پیوند دنیای هنر با هیاهوی همیشگی شهرها در گالری‌ها

مروری بر برنامه های گالری ها و مجموعه های فرهنگی هنری گوناگون در این گزارش قابل مشاهده است.

به گزارش خبرنگارحوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دنیای گسترده هنر بار دیگر از طریق گالری ها، نگارخانه ها و مجموعه های فرهنگی به همهمه و شلوغی این روزهای شهر پیوند خورده است و مجموعه های فرهنگی هنری بار دیگر با هنر به استقبال علاقه مندان می رود.

البته لازم به ذکر است که تعدادی از این مجموعه ها مدتی است که به جهت اربعین حسینی فعالیت های خود را به تعویق انداخته اند و از هفته آتی میزبان هنردوستان می شوند.

اما به عنوان نمونه نگارخانه مهروا با آثاری از محمدرضا  زوارجلالی نمایشگاهی با عنوان "آنلایک" را برگزار می کند. 

وی در خصوصو این مجموعه که تا 7 آذر برقرار است نوشته: در جوامع بشری هر فرد به عنوان کنشگر اجتماعی دارای هویتی‌ست که  تعیین‌کنند‌ه‌ی معانی و مفاهیم زندگی اجتماعی و نوع روابطش است و  بی‌شک فرهنگ حاکم در جامعه تعیین‌کننده‌ی روابط و حالات روحی و  روانی افراد خواهد بود، کما این‌که این مقوله به ظاهرِ افراد و نوع پوششان  نیز مرتبط می‌باشد. ‌که از کجا آمده و به کجا می‌رسد؟!
 
گالری اعتماد

این مجموعه با نمایشگاهی با عنوان " وز وز زنبوری که از دموکراسی لیز می خورد" از جمعه 28 آبان به استقبال هنردوستان می رود.

مصطفی چوب تراش هنرمند این مجموعه است که در خصوص آن این طور گفته : درگذشته های دورانسان همیشه ترس‌ ها، دغدغه ها، هیجانات، خاطرات، اخبار و رویدادهای زمانه خود را بر روی سنگ ها و دیوارها حکاکی و نقاشی می کرد و به این طریق احساسات خویش و رویدادها و دغدغه های زمانه خود را با انسان های هم زمانه اش و آیندگان به اشتراک می گذاشت. حال با وجود تکنولوژی انسان ها با استفاده از فضای مجازی و رسانه هایی همچون تلویریون و رادیو و ... این کار را انجام میدهند، با این تفاوت که در گذشته این عمل انسان برای سالیان طولانی دوام داشت ولی در دوران کنونی درآنی همه چیز تغییر می کند و با آمدن یک اتفاق و یا خبر جدید، خبر و اتفاق قبلی به سرعت فراموش می شود و یا مهمتر از آن، این اتفاقات و اخبار در سطوح و لایه های مختلف خبری گم و به سرعت فراموش می شوند. نکته اساسی که نباید از نظر دوربماند این است که انسان گذشته، دغدغه‌ها و اخبار خود را با یک پاشنی خلاقیت و ذوق هنری همراه می کرد که برای انسان های بعد از خود همیشه جذاب بماند.

یک خصوصیت اساسی این آثار این است که در نگاه اول و از فاصله دور، شکل و شمایلی انتزاعی دارند ولى وقتی بیننده نزدیکتر می شود با جزئیاتی مواجه می شود که در نگاه اولی دیده نمی شدند، جزئیاتی که پشت بافت ها و رنگ ها ... پنهان شده بودند. این یک خصوصیت مهم این اثار است که بینده را وادار به واکاوی و جستجوی بیشتر می کند، مانند اخباری که در رسانه ها می بینیم که درابتدا و از دور ذهنیتی انتزاعی در مورد آن خبرداریم ولی وقتی در بطن قضیه می رویم و یا وقتی بیشتر پیگیری می کنیم به حقایق بیشتری پی می بریم. حتی می بینیم که یک خبر در رسانه های مختلف و یا رسانه های جاهای مختلف چقدر متفاوت است. خصوصیت دیگری که در این آثار قابل توجه است اینست که ببینده فقط خود و یا روایت های زمانه خود را نمی بیند، بلکه آن ها را با لایه ای از طنز و شوخ طبعی می بیند که باعث می شود ذهنش به چالش کشیده شده و درگیر مرتبط کردن این لایه ها با هم شود. این طنز و شوخ طبعی گاها بسیار رک و سرراست می شود و رنگ و بوی هنر گرافیتی به خود می گیرد که کار را از یک گفتمان تک روایتی خارج می کند.

این نمایشگاه که در قالب نقاشی برپا می شود تا 2 آذر برقرار و پذیرای هنردوستان است.
 
گالری اعتماد دو

نمایشگاهی از جنس تفکرات و هنر یک زن با عنوان "سمفونی های زنانه" از 28 آبان تا 9 آذر در گالری اعتماد دو به نمایش در می آید.

در این مجموعه آثاری در قالب مجسمه و چیدمان از "بهناز محمدهادی" وجود دارد.
 
تداعی سلجوقی در زیور آلات
مجموعه ای از آثار ندا بختیاری در قالب زیور آلاتی که در آن ها هنر سلجوقی با مدرن ترکیب شده است از جمعه 28آبان در گالری کاوه به نمایش گذاشته می شود.

این مجموعه تا 3 آذر برقرار است.
 
آره نیا
"آره نیا" عنوان نمایشگاهی است که در گالری مریم فصیحی هرندی برگزار می شود.

در این مجموعه آثاری در قالب نقاشی از هدی درودیان به نمایش گذاشته شده که تا 13 آذر برقرار است و در خصوص آن نوشته شده است: تماشا کردن لذتی دیرین و همیشه همراه با بشر است. موضوع این مجموعه نقاشی‌هایم انسان‌ها و حیواناتی هستند احاطه‌شده در فضایی که بستر و صحنه‌ای است برای تماشاچی بودن‌شان. دیر زمانی است که هر اتفاق تازه فرصتی است تنها برای ایجاد یک تصویر تازه. در نهایت و درپی کثرت تصاویر روزمره‌مان کاری برای‌مان باقی نمی‌ماند به‌جز منفعلانه و با لذت نگریستن؛ گویی که نگاه کردن تنها عکس‌العملی است که در پاسخ به اتفاقات در ما شکل می‌گیرد.

فضای نقاشی‌هایم چون «آره‌نا»یی امروزی‌ است در جغرافیایی معاصر. صحنه‌ای‌ست که به انسان‌ها و حیواناتش فرصتی می‌دهد تا در گوشه و کنارش آرام و خاموش و منفعل راهی برای تماشا بیابند. صبور و منتظر و خو گرفته به این حال و کرخت از این لذت زمان می‌گذرانند. در فضایی سرد و محاط با دیواره‌ها در انتظار برای اتفاقی تازه و زرق و برقی نو برای آره‌نا...
________________________________________

درودیان درباره سبک و تکنیک آثاری که در این نمایشگاه ارائه می‌شود نیز گفت: اکریلیک روی بوم تکنیک این مجموعه است. تصویر اولیه طی مدتی در ذهنم با کمک طراحی و اتودها شکل می‌گیرد. هر تصویر برگرفته از ترکیبی ذهنی و تعدادی حدود ۵۰ عکس است که بخشی از کار من را شکل می‌دهد. بخش کوچکی از هر تصویر جزیی از پازلی تصویری را تکمیل می‌کند. البته هیچ‌وقت به‌طور کامل درگیر عکس‌ها نمی‌شوم و آن‌طور که می‌خواهم از آن‌ها کمک می‌گیرم. در نهایت شکل و تصمیمات نهایی روی بوم و با حذف و اضافه کردن در پروسه نقاشی شکل می‌گیرد، به‌طوری که گاهی تصویر نهایی وابستگی کمی با اتود اولیه دارد
 
گالری ایرانشهر
نمایشگاهی از آثار مرتضی دره باغی از جمعه 28 آبان در گالری ایرانشهر برگزار می شود.

در این مجموع آثاری در قالب نقاشی از دره باغی وجود دارد که برای بازدید از آن می توانید تا 16 آذر به این مجموعه مراجعه کنید.
 
گالری فردا
نمایشگاهی در قالب عکس، نقاشی، مجسمه و خطاطی در گالری فردا برگزار می شود.

 این نمایشگاه آثاری از 28 آبان تا 3 آذر با 100 هنرمند به استقبال علاقه مندان می رود.

 علاوه بر این ها فرهنگسراهایی چون ارسباران، و مجموعه های دیگری چون گالری گلستان، آریانا، اُ، 7 ثمر و ... نیر با دنیای هنر را با مخاطبانشان پیوند می زنند.


گزارش از فاطمه شهدوست




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار