"مقصر اصلی" نواخته شدن سیلی به گوش زن دستفروش کیست!؟

بررسی درگیری شهربان ها و دستفروشان بیش از آنکه یک جو احساسی را طلب کند نیاز به یک واکاوی کاملا تخصصی دارد. ساختار یا کنش گر!؟ به راستی کدام یک مقصر اصلی نواخته شدن یک سیلی به گوش زن دست فروشی فومنی هستند؟!

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ماموریتش رفع سد معبر است. صبح ها یونیفورم می پوشد و سوار خودوری شهرداری می شود تا برای رفع سدی معبری دیگر روانه شهر شود. با این وجود اجازه برخورد و درگیری ندارد. در حالی که باید قانون را اجرا کند، «مامور قانون» نیست! نیروی انتظامی همراهی اش می کند. همراهی که برخی ها می گویند با اخذ پول میسر می شود و اگر نباشد او هم وجه قانونی ندارد!

چندروزی است فیلم و تصویر دیگری یکی از شهربانان فومنی با یک زن دست فروش در فضای مجازی غوغا کرده است. سیلی محکمی که این شهربان به گوش زن دستفروش نواخته احساسات خیلی ها را جریحه دار کرده است. هرچند طبق عادت مالوف عده ای هم در میان نان سیاسی خود را از این آب گل آلود می گیرند!

با این حال ما معتقدیم که بررسی این مدل از درگیری ها بیش از آنکه یک جو احساسی را طلب کند نیاز به یک بررسی کاملا تخصصی دارد. ساختار یا کنش گر!؟ به راستی کدام یک مقصر اصلی نواخته شدن یک سیلی به گوش زن دست فروشی فومنی هستند؟!

بر اساس بند 2 ماده 55 قانون، شهرداری ها موظف به رفع سد معبر هستند و در همین راستا تعدادی از نیروهای شهری با عنوان " شهربان" در این نهاد به کار گرفته می شوند. انجام وظیفه این افراد اما با مخاطرات و چالش های بسیاری مواجه است. آنان بایستی در یک چارچوب کلی کار خود را انجام دهند. به این صورت که باید طی سه مرحله به فردی که سد معبر کرده تذکر دهند. در صورتی که وی توجه نکرد می توانند بساط او را ضبط کرده و چند وقتی نگه دارند تا تنبیه شود. با وجود چنین وظیفه خطیری، شهربانان مامور قانون نیستند!!! نمی توانند درباره تخلفاتی که در حوزه کاری خود مشاهده می کنند اعمال قانون کنند. به همین علت بایستی یک مامور نیروی انتظامی همیشه این افراد را همراهی کند.

این در حالی است که برخی شنیده ها که البته صحت و سقمش چندان مورد تائید نیست تاکید دارد ماموران در ازای همراهی با شهربانها مطالبه های مالی دارند! مبلغی که گاهی سبب می شود شهرداری ها نتوانند آن را تامین کنند و به همین علت است که گاهی شهربان ها عملا مجبور به اعمال قانون شخصی می شوند!

اما این فقط یکی از مشکلاتی است که در زمینه برقرار انضباط اجتماعی در شهرها و برای شهربان ها وجود دارد. این افراد باید پیش از هرچیز کنترل خشم را فراگیرند؛ چراکه تذکر به بساط گستران در بیشتر مواقع با عصبانیت آنان، فحاشی و حتی درگیری همراه است.

ابوالقاسم چیذری، مدیرعامل شهربان شهرداری تهران با تاکید بر اینکه بر اساس قانون شهربان ها موظف به "رفع" سد معبر هستند، می گوید: در همین زمینه شهربان ها موظف هستند به دادن تذکر در سه مرحله اکتفا کنند و اجازه انجام اقدام دیگری از جمله دستگیری یا درگیری را ندارند؛ زیرا مامور قانون نیستند و این وظیفه به عهده مامور انتظامی است که آنان را همراهی می کند.

به گفته او شهربان ها فقط می توانند بساط را از فضا دور کنند که مصداق رفع معبر است و واژه رفع به این علت آمده که تاکید کند این افراد مامور قانون نیستند و تنها با همراهی نیروهای انتظامی کار آنها وجهه قانونی پیدا می کند. هر چند ممکن است گاهی رفع سد معبر بدون همراهی نیروی انتظامی صورت گیرد.

مدیرعامل شهربان از انجام 117 هزار عملیات رفع سد معبر در 6 ماهه گذشته در تهران خبر می دهد که بدون درگیری بوده و مشکلی برای شهروندان ایجاد نکرده است. 184 هزار ساعت آموزش های مختلف از جمله کنترل خشم در کنار آیین نامه انضباطی و قوانین کاری از اقدامات دیگری است که به گفته او توانسته تاثیر بسزایی در کاهش تخلفات و درگیری های شهربان ها با دستفروشان و بساط گستران داشته باشد. 

گفتنی است، کارشناسان بر این باورند که یکی از مهمترین دلایل افزایش دستفروشان در کشور وجود اقتصاد ناکارامدی است که سبب شده هزاران ایرانی بیکار به امید درآمدزایی و نان آوری روانه شهرهای بزرگ شوند. این افراد که اغلب سواد کافی ندارند برای امرار معاش در سطوح شهر دستفروشی می کنند و دولت ها هم هنوز برنامه مدونی برای ایجاد اشتغال یا درآمدزایی آنان ارائه نداده اند. آنان دستفروشی می کنند و شهرداری هم موظف است بساطشان را جمع کند. درگیری هم از همین جا آغاز می شود. بنابراین به نظر می رسد تا زمانی که چنین نظامی بر کشور حاکم است، روزانه بر جمع دستفروشان و به تبع درگیری آنان با نیروهای انضباط شهری افزوده خواهد شد.ضمن آنکه قانون هم مکانیسم صحیحی برای اعمال قانون در این حوزه ترسیم نکرده است.

منبع: شهرفردا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین رحمانی
۱۲:۲۴ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
کاش شهردار فومن برای یک لحظه فقط یک لحظه مادر خودشو جای اون پیرزن بدبخت میزاشت
بجز تأسف خوردن کار دیگه ای هم میشه کرد مگه
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۱:۰۹ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
ای کاش به جای ماموران رفع سد معبر ، ماموران رفع گرسنگی ، رفع بدبختی ، رفع بی پول ، رفع فساد مالی می بود . به نظر من با وجود این ها دیگه نیازی به مامور سد معبر نیست . اون کسی که دستفروشی میکنه از دلخوش این کار رو نمیکنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
بایدهم این مامورشهرداری وهم مسئولش توبیخ شوندتابدانندنون حلال درآوردن یه زن رو اینطوری جواب ندن
Iran (Islamic Republic of)
کارشناس
۰۴:۲۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۵
این مامور شهرداری مشخص است از فیلتر درستی استخدام نشده و برخورد درستی ندارد.مشکل در استخدام با رابطه شهرداریهاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۲۹ آبان ۱۳۹۵
مقصر اصلی فقر در جامعه است که باعث شده یه خانوم بره دست فروشی کنه...
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۱:۳۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۵
علتش اینه که مردم نمیدونن حق الناس و نبخشیدن چه پدری اون دنیا ازشون درمیاره والا حاضر میشدن دست و پاشون میشکست ولی یه تلنگر هم به کسی نمیزدن
Saudi Arabia
بهونه
۲۰:۲۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۵
مامور شهرداری مسئول اصلی هست. معلوم نیست با خانوادش چه میکنه این مامور شهرداری که دست بزن داره !!!
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۰:۲۱ ۲۹ آبان ۱۳۹۵
این همه از قانون _تبصره_ ماده صحبت کردید کجایی قانون گفته بزنید تو گوش زن مردم؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۵
مردیو مردونگی کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این کار دور از انصاف و انسانیت هست. ضعیف آزاری هنر نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ه .و
۲۰:۱۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۵
چه بایدکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۵
برخورد این اقا با اون مادر جای هیچ توجیهی نداره . اون هم جلوی چشم بچه اش و زدن توی گوش اون زن رفتار انسانی نیست .
باید مافوق اون مسیول سدمعبر هم توبیخ بشه تا هر فردی رو بکار نگیره .
متاسفانه چند وقت پیش هم شاهد درگیری و ضرب و شتم یه شهروند دیگه توسط پارکبان ها بودیم .
ولی کو گوش شنوا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۲۹ آبان ۱۳۹۵
هر کاری باشه حق اعمال قانون نداره ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۵
هر جور هم كه اين زن سد معبر كرده بود عمل اين اقا نهايت بي وجداني و بي غيرتي بود
Iran (Islamic Republic of)
پویا
۱۸:۳۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۵
متاسفم برای شهرداری
و متاسفم برای کسایی که این فیلمو دیدن و سکوت کردن
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۷:۱۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۵
زدن سیلی توسط یک مرد به زن
تاسف!!
آخرین اخبار