اسماعیلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تقویت گویش‌های محلی اصالت بومی را حفظ می‌کند

باید این آگاهی بخشی صورت بگیرد که در کنار فرهنگ رسانه ای، به گویش‌های محلی توجه کنیم.

رضا اسماعیلی، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه به دلیل قدرت و دایره گسترده ای که رسانه‌ها دارند به طور طبیعی هیچ فردی نیست که خود را از سیطره رسانه بیرون بکشد، گفت: در سالهای اخیر علاوه بر رسانه‌های تصویری، شبکه‌های مجازی نیز روی مردم تاثیر گذاشتند. تا جایی که تاحدی از توجه به گویش ها غفلت کردیم. این مسئله این نگرانی را  ایجاد می کند که ممکن است در دراز مدت اصالت های فرهنگی به فراموشی سپرده شود.

وی افزود: همه به زبان فارسی صحبت می‌کنند و تحت تاثیر فرهنگ آن هستند. این مسئله زیاد مطلوب نیست. در ایران فرهنگ‌های متعددی وجود دارد و تقویت این فرهنگ‌ها و گویش‌های محلی می‌تواند در حفظ اصالت بومی موثر باشد. هیچ کس نمی‌تواند خود را از تاثیر رسانه‌ها بیرون بکشد. در عین حال باید این آگاهی بخشی صورت بگیرد که در کنار فرهنگ رسانه ای، به گویش‌های محلی توجه کنیم و از به فراموشی سپردن آن جلوگیری کنیم. خود رسانه ها این نقش را ایفا کنند.

این شاعر بیان کرد: شناسنامه فرهنگی ما این است که بتوانیم تمام فرهنگ های موجود در کشور را حفظ کنیم. این مسئله باعث قوام فرهنگی ما می شود. خود رسانه باید در این راه پیشگام باشد. این مسئله در گذشته نیز وجود داشت که فکر می کردند، تظاهر به تهرانی بودن یک ارزش است و باید سبک زندگی آنها سبک زندگی مردم تهران باشد. قبلا این مسئله را نوعی روشنفکری می دانستند.

اسماعیلی ادامه داد: باید در این باره تبلیغ کنیم که می شود در تهران زندگی کرد، اما به زبان کردی و گویش های مختلف صحبت کرد و مبلغ و سخنگوی فرهنگ خود بود. می توان به نیما یوشیج اشاره کرد؛ وی مازندرانی بود و سعی می کرد زبان طبری را در اثر خود حفظ کند و شعرهای فراوانی به این زبان سرود. شاعران و نویسندگان می توانند به احیای این فرهنگ محلی کمک کنند. به عنوان مثال شاعر ترک به زبان ترکی شعر بگوید. این مسئله به خودمان بازمی گردد که در برابر فرهنگ قالب احساس خودباختگی نداشته باشیم.




انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار