به بهانه پخش «معمای شاه»؛

واقعیت‌هایی از «اردک سیاه» رضاشاه

«اردک سیاه رضاشاه»، «پلنگ سیاه» و «ام الفساد» از القابی هستند که روزنامه‌نگاران به اشرف پهلوی نسبت داده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاریخ همواره آبستن اتفاقات و وقایع گوناگونی به دست انسان هایی بوده که به اشکال مختلفی بر سرنوشت یک کشور و جریانات آن تاثیر گذاشته‌اند. انقلاب اسلامی یکی از همان برهه‌هایی است که پر است از آدم‌های خوب و بدی که جریان ساز بوده‌اند.

افرادی که امروز با پخش سریال «معمای شاه» جانی دوباره گرفته‌اند و حکایت روزهای نه چندان دور سرزمینمان را روایت می‌کنند. سریالی که در حال حاضر به بخش داستان بازگشت مصدق به سمت نخست وزیری و اقدامات اشرف پهلوی رسیده است.

*از ازدواج‌های ناموفق مکرر تا فروش مواد مخدر در دربار پهلوی

اشرف جزو یکی از سیاستمداران سلطه طلب در زمان شاه بود و با اعمال نظراتش تاثیرات بسیاری روی حکومت و جریان‌های رخ داده از جمله کودتای28 مرداد داشت. وی در زندگی شخصی خودش نیز فراز و نشیب‌های بسیاری را به جهت سرکوب خواسته‌هایش در دربار سپری کرد و متحمل ازدواج‌های ناموفق شد.

اشرف پهلوی تنها 5 ساعت بعد از تولد محمدرضا (برادرش) در چهار آبان 1298 در محله سنگلچ تهران متولد شد. وی در مدرسه زرتشتیان تحصیلات خود را ادامه داد و بعد از آن در سن 17 سالگی به اجبار پدرش به دلایل سیاسی با علی‌محمد قوام ازدواج کرد، پیوندی که دوام چندانی نداشت و در سال1322 منجر به جدایی شد.

بعد از این جدایی اشرف راهی مصر شد و در آنجا با یک تاجر مصری به نام احمد شفیق ازدواج کرد و باز هم بعد از مدتی طلاق گرفت؛ مهدی بوشهری سفیر سیار و رئیس هیئت مدیره فستیوال‌های هنری مرد دیگری بود که در ازدواج سوم اشرف با وی همراه شد.

خواهر دوقلوی محمدرضا شاه، در طول زندگی‌اش برای کسب پول دست به هر کاری مانند فروش مواد مخدر و ... می‌زد. وی به جهت روحیه تنوع طلبی‌اش مدام با بسیاری از درباریان درگیری عاطفی داشت. به طوری که تعداد معشوقه هایش از شمارش خارج شده بود.

اشرف تا بیش از 10 سال مهمترین عامل اتخاذ تصمیمات محمدرضا برای حکومت بود تا جایی که حتی وزيران و سفيران با نظر او تعيين و تأييد مي‌شدند.

*عضویت در هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل

وی همچنین به عنوان نماینده ایران در چند سازمان بین‌المللی حضور داشت و در طول حکومت برادرش با بسیاری از سیاست‌مداران از جمله بوتو، جواهر لعل نهرو، گاندی، استالین،مارشال تیتو، هایلا سلاسی، جان اف کندی، چائوشسکو و سوهارتو دیدار داشت. علاوه بر این سفر به مسکو و آمریکا و دیدار با استالین و ترومن از جمله دیگر اقدامات وی بود. این فعالیت ها به گونه ای ادامه داشت که از 1950 او به عنوان یکی از اعضای اصلی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل محسوب می‌شد.

*دست داشتن در راه اندازی کودتای 28  مرداد و برکناری مصدق

عزل و نصب خیلی از مقامات دوره محمدرضا نیز به دست وی انجام شد، اما مهمترین آن ها همکاری با قوام السلطنه برای برکناری محمد مصدق بود که بعد از به رگبار بستن مردم به دست قوام در30 تیر نقشه های وی بر باد رفت. پس از آن در همین راستا مصدق  در دور دوم نخست وزیری خود اشرف را تبعید کرد اما او حتی در تبعید هم دست از مبارزه نکشید و سرانجام با شرکت در راه انداختن کودتای 28 مرداد دولت مصدق را سرنگون کرد و با بازگشت به ایران به عنوان یکی از ارکان مهم حکومت برادرش فعالیت کرد.

جدا از دست داشتن اشرف در سیاست های حکومت، در پرونده وی فسادهای بسیاری درج شده است؛ روی آوردن به مواد و روانگردان ها، روابط نامشروع با عده‌ بسیاری از درباریان در حالی که حتی خودش متأهل بود، قماربازی و ..... از جمله رفتارهای او بودند.

«اردک سیاه رضاشاه» ، «پلنگ سیاه» و «ام الفساد» از القابی هستند که روزنامه نگاران به وی نسبت داده اند.

اشرف بعد از همراهی با برادرش هنگام ترک ایران در خارج ماند و سرانجام در 17 دیماه 1394 در آمریکا از دنیا رفت.


گزارش از فاطمه شهدوست


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.