در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

با اقدامات نمایشی و همایشی نمی توان مشکل آلودگی هوا را حل کرد

بررسی مصوبات دولت برای کاهش آلودگی هوا موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب بود که با حضور معاون حقوقی و توسعه امور مجلس سازمان حفاظت از محیط زیست و کارشناسان محیط زیست مورد بررسی قرار گرفت.

لزوم تسریع در اصلاح قانون منع آلودگی هوا از سوی مجلس شورای اسلامیبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «بررسی مصوبات دولت برای کاهش آلودگی هوا » موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که با حضور سید محمد مجابی معاون حقوقی و توسعه امور مجلس سازمان حفاظت از محیط زیست و اصغر محمدی فاضل از کارشناسان محیط زیست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این بحث مجابی معاون حقوقی و توسعه امور مجلس سازمان حفاظت از محیط زیست تاکید کرد: یکی از اولویت های دولت یازدهم محیط زیست است و در این راستا نیز در بحث آلودگی هوا تلاش های زیادی صورت گرفته ولی لازم است این تلاش ها تداوم داشته باشد تا مسیر رو به بهبود ادامه پیدا کند.

لزوم تسریع در اصلاح قانون منع آلودگی هوا از سوی مجلس شورای اسلامی

وی در ادامه به مصوبات امروز هیئت وزیران دولت در بحث کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و ادامه داد: بخشی از مباحث مربوط به مجلس شورای اسلامی بود به این ترتیب که دولت در سال ۹۳ لایحه ای را  در راستای اصلاح قانون منع آلودگی هوا که ۲۰ سال از زمان تصویب آن گذشته بود را تقدیم قوه مقننه کرده بود که این لایحه در مجلس نهم به نتیجه نرسید و هم اکنون( مجلس دهم) در کمیسیون مربوطه در حال بررسی است که در جلسه امروز، دولت از مجلس درخواست کرد تا این لایحه با اولویت به تصویب برسد.

مجابی اضافه کرد: مورد دیگر که دولت از مجلس شورای اسلامی در خواست کرد در رابطه با لغو شروع به تحصیل سال تحصیلی مدارس بود که اگر مجلس موافقت کند آموزش و پرورش بتواند بنا به اقلیم و شرایط نقاط مختلف کشور ملاحظاتی انجام دهد. 

باید هزار دستگاه اتوبوس در کلان شهرها تا پایان سال جاری توزیع شود

معاون حقوقی و توسعه امور مجلس سازمان حفاظت از محیط زیست همچنین یاد آور شد: بحث دیگر در مصوبه امروز هیئت وزیران، اصلاح ناوگان فرسوده حمل و نقل کشور بود که بر این اساس مشخصا دو هزار دستگاه مینی بوس فرسوده در تهران داریم که می بایست تا پایان سال جاری هزار دستگاه از رده خارج شوند مضافا اینکه باید هزار دستگاه اتوبوس در کلان شهرهای کشور تا پایان سال توزیع شود.

مجابی خاطر نشان ساخت: همچنین در جلسه امروز هیئت وزیران مصوب شد ۲۲ هزار میلیارد ریال وام کم بهره در اختیار حمل و نقل عمومی کلان شهر ها قرار گیرد تا بدین وسیله خودروهای فرسوده از رده خارج شوند.

معاون حقوقی و توسعه امور مجلس سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: هم اکنون ۵ هزار واحد صنعتی در اطراف شهر تهران داریم که وزارت صنعت باید تدبیر کند تعطیلی این واحد ها در فصول سرد سال باشد.

وی افزود: در سه سال گذشته سوخت گاز برای نیروگاه ها در نظر گرفته شده که بر این اساس بیش از ۸۰ درصد سوخت نیروگاه ها از سوخت مازوت به سوخت گاز تغییر کرده است.

موضوع آلودگی هوا و نحوه برخورد با آن یک موضوع بین بخشی است

در ادامه این گفتگو امیر محمود غفاری دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوا با تاکید بر اینکه موضوع آلودگی هوا و نحوه برخورد با آن یک موضوع بین بخشی است، گفت: رسیدگی به این موضوع مستلزم هماهنگی بین دستگاه های مختلف است.

وی افزود: با یک مشکل جدی در کلان شهر هایمان مواجه هستیم و این مشکل اینجاست که چندین برابر ظرفیت زیستی کلان شهرها، بار گذاری بر آن ها انجام گرفته است.

مجابی معاون حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست در ادامه برنامه با اشاره به اینکه،  اکنون میزان گوگرد در گازوئیل نسبت به گذشته کاهش یافته است گفت: قبلا شاخص آلودگی هوا 200 بود که اکنون به دلیل اهمیتی که برای سلامتی مردم قائل هستیم  این شاخص را به 250  رسانده ایم.

وی با بیان اینکه، اقتصاد مقاومتی درون گرا است و باید از خودرو های تولید داخل استفاده کرد ادامه داد: سوخت خودروی تولید داخل به یورو 4، خودرو های وارداتی به یورو5 و برای موتورسیکلت ها به یورو3 رسیده است.

 از اول مهرماه پلاک کردن تمامی موتورسیکلت های کاربراتوري حذف شده است

مجابی با اشاره به اینکه، از اول مهرماه پلاک کردن تمامی موتورسیکلت های کاربراتوري حذف شده است خاطرنشان کرد: از این ماه نصب فیلتر به عنوان مصوبه ابلاغ شده است.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه، بیش از80 درصد آلودگی هوا ی شهر تهران ناشی از خودرو است اظهار داشت: 15/5 میلیون سفر در شهر تهران به صورت روزانه انجام می شود که در اصل باید بخش عمده ای از این سفر از طریق حمل و نقل عمومی صورت گیرد.

وی با اشاره به پدیده وارونگی هوا افزود: در درجه اول باید سیستم موتورخانه ها اصلاح شود و از سوی دیگر، درخواست شده تا معاینه فنی خودرو ها از 5 سال به2 سال کاهش یابد .

مجابی با اشاره به تقویم آموزشی مدارس گفت: با توجه به شرایط اقلیمی مدارس در استان های مختلف لزومی ندارد که مدارس در اول مهرماه تشکیل شود و لذا بر اساس اقلیم وزارت آموزش و پرورش موضوع را بررسی و اقدامات لازم را انجام خواهد داد البته دولت باید به مجلس لایحه بدهد و مجلس قانون قبلی را مورد نقد و بررسی قرار دهد.

غفاری دبیر کار گروه کاهش آلودگی هوا در ادامه با اشاره به اینکه، در این کار گروه تمامی شهرداران کلان شهرها حضور داشتند گفت: در رابطه با نحوه استفاده از تسهیلات هم فکری های لازم صورت گرفته است لذا شهرداری برای هزار دستگاه قرارداد منعقد کرده است.

وی با بیان اینکه، در تهران برای تعداد تاکسی سقف گذاشته شده است ادامه داد: با همکاری شهرداری تعدادی مینی بوس را جایگزین تاکسی کرده ایم.

غفاری با اشاره به اینکه، در بحث نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی مشکل داریم گفت :  مشکل وام برای کسانی که مثلا چک برگشتی داشتند حل شده است.

فاضل کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه، موضوع محیط زیست موضوع این دولت و آن دولت نیست گفت: باید در رابطه با مسئله آلودگی هوا در بازده زمانی کوتاه به نتیجه برسیم.

وی با طرح این سوال که آیا تسهیلات به مردم داده می شود یا به خودروسازان افزود: باید اعتبارات در اختیار بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی قرار بگیرد.

فاضل با اشاره به اینکه، چرا اهتمام به توسعه حمل ونقل عمومی و مترو نداریم بیان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست اقدام خوبی انجام داده است و آن مسئله این است که بنزین پتروشیمی را از چرخه تولید خارج کرد که این اقدام قابل تقدیر است.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه، دولت، مجلس و مجموعه نظام باید اهتمام به گرفتن تصمیمات شجاعانه داشته باشند ادامه داد: دولت، مجلس و مجموعه نظام باید نسبت به موضوع آلودگی هوا توجه ویژه ای داشته باشند .

با اقدامات نمایشی و همایشی نمی توان مشکل آلودگی هوا را حل کرد

وی با اشاره به اینکه، با اقدامات نمایشی و همایشی نمی توان مشکل آلودگی هوا را حل کرد اظهار داشت: بر روی استفاده از ظرفیت های داخلی به درستی تاکید می کنم اما باید تولید با کیفیت و با استاندارد های همراه باشد نه اینکه بی کیفیت باشد و در نهایت سلامتی مردم را دچار اختلال و بیماری سرطان کند. 

وي با بیان اینکه، چرا از اقتصاد مقاومتی استفاده ابزاری می کنیم افزود:  تصمیم ممنوعیت بهره برداری از جنگل های شمال باید 20 سال قبل گرفته می شود.

فاضل گفت: این سوال از دولت و مجلس مطرح است که آیا مسؤلان کلان و نمایندگان مجلس در روزهای آلوده با خودروی عمومی در محل کار خود حاضر می شوند؟

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار