سینما در هفته ای که گذشت؛

از شایعه تغییر مدیران تا جزئیات جدید جشنواره ها

در این گزارش رویداد های این هفته سینمایی را مرور کنید.

خبرنگارحوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این گزارش مهم ترین رویداد های سینمایی در هفته ای که گذشت را می خوانید.

اسامی فیلم های راه یافته به جشنواره فیلم یاس اعلام شد
هیات انتخاب بخش ملی جشنواره یاس متشکل از حسین پاکدل، بهمن حبشی، بهروز خوش رزم، علی دهکردی و طهماسب صلح جو 20 فیلم از 108 فیلم رسیده به دبیرخانه این جشنواره را شایسته حضور در بخش مسابقه دانستند.

اسامی فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه ملی به ترتیب الفبا «آن ها» به کارگردانی احسان سلطانیان، «اینجا کسی نمی میرد» ساخته حسین کندری، «باتلاق وان» به کارگردانی مهدی گلستانیان، «بلوگا» ساخته مهدی جعفری، «تاول(نیم)» به کارگردانی بهمن کامیار، «تپه بادبادک ها» ساخته علی دلگشایی، «پرنده افلاک» به کارگردانی سهیلا پورمحمدی، «جاده مه آلود» ساخته بهادر اسدی، «خاک» به کارگردانی علی ثقفی، «روز چهاردهم» ساخته محمود ناظری، «سپید به رنگ مروارید» به کارگردانی سیدروح اله حجازی، «سرخ به رنگ عقیق» ساخته سیدروح اله حجازی، «سفر» به کارگردانی روح الله فخررو، «شهر هزاررنگ» ساخته جوادمزدآبادی، «عرفان» به کارگردانی علیرضا شاه حسینی، «غزاله» ساخته محسن شاه محمدی، «گمیچی» به کارگردانی مجید اسماعیلی پارسا، «نورا» ساخته وحید پرشاد، «یک روز طولانی» به کارگردانی بابک بهرام بیگی و «یونس» ساخته داریوش یاری هستند.

رویا تیموریان، اکبر تحویلیان، علیرضا زرین دست، حسن خجسته و محمود عزیزی آثار رسیده به این بخش از چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس را داوری می کنند.

از میان فیلم های راه یافته، شش اثر از کارگردانان فیلم اولی هستند که اسامی این فیلم‌ها به ترتیب الفبا «اینجا کسی نمی میرد» به کارگردانی حسین کندری، «تاول(نیم)» ساخته بهمن کامیار، «پرنده افلاک» به کارگردانی سهیلا پورمحمدی، «خاک» ساخته علی ثقفی، «نورا» به کارگردانی وحید پرشاد  و «یک روز طولانی» ساخته بابک بهرام بیگی است.

یک سینما گر درگذشت
صبح یکشنبه ۳۰ آبان‌ماه علیرضا قومی (چهره‌پرداز) به‌دلیل بیماری‌ که مدت‌ها از آن رنج می‌برد و نیز مشکل تنفسی، در خانه درگذشت.
 
علیرضا قومی بیشتر سابقه چهره‌پردازی و کار در جلوه‌های ویژه را داشته است.

مهلت ثبت نام جشنواره فیلم فجر به پایان رسید/ استقبال بیش از دویست و بیست اثر طبق مقررات سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر مهلت ثبت نام آثار در جشنواره روز گذشته اول آذرماه به پایان رسید و هم اکنون کار جمع بندی متقاضیان حضور در جشنواره آغاز شد.
 
بر اساس اعلام دبیرخانه، تقاضای حضور در جشنواره فیلم فجر بسیار چشمگیر بوده  و  بیش از  220 فیلمساز و تهیه کننده برای حضور در بخش مستند و چشم انداز سینمای ایران (فیلم های بلند سینمایی ، فیلم های اول، هنر و تجربه و انیمیشن)  فرم شرکت در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را با حضور در دبیرخانه پر کردند و قصد دارند تا آثارشان را در صورت انتخاب نهایی در جشنواره نمایش دهند.
 
بر اساس مقررات جشنواره فیلمسازان متقاضی که فرم را تکمیل کردند می بایست نسخه اولیه فیلم ، عکس های صحنه و پشت صحنه و تیزر سه دقیقه ای را جهت بررسی و نمایش آثار برای هیات انتخاب به دبیرخانه تحویل دهند.

در بین کسانی‌که فرم حضور در جشنواره را پرکرده اند اسامی بسیاری از چهره های شناخته شده سینمای ایران دیده می شود.

مدیران جشنواره فیلم کودک و نوجوان معرفی شدند
طی احکام جداگانه‌ای از سوی علیرضا رضا داد دبیر جشنواره بين المللي فيلم كودكان و نوجوانان، "محمد رسول صادقی "به عنوان مدير ارتباطات و اطلاع رساني جشنواره،"فرزاد اژدری "به عنوان مدير دبيرخانه جشنواره و "علی اکبر قاضی نظام "را به عنوان مدير بخش مسابقه فيلمنامه نويسي سي امين جشنواره بين المللي فیلم های كودكان و نوجوانان اصفهان منصوب کرد.

برنامه بازار فیلم جشنواره سینما حقیقت اعلام شد
برنامه بازار فیلم دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» که طی روزهای ۱۷ تا ۱۹ آذر ماه ۹۵ در پردیس سینمایی چارسو برپا می‌شود، اعلام شد.

ریییس اداره ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی عوض می شود؟
با بالا رفتن اعتراضات برخی فیلمسازان به نحوه صدور پروانه های ساخت و نمایش در اداره نظارت و از آن طرف عدم صدور مجوز کارگردانی برای برخی از فعالان دهه اخیر سینما و شبکه خانگی و در عین حال سهل گیری نسبت به صدور مجوز کارگردانی و پروانه ساخت برای مهران مدیری و در کنار همه اینها جلوگیری غیرمنتظره از اکران فیلم مجوزدار «سه بیگانه» سبب ساز آن شده که در روزهای اخیر شنیده های جدی درباره عدم رضایت مقام بالادستی سازمان سینمایی از عملکرد رییس اداره نظارت و حذف حبیب ایل بیگی از اداره نظارت طرح شود.

ایل بیگی قبل از حضور در اداره نظارت نيز مدتى مدير عامل انجمن بود و حضور مجددش در این سازمان چندان غیرمنطقی نیست ولی پرسش بر سر جایگزین بعدی ایل بیگی در اداره نظارت است.

شنیده ها از حضور محمدرضا فرجی مدیر کل دفتر سینمای حرفه ای سازمان سینمایی در این سمت حکایت دارد. فرجی که پیشتر و بعد از رأی اعتماد مجلس به صالحی امیری نامش به عنوان گزینه ای برای ریاست سازمان سینمایی مطرح شده بود از کارمندان باسابقه سازمان سینمایی است و هیچ بعید نیست که بعد از حذف ایل بیگی، ریاست اداره نظارت را برعهده بگیرد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار