اصفهان؛

مسمومیت 37 اصفهانی از ابتدای پاییز با گاز CO

از ابتدای پاییز امسال تاکنون 37 نفر در استان اصفهان براثر استنشاق گاز سمی منوکسید کربن دچار مسمومیت شدند و یک نفر در خمینی شهر جان باخت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان افزود: 33 نفر از این مسموم شدگان، به وسیله آمبولانس های فوریت‌ های پزشکی 115 به بیمارستان منتقل شدند.
دکتر غفور راستین  ادامه داد: از مجموع این افراد 15 نفر از شهرستان اصفهان، هفت نفر خمینی‌شهر، سه نفر فریدن، 7 نفر لنجان، چهار نفر نجف آباد و یک نفر از شهرضا بودند.
وی بیان کرد: به تازگی نیز قاتل خاموش در حمام جان یک زن خمینی ‌شهری را گرفت و 2 زن دیگر در شهرک قدس اصفهان را راهی بیمارستان کرد.
مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان همچنین افزود: جمعه شب نیز سه نفر از اعضای یک خانواده در خمینی شهر مسموم و به بیمارستان شهید اشرفی منتقل شدند و در خیابان پروین اصفهان نیز یک مرد دچار مسمومیت با منوکسیدکربن شد.
وی تصریح کرد : بیشترین علت ‌های مسمومیت با CO در این مدت، انتشار گاز منوکسیدکربن از بخاری گازسوز، نقص فنی پکیج، استفاده از ذغال برای گرم کردن محیط و روشن کردن گاز پیک نیک در حمام بوده است.
وی خاطرنشان کرد: سردرد، سرگیجه، تهوع و بی‌قراری، تنگی نفس، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش دید و کبودی دست و پا و دور لب از جمله علائم مسمومیت با CO است؛ در حقیقت این علائم شبیه سرماخوردگی است، بنابراین در صورت مواجهه ناگهانی با این علائم، به مسمومیت با منوکسیدکربن شک کنید.
وی ادامه داد: در صورت روبرو شدن با فرد مسموم، او را به سرعت از محل آلوده به هوای آزاد برده، وسیله گرمازا را خاموش و درب و پنجره را باز کنید و سپس با اورژانس 115 تماس بگیرید.
راستین بیان کرد: کمربند و یقه مصدوم را باز کرده و در صورت کاهش هوشیاری مصدوم، راه هوایی او را باز و در صورت لزوم، نسبت به احیای قلبی ریوی او اقدام کنید.
به گزارش ایرنا، منوکسیدکربن گازی بی رنگ و بی بو یا همان قاتل نامرئی با شروع فصل سرما با آماری گسترده تر اما آرام و بی صدا خانواده هایی را عزادار می کند و هرساله با آغاز فصل سرما میزان مسمومیت با CO افزایش می یابد.
علائم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شکم و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغماست.
به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید احساس نشود.
در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشداردهنده باشد.
از آنجا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون 250 برابر بیش از اکسیژن است با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می کند.
از سایر علائم مسمومیت با گاز منوکسید کربن می توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک ها اشاره کرد.
عمده ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ولی در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی بویژه در محیط های در بسته و فاقد اکسیژن تولید گاز منوکسید کربن امکان پذیر است.
استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و بدون دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در محل سکونت، بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند.
اما از علل مسمومیت های تنفسی هم می توان به استفاده از زغال در محیط بسته یا چادر مسافرتی، مسمومیت با گاز فاضلاب، گاز خودرو در داخل پارکینگ، خروج لوله بخاری از منفذ، بخاری بدون دودکش، خرابی آبگرمکن، استفاده از وسایل گازسوز در خودرو و چادر سفری و یا نصب آبگرمکن در حمام اشاره کرد.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.