چه بر سر اقتصاد با یکسان سازی نرخ ارز می آید؟

کارشناسان معتقدند که وعده ارز تک نرخی اگر مطابق با وعده تا پایان سال انجام نشود، رسیدن به اهداف اقتصادی با مشکل مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  زمزمه یکسان سازی نرخ ارز و حذف نظام چند نرخی مدت هاست به گوش می رسد موضوعی که اگر محقق شود شفاف سازی فعالیت در بازار، توسعه فعالیت های بازرگانی و تجاری را به دنبال دارد و اگر چند نرخی بماند فرآیند مذکور دچارخلل می شود.

پیش از این ولی‌الله سیف در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص زمان و نحوه یکسان سازی نرخ ارز، اظهار داشت که یکسان سازی نرخ ارز در شرف تحقق  و در حال حاضر نیز مقدمات آن آماده شده است و از اعلام زمان اجرای آن صحبت کرده بود، موضوعی که مدت ها پیش از سوی مسولان قول اجرایش نهایتا  تاپایان سال عنوان شده بود.

اما چقدر شرایط برای تحقق این امر مهیاست؟

محسن بهرامی ارض اقدس قائم مقام مرکز توسعه صادرات ایران در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه نرخ ارز در اقتصاد کشور نقش مهمی دارد، افزود: ارز چند نرخی ایجاد رانت می کند از این رو تک نرخی شدن آن گامی در جهت شفافیت اقتصادی است.

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی در این اقدام باید مد نظر قرار گیرد، گفت: در وهله نخست، نوسانات موجود در این بازار باید به حداقل برسد و زیر ساخت های لازم جهت ارتباط بانک های داخلی و خارجی نیز باید مهیا شود تا  شاهد سهولت ورود و خروج ارز باشیم.

بهرامی در بخش دیگر به مقوله صادرات اشاره کرد و افزود: نرخ ارز باید به گونه ای تنظیم شود که علاوه بر حمایت از تولید داخلی، زمینه تقویت صادرات غیر نفتی را فراهم کند و تقاضا جهت خروج ارز از کشور و نیز جذب سرمایه گذاری را نیز داشته باشد و از همه مهمتر با تکیه بر آن، بتوان اقتصاد کشور را پیش بینی کرد.

 ارز تک نرخی ابزار شفافیت اقتصادی 

محمد رضا نجفی منش عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در خصوص یکسان سازی نرخ ارز عنوان کرد: جلوگیری از نوسانات نرخ ارز  زمینه ساز تحقق این امر است.

وی در ادامه افزود: وعده ارز تک نرخی اگر مطابق با وعده تا پایان سال انجام نشود، رسیدن به اهداف اقتصادی با مشکل مواجه خواهد شد. 

عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان اظهار داشت: بانک مرکزی در گذشته با ورود به این بازار و پایین نگه داشتن این نرخ به صورت تصنعی باعث بروز معضلاتی شده لذا با واگذاری این امر به مکانیزم های بازار، شاهد شفافیت اقتصادی خواهیم بود. 

وی با بیان اینکه واقعی شدن نرخ ارز سبب توسعه صادرات می شود، گفت: بعد از این یکسان سازی، اصلاحات نظام بانکی شروع شده و تحقق این امر کاهش نرخ تورم، کاهش نرخ سود سپرده را نیز به دنبال خواهد داشت. 

افزایش رانت خواری ثمره ارز چند نرخی

در این میان مهدی اسلام پناه مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عنوان کرد: ارز دو نرخی ایجاد رانت کرده و  بازار رااز از اصول و ضوابط خارج می کند.

وی اذعان داشت: درحال حاضر عده ای سودجو با خریداری ارز و استفاده از آن به عنوان سرمایه اقدام به ایجاد اختلال در اقتصاد کشور کرده اند.

این استاد دانشگاه افزود: در یکسان سازی نرخ ارز باید ارز به اندازه کافی در اختیار مصرف کنندگان واقعی قرار گیرد تا این امر بدون شوک نوسانی همراه باشد.

اسلام پناه معتقد است که یکسان سازی ارز اقتصاد کشور را از  بی نظمی های موجود نجات می دهد.




انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۶:۱۲ ۰۶ آذر ۱۳۹۵
این کارشناس ارزی که این سخنان را گفته اند در ماه چقدر حقوق می گیرند؟
Iran (Islamic Republic of)
سیدمحسن
۱۴:۲۷ ۰۶ آذر ۱۳۹۵
افزایش قیمت ارزموجب کاهش قدرت خریدمردم ورکودبیشتردربخش مسکن میشود
آخرین اخبار