دانشيار بيماريهاي عفوني :

بيماري حصبه ارتباط مستقيمي با آب آلوده دارد

دانشيار بيماريهاي عفوني گفت : حصبه كه از بيماريهاي اندميك كشورمان است ارتباط مستقيمي با آب آشاميدني آلوده دارد .

دکتر آذر حدادی دانشیار بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه حصبه يا تب تيفوئيدي يا تب روده اي از جمله بيماريهاي اندميك در كشور ما است افزود:در سالهاي اخير پزشكان كمتر موارد ثابت شده حصبه را می بینند .
وي ادامه داد : اين وضعيت دو دليل عمده دارد كه يكي ارتقاء وضعيت بهداشت آب و غذا و علت ديگري مصرف آنتي بيوتيكهاازسوي بيماران قبل از مراجعه به پزشك و يا تجويز آنتي بيوتيك به بيمار قبل از تهيه نمونه هاي كشت است كه موجب منفي شدن نمونه ها و در نتيجه عدم اثبات بيماري مي شود.

اين دانشيار بيماريهاي عفوني ادامه داد :عامل اين بيماري از طريق مصرف آب و يا غذاي آلوده به مدفوع انسان مبتلا به بيماري يا ناقلان بدون علامت به افراد ديگر منتقل مي شود به همين دليل مخزن بيماري فقط انسان است و براي كنترل بيماري در جامعه لازم است كه افراد ناقل درمان مناسب شوند.
وي تصريح كرد : ارگانيسم بعد از رد شدن از اسيد معده وارد روده كوچك شده و از سلولهاي مخاطي عبور كرده و تكثير يافته و به بافت هاي كبد، طحال، غدد لنفاوي و مغز استخوان مي رسد.
دكتر حدادي با بيان اينكه اين بيماري در كشورهاي پيشرفته نادر است افزود : كشورهاي آسياي جنوب شرقي ، جنوبي و مركزي بالاترين بروز و در ادامه آمريكا و آمريكاي لاتين بيشترين بروز بيماري حصبه را دارند.

وي با تاكيد به اينكه اين بيماري با عدم مراعات بهداشت و دسترسي نداشتن به سيستم فاضلاب صحيح و آب آشاميدني سالم ارتباط مستقيمي دارد اظهار داشت : مصرف آب و يخ آلوده، خريدن غذا يا نوشيدني از دستفروش ها مصرف ميوه و سبزيجاتي كه توسط فاضلات تغذيه شدند، رعايت نكردن بهداشت دست از فاكتورهاي خطر ابتلا محسوب مي شوند .

وي تب چهار هفته اي را مشخص ترين نشانه بيماري حصبه وي دوره كمون بيماري را 10 تا 14 روز دانست و گفت : حصبه بیماری سیستمیک می باشد که مشخص ترين نشانه آن تب است كه مي تواند تا 4 هفته نيز طول كشيده و درد شكم، تهوع، استفراغ، سر درد، سرفه خشك، بي اشتهايي از ديگر شكايت هاي بيماران مي باشد.
اين دانشیار بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران يادآور شد : در معاينه باليني علاوه بر تب خشكي مخاط و پوست و... از مشخصات آنان است كه در هفته سوم بيماري احتمال وقوع عوارض وجود دارد كه از مهمترين آنها عوارض گوارشي است به طوري كه خون ريزي گوارشي (10-20درصد) و سوراخ شدن روده (1-3درصد) رخ مي دهد.
وي با اشاره به اينكه 10درصد بيماران ممكن است دچار عود شوند كه 3-2 هفته پس از بهبود تب رخ مي دهد كه خفيف تر از ابتلا قبلی است و با همان ارگانيسم با همان پترن حساسيت دارويي مي باشد ادامه داد : همچنين 10درصد بيماران درمان نشده تا 3 ماه ارگانيسم را در مدفوع دفع مي كنند و 4-1درصد ناقل مزمن بدون علامت بيماري در مدفوع و یا ادرار براي بيش از يكسال مي شوند كه جنس مونث و شيرخواران بيشتر در معرض خطر هستند.
دكتر حدادي در رابطه با تشخيص اين بيماري، توجه به شرح حال و معاينه را مهم خواند و افزود : در شرح حال تب طول كشيده، سابقه مسافرت به كشورهاي در حال پيشرفت بويژه شبه جزيره هند، فيليپين و آمريكاي لاتين، استفاده از روشهاي آزمايشگاهي شامل بدست آوردن ارگانيسم از كشت خون، مغز استخوان و يا ساير مواد استريل بدن و يا مدفوع، ادرار و ترشحات ائودنوم است.

وي تجويز درمان مناسب را موجب پيشگيري از عوارض شديد بيماري خواند و اظهار داشت: در مورد ارگانيسم هاي حساس به دارو فلوروكينولونها مناسب ترين دارو هستند كه 98درصد ميزان پاسخ و ميزان عود و كارير شدن زير 2درصد است.

وي خاطر نشان كرد:براي پيشگيري و كنترل بيماري در جامعه استفاده از آب و غذاي سالم و مصرف ميوه و سبزيجات سالم در سفر الزامي است /صب
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار