بازگشت رهبران طالبان از پاکستان به افغانستان

اکسپرس تریبیون پاکستان نوشت: برخی رهبران طالبان افغانستان احتمالا به افغانستان بازگشته اند و قصد حضور دائمی در سرزمین خود را دارند.

بازگشت رهبران طالبان از پاکستان به افغانستان
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، یک رسانه پاکستانی گزارش داد که برخی رهبران طالبان افغانستان که بیش از یک دهه در پاکستان حضور داشتند و برنامه ها و عملیات های خود را برای اجرا در افغانستان، در داخل خاک پاکستان طراحی می کردند، اکنون احتمالا به افغانستان بازگشته اند و قصد حضور دائمی در سرزمین خود را دارند.

روزنامه 'اکسپرس تریبیون' پاکستان نوشت: در صورتی که این خبر صحت داشته باشد، این اقدام طالبان به معنای تقویت اراده و انگیزه این گروه برای ادامه جنگ علیه دولت کابل خواهد بود، دولتی که طالبان مدعی است تحت حمایت و کنترل آمریکا قرار دارد.

این اقدام رهبران طالبان افغانستان همچنین نشانه فاصله گرفتن آنان از پاکستان است.

پیش از این، مقام های عالی پاکستان به صراحت تایید کرده بودند که برخی رهبران طالبان افغانستان در پاکستان حضور دارند و پاکستان ممکن است از این افراد، به عنوان اهرم فشار برای وادار کردن طالبان به حضور در پای میز مذاکرات صلح با دولت کابل استفاده کند.

گزارش این رسانه پاکستانی حاکی است برخی رهبران و اعضای ارشد طالبان پاکستان بعد از حمله آمریکا به افغانستان در سال 2001 و ساقط شدن رژیم طالبان در این کشور، به پاکستان آمدند و فعالیت ها و عملیات های خود را از پاکستان برنامه ریزی و هدایت می کردند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان افغانستان گفته است که اعضای شورای رهبری طالبان چند ماه پیش (از پاکستان) به افغانستان نقل مکان کرده است. اما وی به محلی که این افراد نقل مکان کرده اند، اشاره نکرده است.

این سخنگو گفته است که دولت افغانستان از این نقل مکان با خبر است اما 'هارون چخانسوری' سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان این مطلب را تکذیب کرده و گفته است که اعضای شورای رهبری طالبان افغانستان همچنان در مخفی گاه ها و مکان امن خود در خارج از افغانستان فعالیت می کنند.

براساس گزارش اکسپرس تریبیون، یکی از اعضای طالبان گفته است که شورای رهبری طالبان به منطقه ای در جنوب ولایت هلمند نقل مکان کرده است. این منطقه یکی از مراکز اصلی شبه نظامیان طالبان در افغانستان و مرکز اصلی کشت خشخاش به عنوان یکی از منابع اصلی مالی طالبان است.

همچنین یکی از اعضای طالبان افغانستان به نام اسد افغان گفته است که این گروه پیروزی های زیادی در مبارزات خود علیه دولت کابل کسب کرده و در حال انجام مرحله نهایی این مبارزه است. وی مدعی شده است که طالبان دولت اصلی افغانستان است.

در سال های اخیر، افغانستان بارها پاکستان را متهم به پناه دادن طالبان کرده و مدعی است که خاک پاکستان به پناهگاه امنی برای طالبان افغانستان تبدیل شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.