر بیمار دیابتی یک نفر دچار آسیب عروق شبکیه شده و از هر ده نفر مبتلا هم یک نفر هم دچار آسیب‌دیدگی شدید و حتی نابینایی می‌شود که با معاینه و درمان به موقع می‌توان از بروز این آسیب‌ها پیشگیری کرد.

دیابت مهم‌ترین عامل قطع پا و نابینایی

در ادامه این مراسم، انسیه حاجی‌زاده مدیر کلینیک دیابت پژوهشگاه رویان گفت: علی‌رغم شناخته شدن پژوهشگاه رویان که فعالیت‌های حوزه ناباوری از ده سال گذشته حین تحقیقاتی بر روی بیماری دیابت مشغول است و کلینیک دیابت رویان هم برای ارائه خدمات درمانی و انجام فعالیت‌های پژوهشی راه‌اندازی شد.

وی گفت: در هر هفت ثانیه یک نفر جان خود را بر اثر عوارض ناشی از دیابت از دست می‌دهد و همچنین دیابت مهمترین عامل قطع پا و کوری است.

مدیر کلینیک دیابت پژوهشگاه رویان، قابل کنترل بودن بیماری دیابت را واقعیت شیرین این حوزه خواند و بیان کرد: درمان دیابت به تنهایی از عهده یک تیم و یک سازمان بر نمی‌آید بلکه پژوهش‌، درمان و آموزش به عنوان سه محور اصلی درمان و کنترل این بیماری هستند که برای نتیجه‌بخش بودن فعالیت‌های این حوزه همکاری هر سه تیم ضروری است.

وی یادآور شد: امروزه در جهان درمان‌های نوینی نیز برای درمان دیابت شناخته شده که مهمترین‌ آنها سلول‌درمانی، ژن‌درمانی و استفاده از دستگاهی برای آزادسازی انسولین در بدن بدون نیاز به تزریق آن است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار