اصفهان؛

لایحه نوسازی بافت همت آباد تصویب شد

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: لایحه به همراه پیشنهادات عملی شدن فرآیند باز آفرینی محله همت آباد دیروز در صحن علنی شورای شهر اصفهان به تصویب رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،ندا واشیانی پور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: لایحه به همراه پیشنهادات عملی شدن فرآیند باز آفرینی محله همت آباد دیروز در صحن علنی شورای شهر اصفهان به تصویب رسید.
وی در ادامه گفت: بافت همت آباد شامل یک پهنه یک هکتاری است و فضای این محدوده توسط شهرداری به 120 بلوک شامل فضای خدماتی و فضای سبز تقسیم شده است.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: در این محل 128 پلاک ریزدانه وجود دارد و دفتر نوسازی و بهسازی شهرداری در این محل مستقر شده كه مکاتبات و هماهنگی هاي لازم را با اهالی آن انجام می دهند.
واشیانی پور، تصریح کرد: در این طرح مصوب 12 بلوک 750 متری، با فضای سبز 3 هزار و 500 متری پیش بینی شده است که این 12 بلوک حدود 103 مالک دارد.
وی افزود: در بسته تشویقی این طرح، پیش بینی شده که شهرداری 100 درصد تخفیف، جدا از تراکم و عوارضات اعمال کند تا پروانه های ساختمانی صادر شود.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان، افزود: لازم به ذکر است که افرادی که زودتر برای نوسازی منزل خود اقدام کنند شامل این طرح خواهد شد.
واشیانی پور، خاطرنشان کرد: در این طرح 20 میلیون تومان برای رهن و 50 میلیون تومان وام توسط دولت پیش بینی شده است که افرادی که زودتر اقدام به نوسازی کنند شامل تخفیف صددرصدی خواهند شد.
وي ابراز كرد: افرادي كه در اين طرح در ماه هاي اول ثبت نام كنند شامل تخفيف صد درصدي و افرادي كه در ماه هاي دوم ثبت نام كنند از تخفيف 80 درصدي بهره مند خواهند شد.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان، در قسمتي ديگر از سخنان خود، شهر اصفهان را داراي 2 هزار و 304 پهنه بافت فرسوده است اعلام كرد كه اين پهنه ها را شامل گروه هاي تاريخي، مياني، حاشيه اي، پيشينه اسكان و غير رسمي دانست.
واشياني پور افزود: اين بافت 12 درصد از مساحت شهر را شامل مي شود.
وي تصريح كرد: در راستاي احياء بافت هاي فرسوده اقدامات مهمي در شهرداري و شوراي شهر صورت گرفته است كه از جمله آنها مي توان به تهيه و تدوين سند راهبردي بازآفريني پايدار بافت هاي ناكارآمد شهر اصفهان اشاره كرد.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان اذعان كرد: اين طرح در حال حاضر در ستاد شهرستاني بازآفريني اصفهان در مرحله تصويب است.
واشياني پور از مفاد اين طرح خبر داد و افزود: اين طرح راهبردها و سياست هاي هر يك از گونه هاي بافت هاي ناكارآمد را مشخص مي كند كه تحقق آن منوط به همكاري كليه دستگاه هاي عضو ستاد شهرستاني مي باشد.
وي افزود: همچنين سياست راه اندازي دفاتر تسهيل گري و خدمات نوسازي با هدف بازآفريني محلات فرسوده با همكاري و مشاركت ساكنان در دستور كار سازمان نوساري و بهسازي قرار مي گيرد.
وي خاطرنشان كرد: در راستاي احياء بافت هاي فرسوده، 70 درصد تخفيف عوارض براي اين محدوده ها در نظر گرفته شده است.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اينكه براي احياء بافت هاي فرسوده، دولت وام هاي 50 ميليون توماني ارائه مي دهد، تصريح كرد: اين وام ها با بهره 18 درصد است كه 10 درصد آن توسط دولت و 8 درصد توسط مردم پرداخت مي شود و به پلاك هايي كه اقدام به تجميع کنند، 20 ميليون تومان وديعه تعلق خواهد گرفت.
واشياني پور خاطرنشان كرد: تمامي اين اقدامات، تسهيل گري و تشويق مردم به امر نوسازي است.
وي در خصوص احياء بافت هاي فرسوده تاريخي از جمله دولتخانه صفوي چنين بيان كرد: پروژه عظيم احياء دولتخانه صفوي، يكي از پروژه هايي است كه در راستاي احياء بافت هاي فرسوده در حال انجام است؛ همچنين فاز اول آن مرحله تکمیل است.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان، با بيان اينكه در طول محدوده طرح دولتخانه صفوي 20 پروژه تعريف شده است، گفت: در طول دهه اخير 50 درصد از طول محورهاي تاريخي، فرهنگي و گردشگري شهر اصفهان به طول 23 كيلومتر و شامل 10 محور (بيدآباد، جنوب ميدان امام (ره)، زاينده رود،‌ تخت فولاد، خواجه نظام الملك و محورهای دیگر) در قالب بيش از 150 متر مرمت شده است.
واشياني پور اضافه كرد: اين اقدامات در راستاي مرمت، بازسازي، نوسازي مناره ها، خانه ها، برج كبوتر، حمام ها، بازار ها و موارد ديگر است.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در بخشي ديگر از سخنان خود با اشاره به لوايح مرسوله به شوراي شهر،  بيان كرد: لايحه شهرداري در خصوص بررسي آيين نامه بازنگري فروش مشوق هاي مربوط به ساماندهي مشاغل شهري كه بر اساس مقتضيات روز تنظيم و با اصلاحاتي در كميسيون بهداشت شوراي شهر بررسي شده بود، در صحن علني شورا نيز به كميسيون تلفيق ارجاع داده شد.
واشياني پور همچنين در خصوص طرح پيشنهادي 6 نفر از اعضاي شوراي شهر در خصوص ايجاد وحدت رويه در اخذ وجوه هزينه هاي حفاري مربوط به گاز، آب و برق، افزود: علاوه بر موارد مذكور هزينه هاي نصب حفاظ يا داربست موقت در پياده رو ها در هنگام احداث ساختمان مورد بررسي قرار گرفت.
وي افزود: همچنين مقرر شد با در نظر گرفتن مصوبات قبلي و لزوم تجديد نظر در ضريب تعديل و منظور داشتن سن آسفالت و ساير عوامل، طرح مذكور به شهرداري اصفهان انعكاس داده شود تا ضمن بررسي هاي كارشناسي نسبت به ارائه لايحه به شوراي شهر اقدام كنند.
وی اضافه کرد: لایحه ای هم در خصوص چگونگی محاسبه عوارض احداث ساختمان های پست های برق و گاز، معطوف به مفاد بندهای 4 و 5 از مصوبات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که از طریق استانداری اصفهان واصل شده بود مورد بررسی قرار گرفت.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصريح کرد: در مصوبات مذکور مقرر شده که محاسبه عوارض ساختمان پست های برق و گاز بر مبنای کاربری خدمات صورت پذیرد و عوارض کسری پارکینگ آنها حذف شود.
وی تاکید کرد: پیشنهاد مندرج در لایحه واصله حاکی از محاسبه عوارض تراکم با تعرفه اداری، صفر تومان است و در استفاده از قسمت فوقانی پست های فوق الذکر و پست های عمومی ارگان های ذیربط ضوابط مصوب دفترچه طرح های تفصیلی سال 90 در مورد پست های زیرزمینی مطرح شد.
واشیانی پور افزود: با توجه به این موضوع نتیجه کمیسیون اقتصادی مبنی بر اینکه عوارض مربوطه به محل احداث و استقرار تجهیزات پست برق در واحدهای مسکونی بر مبنای تعرفه زیربنای مسکونی در فضاهای مشاع و بدون احتساب ارزش افزوده بر تراکم و کسری پارکینگ در هر نقطه از عرصه محاسبه شود.
وی گفت: نصب تجهیزات پست برق در زیربناهای مجاز و مندرج در پروانه ساختمان مشمول هیچ نوع عوارض دیگری نخواهد بود كه در پايان اين لايحه مورد تصویب قرار گرفت.



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.