رابطه رسانه‌های آمریکا و دونالد ترامپ در آینده چگونه خواهد بود؟

تاکنون، دونالد ترامپ و رسانه‌ها و مطبوعات آمریکایی روابط پرتنش و سردی را تجربه کرده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ رسانه‌های آمریکا و دونالد ترامپ – رئیس جمهور منتخب آمریکا – روابط سردی را تجربه کرده اند و احتمال دارد به زودی این شرایط وخیم‌تر شود.

روز سه‌شنبه، ترامپ گفت هنگامی که ناشر روزنامه نیویورک تایمز تصور می‌کند وی مرتکب خطایی شده است، پیش از چاپ مطالب باید با ترامپ تماس بگیرد.

ترامپ این پیشنهاد را در دفتر روزنامه نیویورک تایمز ارائه داد. گفته می‌شود قرار ملاقات وی با مسئولان این روزنامه نخست لغو شده بود؛ اما بار دیگر به برنامه‌های کاری وی بازگشت.

این مسئله نشان می‌دهد دونالد ترامپ قصد دارد شرایط را به نفع خود و یا برای جلب رضایت دیگران تغییر دهد. برای وی، تمام مسائل – حتی موضع وی درباره موارد مختلف -- قابل مذاکره است.

به عنوان مثال، ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی اعلام کرده بود در صورت رسیدن به مقام ریاست جمهوری آمریکا، در امتداد مرز مکزیک دیواری احداث خواهد کرد. اما پس از انتخابات وی گفت ممکن است به جای دیوار، یک حصار فلزی در مرز این کشور کشیده شود.

همچنین، وی پیش از برگزاری انتخابات درخواست کرده بود علیه هیلاری کلینتون – نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا – پرونده تشکیل داده شود. اما پس از پیروزی در این انتخابات، وی از موضع خود عقب‌نشینی کرد.

این در حالی است که تغییر ناگهانی تصمیمات و سیاست‌ها، برای رسانه‌ها و مطبوعات چندان خوشایند نیست. مسئولان رسانه‌ها همچنین تمایلی ندارند مدیون مقامات دولتی باشند. با این‌حال، برخی از سازمان‌های راست گرا، مانند "بریتبارت" – اقدامات ترامپ را می‌ستایند. بریتبارت یک وب‌سایت خبری و نظری محافظه‌کار آمریکایی است که نویسندگان آن به داشتن عقاید نژادپرستانه و رادیکال مشهورند.

دونالد ترامپ به تازگی "استیو بنن" – رئیس اجرایی هیات مدیره بریتبارت – را به عنوان یکی از مشاوران ارشد در کاخ سفید گماشته است.

رابطه بین خبرنگاران و ترامپ نیز فراز و فرودهای بسیاری داشته است. ترامپ بارها در فضای مجازی به خبرنگاران حمله کرده است. این اقدامات وی، خشم خبرنگاران را برانگیخته است. بسیاری از رسانه‌ها اعلام کرده اند رئیس جمهور منتخب آمریکا، متمم اول قانون اساسی کشورش – مبنی بر آزادی رسانه‌ها – را به رسمیت نمی‌شناسد.

بسیاری از کارکنان رسانه‌ها، همچنان باور نکرده اند دونالد ترامپ پیروز انتخابات آمریکا بوده است. آن‌ها همچنین از رویکرد وی در تصمیم‌گیری‌ها و تغییرات ناگهانی سیاست‎‌هایش ابراز نارضایتی می‌‎کنند. تغییر نظرات دونالد ترامپ به حدی سریع است، که برخی از خبرنگاران از یکدیگر می‌پرسند: "چگونه این خبر را پوشش دهیم؟"

با این‌حال، دونالد ترامپ و خبرنگاران تاریخچه‌ای دیرینه با یکدیگر دارند. ترامپ از طریق چاپ کتاب‌ها و برنامه‌های تلویزیونی‌اش توانست شهرت کسب کند. یکی از نویسندگان کتاب‌های ترامپ درباره وی گفت: "دغدغه ترامپ شهرت و تبلیغات است. او اهمیت نمی‌داد که من چه می‌نویسم."

یکی از دلایل شهرت وی در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا، پوشش رسانه‌ها و مطبوعات از وی بود. با این‌حال، وی رسانه‌هایی مانند سی‌ان‌ان و ‌ان‌بی‌سی و دیگر سازمان‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد و آن‌ها را نخبه‌گرا می‌خواند.

حمله وی به خبرگزاری‌ها و دشمن جلوه دادن آن‌ها، موجب می‌شود این رسانه‌ها در اذهان عمومی، منصف و بی‌طرف شناخته نشوند. این مسئله برای خبرنگاران گران تمام خواهند شد. علاوه بر این، گزارش‌ها نشان می‌دهند اعتماد مردم به رسانه‌های آمریکا به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

ترامپ علاقه‌مند است با مخاطبانش به طور مستقیم ارتباط برقرار کند. وی از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری تاکنون نشست خبری برگزار نکرده است. در عوض، او صحبت مستقیم با مخاطبان از طریق برنامه‌های از پیش تهیه شده را ترجیح می‌دهد. به عنوان مثال، هفته گذشته، ترامپ با انتشار یک ویدیو درباره سیاست‌های جدید و اقداماتش برای تشکیل کابینه سخن گفت.

"کیث کلی" – عضو هیات تحریریه نیویورک پست – گفت: "برخی تصور می‌کنند این‌ها (سیاست‌های ترامپ درباره رسانه‌ها) می‌تواند به یکباره تغییر کند. اما نشانه‎‌های کنونی از رابطه پرتنشی در آینده خبر می‌دهند."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار