جوان‌ترین موزه‌دار ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

موزه من کوزه شکسته‌ای بیش نیست/ برای خرید وسایل موزه‌ام، النگوهای مادرم را فروختم

جوان‌ترین موزه‌دار ایران، «کلوک» را کوزه شکسته‌ای بیش نمی‌داند و معتقد است: این موزه در مقابله با موزه‌های دیگر هیچ است.

سعید محمد جواهری، متولد 24 دی 1379 ، دانش آموز سال دهم رشته ریاضی و فیزیک با معدل 75/ 19 صادره از شهر نطنز در استان اصفهان است و در سن 12 سالگی موفق به ثبت موزه شخصی شد و این مورد او را در جایگاه جوان‌ترین «موزه‌دار» کشور قرار داده است. او در سن 13 سالگی توانسته عضو انجمن موزه‌داران تهران و اصفهان شود و علاوه بر آن مجوز موزه‌داری را هم کسب کرده است.به همین بهانه خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با او گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.


النگوهای مادرم را برای وسایل موزه‌ام فروختم

چرا تصمیم به ایجاد موزه شخصی گرفته‌اید؟

پدر و مادرم به این حرفه علاقمند بودند به این ترتیب این علاقه از بچگی از سوی آنها در من شکل گرفت تا اینکه در سن 9 سالگی شروع به جمع‌آوری اطلاعات میدانی و در سن 12 سالگی موزه شخصی به نام «کلوک» را تاسیس کردم. و هدف اصلی من از ایجاد چنین موزه، در درجه اول حفظ آثار قدیمی و تاریخی و نشان دادن صنایع دستی قدیم نطنز بوده است.

به چه دلیل این نام را انتخاب کردید؟

کلوک به معنای «کوزه شکسته» است و دلیل انتخاب اسم آن، این بود که، موزه من در مقابله با بقیه موزه‌ها هیچ است و کوزه شکسته‌ای بیش نیست.

طراحی این مجموعه بر عهده چه کسی بود؟

60 درصد طراحی داخلی موزه را خودم و 40 درصد آن را، پدر و مادرم انجام داده‌اند و این طراحی بیشتر بر پایه تحقیقات میدانی صورت گرفت.

چه اجناسی در این موزه قرار دارد؟

اغلب اشیاء من، وسایل نمایشی از دوران «قاجار، صفویه و پهلوی» بوده که 550  قلم شئ در سن 12 سالگیم به ثبت رسید ولی این مقدار به مرور زمان افزایش یافته و به 800 قلم شئ رسید.

این اشیاء شامل انواع و اقسام مجمع‌ها و قفل‌های صفویه، قیچی، خمره، دیگ‌های مسی و سماور و.. است.

النگوهای مادرم را برای وسایل موزه‌ام فروختم

چند نمونه از اشیاء موزه با کاربرد آنها را توضیح دهید؟

«قپون» وسیله‌ای برای اندازه‌گیری بوده که امروزه جای خود را به ترازو داده است و «یخ‌ تراش» وسیله ای برای تهیه فالوده و برفک بوده که با آن روی برف و یخ را تراش می‌دادند.

جمع‌آوری موزه به چه صورت بود؟

خرید اجناس مرغوب موزه، ما را به مسافرت‌های متعدد وادار می‌کرد به گونه‌ای که با همراهی پدر و مادرم به هر شهر و استانی سر می‌زدیم و این مورد تجربه  من را بالا برد.

موزه شما چه تفاوتی با دیگر موزه‌ها دارد؟

اولین تفاوتش در این است که در موزه ما، نباید با کفش وارد آن شد به دلیل اینکه زیر ‌پای بازدید‌کنندگان فرش‌های سنتی ایرانی پهن شده است و همه آنها می‌توانند به تمام وسایل بدون هیچ محدودیتی دست زده و آن را لمس و با نحوه کار آنها آشنا شوند. همچنین بازدید برای همه افراد عموم، حتی برای توریست‌های خارجی نیز کاملا رایگان است.

برای ایجاد موزه چه موانعی برای شما وجود داشت؟

 موزه‌داری را خیلی دوست دارم ولی از نظر مالی در تنگنا هستم برای ایجاد این موزه با پس‌انداز و پول توجیبی خودم، فروش النگوهای مادرم و گرفتن وام پدرم ، وسایل موزه را جمع‌آوری و خریداری کردم ولی متاسفانه از طرف ارگان و نهادی حمایت مالی نشدم.

النگوهای مادرم را برای وسایل موزه‌ام فروختم

آیا قصد ادامه تحصیل در رشته موزه‌داری را دارید؟

اوایل قصد ادامه تحصیل را داشتم اما الان منصرف شدم بدلیل اینکه در میراث فرهنگی ایران، بودجه لازم جهت حمایت جوانان برای فعالیت‌های عملی موزه داری، به مقدار کافی نیست اما به عنوان شغل دوم آن را انتخاب خواهم کرد.

در پایان چه توصیه های برای جوانها دارید؟

امروزه تکنولوژی پیشرفت کرده است. اگر جوانان از جنبه‌های مثبت آن استفاده کنند.تلاش، برنامه‌ریزی و مدیریت داشته باشند موفقیت چشمگیری را بدست می‌آورند.
 

گفتگو از شیبا یاقوتی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار